  • 11. Data: 2010-04-20 16:04:15
    Temat: Re: zarowki europejskie w hameryce
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 20.04.2010 17:48, schrieb Jarosław Sokołowski:

    > No właśnie nie! Moc pobierana wynika z rezystancji włókna. Ta znamionowa
    > wynika z rezystancji w temperaturze roboczej, czyli przy zasileniu
    > napięciem znamionowym. Zimne włókno ma dużo niższą rezystanceję (coś tak
    > kilkanaście razy). Czerone włókno, to nie wiem ile, ale też nie tyle
    > samo co rozgrzane do białości.

    trzeba by znać temperaturę włókna. Ale szacuję, że żarówka 100W/230V
    będzie miała jakieś 30-40W przy zasilaniu z 115V. Jak mi się będzie
    chciało, to zmierzę, ale teraz lecę do domu.

    Waldek

  • 12. Data: 2010-04-20 16:15:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > trzeba by znać temperaturę włókna. Ale szacuję, że żarówka 100W/230V
    > będzie miała jakieś 30-40W przy zasilaniu z 115V. Jak mi się będzie
    > chciało, to zmierzę, ale teraz lecę do domu.

    No właśnie -- nie potrzeba infornacji o temperaturze włókna ze zdalnych
    pomiarów, bo do tego wystarczy (oprócz chęci) zwykły amperomierz.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2010-04-20 17:20:41
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:

> [...]
    > pobierajc przy tym sporo więcej energii niż 25W. Za to mocniej będzie
    > grzać (w tym również emitując podczerwień).

    Sprawdziłem jak to wygląda na 60W żarówce. Przy 110V można powiedzieć,
    że świeci, włókno na pewno nie jest czerwone, raczej żółtobiałe (żarówka
    pobiera jakieś 0,17A).

  • 14. Data: 2010-04-20 17:56:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Sprawdziłem jak to wygląda na 60W żarówce. Przy 110V można powiedzieć,
    > że świeci, włókno na pewno nie jest czerwone, raczej żółtobiałe (żarówka
    > pobiera jakieś 0,17A).

    110V razy 0,17A, to 18,7W. A "powinno" być 13,7W gdyby rezystancja włókna
    nie zależała od temperatury (przyjmując, że 60W jest przy 230V). Tak to
    mniej więcej przewidywałem.

    Co do koloru światła, to wiele zależy od mocy żarówki, czyli od grubości
    włókna. Żarówka 15W/230V zaczyna świecić już przy zasilaniu 15V. Grubszy
    drut wymaga wyższych napięć.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2010-04-20 18:28:48
    Od: "Przemek" <p...@d...pl>

    Mirek wrote:

    > Nie wiem gdzie on ją wkręcił, ale oglądałem to i stwierdził, że świeci
    > identycznie i do tego jest "wieczna" - jedyna wada to to, że trzeba po
    > nią lecieć do Europy ;)

    Chyba raczej do Chin :) bo tam chyba teraz produkuja zwykle zarowki
    europejskie i amerykanskie
    (producenci specjalistycznych pewnie sie uchowali)

  • 16. Data: 2010-04-20 18:38:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl>
> [...]
    > grubości
    > włókna. Żarówka 15W/230V zaczyna świecić już przy zasilaniu 15V.

    Nie chce mi sie liczyc, ale chyba nie powinno. Zależnosci
    stosunkowe powinny byc takie same niezaleznie od drutu.

    Moze byc kwestia normalnej temperatury pracy - zarowka
    "przewoltowana" na niskim napieciu bedzie swiecic "normalnie",
    zarowka "niedowoltowana" na nizszym napieciu wcale nie zaswieci :-)

    J.

  • 17. Data: 2010-04-20 19:10:46
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > No właśnie -- nie potrzeba infornacji o temperaturze włókna ze zdalnych
    > pomiarów, bo do tego wystarczy (oprócz chęci) zwykły amperomierz.

