  • 21. Data: 2010-04-20 21:43:12
    Temat: Re: zarowki europejskie w hameryce
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    "Dariusz K. Ładziak" przemówił ludzkim głosem:

    > W zakresie 0.5 - 1.0 napięcia nominalnego żarówka pobiera prawie taki
    > sam prąd, co lepsze - na niższym napięciu pobiera zwykle ciut więcej
    > prądu... W efekcie 100W żarówka 230V włączona na 110V zje ciut ponad
    > 50W. A światła da dużo mniej od żarówki 100W 110V - da również mniej i
    > mocno żółtego w porównaniu z żarówką 50W 110V.

    Piękna teoria, szkoda tylko, że się rozjeżdża z pomiarami. Dla żarówki
    60W wyszło mi coś takiego:

    110V 0,17A
    140V 0,20A
    160V 0,21A
    180V 0,23A
    200V 0,24A
    220V 0,25A
    230V 0,26A

    Dla napiecia z zakresu 0,5...1 nominalnego, prad zwiększa się o połowę,
    więc cieżko nazwać "prawie takim samym pradem".

  • 22. Data: 2010-04-21 06:21:29
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    ptoki pisze:
> [...]
    > akurat jest zrozumiale bo zarowka bedzie pracowac na nizszym napieciu
    > i mniej sie grzac/utleniac itd).
    >
    > Ale zdziwilo mnie to ze gostek stwierdzil ze bedzie dawac tyle samo
    > swiatla.
    > Niestety nie uslyszalem czy jedna i druga byly takiej samej mocy.
    > Widzial ktos te propagande i czy dobrze mniemam ze dwie zarowki 100-ki
    > jedna na 240V a druga na 110V uzyte w sieci 110V beda swiecic tak
    > samo?
    >
    > Albo inaczej:
    > W sieci 110V zarowka amerykanska 50W i europejska 100W beda dawaly

    Widziałem to... właściwie tylko ten moment z żarówkami - porażka.
    Nie dość że program dedykowany dla amerykańców i nawet nikt się nie
    postarał o choć z grubsza dopasowanie do europejskich realiów zasilania.
    To jeszcze bełkot taki że uszy więdły.

    Odnośnie tych żarówek to nic nie wiadomo jak on to podłączał, po prostu
    wkręcił w oprawki żarówkę hamerykańską i europejską bez wyjaśnień i
    schematu. Jak zauważyłeś, to co mówili miało się ni jak do tego co
    pokazywali - światło zdecydowanie się różniło.

  • 23. Data: 2010-04-21 06:53:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

> [...]
    >
    > Dla napiecia z zakresu 0,5...1 nominalnego, prad zwiększa się o połowę,
    > więc cieżko nazwać "prawie takim samym pradem".

    A jak wychodzi dla żarówki o mniejszej mocy (najlepiej 15-25W)?

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2010-04-21 07:15:19
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > trzeba by znać temperaturę włókna. Ale szacuję, że żarówka 100W/230V
    > będzie miała jakieś 30-40W przy zasilaniu z 115V. Jak mi się będzie
    > chciało, to zmierzę, ale teraz lecę do domu.

    Mierzyłem kiedyś samochodową. W sumie ma większą różnicę rezystancja
    zimna-gorąca.
    Największa różnica występuje przy prądach nie powodujących widocznego
    rozgrzania żarówki, potem już dużo mniej. Pomiary robiłem w związku z prądem
    udarowym podczas włączania i wyszło mi dla 12V żarowki że wystarczy ją
    podgrzać napięciem 2V, aby przejść w tryb PWM do dalszego rozjaśniania.

    --
    Desoft

  • 25. Data: 2010-04-21 07:18:16
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    >
    > Dla napiecia z zakresu 0,5...1 nominalnego, prad zwiększa się o połowę,
    > więc cieżko nazwać "prawie takim samym pradem".

    Zmierz prąd włączenia - dla zimnej będzie z 4-5A więc tutaj to już jest "bez
    zmian"

    --
    Desoft

  • 26. Data: 2010-04-21 08:08:31
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 20 Kwi, 17:09, ptoki <s...@g...com> wrote:
> [...]
    > samo?
    >
    > Albo inaczej:
    > W sieci 110V zarowka amerykanska 50W i europejska 100W beda dawaly

    Dziekuje za mila dyskusje, Tak jak mi sie wydawalo w tym programie
    pojechali ostro i normalnie pomanipulowali. Zreszta ta cala seria
    jakas krzywa jest (widzialem tez cos o szamponach).

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 27. Data: 2010-04-21 16:28:06
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:

    > Co do koloru światła, to wiele zależy od mocy żarówki, czyli od grubości
    > włókna. Żarówka 15W/230V zaczyna świecić już przy zasilaniu 15V. Grubszy
    > drut wymaga wyższych napięć.

    Sprawdziłem jeszcze 100W żarówkę. Przy 110V włókno też świeci na biało
    (110V 0,29A).

  • 28. Data: 2010-04-21 16:41:04
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:

    > A jak wychodzi dla żarówki o mniejszej mocy (najlepiej 15-25W)?

    Mówisz i masz, żarówka 25W:

    230V 104mA
    220V 102mA
    210V 100mA
    200V 98mA
    190V 95mA
    180V 93mA
    170V 90mA
    160V 87mA
    150V 84mA
    140V 81mA
    130V 78mA
    120V 75mA
    110V 72mA

    A co ciekawe to żarówka 25W przy 110V świeci zdecydowanie bardziej na
    czerwono niż żarówka 100W.

  • 29. Data: 2010-04-21 19:39:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Mówisz i masz, żarówka 25W:
    >
    > 230V 104mA
    > 220V 102mA
    > 210V 100mA
    > 200V 98mA
    > 190V 95mA
    > 180V 93mA
    > 170V 90mA
    > 160V 87mA
    > 150V 84mA
    > 140V 81mA
    > 130V 78mA
    > 120V 75mA
    > 110V 72mA

    No to bardziej płaska ta charakterystyka. Stosowane kiedyś do stabilizacji
    prądądu baretery (drucik, na ogół żelazny, w szklanej bańce z chłodzącym
    wodorem) pracowały w niższej temperaturze, chyba do 500°C. W każdym razie
    drut nie świecił.

    > A co ciekawe to żarówka 25W przy 110V świeci zdecydowanie bardziej na
    > czerwono niż żarówka 100W.

    To może by jeszcze zmierzyć "napięcie zapłonu" żarówek 25W i 100W?
    Mam na myśli napięcie, przy którym pojawia się widoczne świecenie.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2010-04-21 20:03:49
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:

    > No to bardziej płaska ta charakterystyka.

    Jak dla mnie to jest ona identyczna jak dla 60W. W obu przypadkach prąd
    wzrósł ca. o połowę.

    > To może by jeszcze zmierzyć "napięcie zapłonu" żarówek 25W i 100W?
    > Mam na myśli napięcie, przy którym pojawia się widoczne świecenie.

    Włókno zaczyna się żarzyć przy 30V/43mA dla 25W żarówki, 25V/90mA dla
    60W i 25V/0,15A dla 100W.