    A nie wystarczyłoby wziąć dwie, IDENTYCZNE żarówki 230V i połączyć je
    szeregowo do 230V?? Im większa "identyczność" tym lepiej - nie tylko ta
    sama moc, ale też firma, typ, a najlepiej seria :)... Sądzę, że to
    pokaże bardzo dobrze, jak żarówka danego typu "świeci" przy napięciu
    115V... Zawsze można zmierzyć, czy na pewno wyszło dobre napięcie - w
    sumie nie wiem, na ile parametry żarówki z zimnym włóknem są losowe...
    ale skoro z gorącym są powtarzalne, to czemu z zimnym miałyby się
    różnić? :)...
    Ciekawy w sumie byłby eksperyment, choć Ci, którzy robili
    Najprostszy_Wykrywacz_Dwóch_Różnych_Faz pewnie widzieli, jak świecą dwie
    żarówki połączone szeregowo przy zasilaniu 230V i 400V ;)...

    Konop

  • 18. Data: 2010-04-20 19:34:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nie chce mi sie liczyc, ale chyba nie powinno. Zależnosci
    > stosunkowe powinny byc takie same niezaleznie od drutu.

    To tak jak z tym trzmielem, który latać nie powinien, ale ponieważ
    o tym nie wie, więc unosi się w powietrzu (choć bzyczy przy tym tęgo)?

    > Moze byc kwestia normalnej temperatury pracy - zarowka
    > "przewoltowana" na niskim napieciu bedzie swiecic "normalnie",
    > zarowka "niedowoltowana" na nizszym napieciu wcale nie zaswieci :-)

    Przedmiotem mojego eksperymentu była żarówka z gwintem E14 15W
    230-240V firmy PIŁA (Made in Italy -- do czego to doszło), chyba
    o przeznaczeniu tablicowym. Raczej niedowoltowana. Żeby materiał
    doświadczalny był pełny, podłączyłem do tego samego zasilacza
    żarówkę halogenową 50W 230V. Czyli przewoltowaną. Żaru ani śladu,
    co wcale mnie nie zdziwiło.

    Tqlol xbzhś pupvnłb fvę yvpmlć nyob pubpvnż cbzlśyrć, gb avrpu
    jrźzvr cbq hjntę snxg, żr qbcebjnqman zbp, jlqmvrynan raretvn
    v cemrjbqabść (bqjebgabść ermlfgnapwv) wrfg cebcbepwbanyan qb
    XJNQENGH śerqavpl qehgh. N bqqnjnan (jlcebzvravbjnan) raretvn
    mjvąmnan wrfg m cbjvrempuavą, pmlyv wrfg cebcbepwbanyan qb
    ŚERQAVPL.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2010-04-20 19:36:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Konop napisał:

    > A nie wystarczyłoby wziąć dwie, IDENTYCZNE żarówki 230V i połączyć je
    > szeregowo do 230V?

    Sposób osiągnięcia połowicznego napięcia na żarówce, to sprawa wtórna.
    Być może eksperymentator nie miał na stanie dwóch takich samych żarówek,
    miał za to autotransformator.

> [...]
    > nie wiem, na ile parametry żarówki z zimnym włóknem są losowe...
    > ale skoro z gorącym są powtarzalne, to czemu z zimnym miałyby się

    Dobrze jest zrobić eksperyment z żarówką nową i taką trochę przechodzoną.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2010-04-20 19:42:39
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > napięciem znamionowym. Zimne włókno ma dużo niższą rezystanceję (coś tak
    > kilkanaście razy). Czerone włókno, to nie wiem ile, ale też nie tyle

    W zakresie 0.5 - 1.0 napięcia nominalnego żarówka pobiera prawie taki
    sam prąd, co lepsze - na niższym napięciu pobiera zwykle ciut więcej
    prądu... W efekcie 100W żarówka 230V włączona na 110V zje ciut ponad
    50W. A światła da dużo mniej od żarówki 100W 110V - da również mniej i
    mocno żółtego w porównaniu z żarówką 50W 110V.

    --
    Darek