    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zarowki europejskie w hameryce
    Date: Tue, 20 Apr 2010 19:34:34 +0000 (UTC)

    Pan J.F. napisał:

    > Nie chce mi sie liczyc, ale chyba nie powinno. Zależnosci
    > stosunkowe powinny byc takie same niezaleznie od drutu.

    To tak jak z tym trzmielem, który latać nie powinien, ale ponieważ
    o tym nie wie, więc unosi się w powietrzu (choć bzyczy przy tym tęgo)?

    > Moze byc kwestia normalnej temperatury pracy - zarowka
    > "przewoltowana" na niskim napieciu bedzie swiecic "normalnie",
    > zarowka "niedowoltowana" na nizszym napieciu wcale nie zaswieci :-)

    Przedmiotem mojego eksperymentu była żarówka z gwintem E14 15W
    230-240V firmy PIŁA (Made in Italy -- do czego to doszło), chyba
    o przeznaczeniu tablicowym. Raczej niedowoltowana. Żeby materiał
    doświadczalny był pełny, podłączyłem do tego samego zasilacza
    żarówkę halogenową 50W 230V. Czyli przewoltowaną. Żaru ani śladu,
    co wcale mnie nie zdziwiło.

    Tqlol xbzhś pupvnłb fvę yvpmlć nyob pubpvnż cbzlśyrć, gb avrpu
    jrźzvr cbq hjntę snxg, żr qbcebjnqman zbp, jlqmvrynan raretvn
    v cemrjbqabść (bqjebgabść ermlfgnapwv) wrfg cebcbepwbanyan qb
    XJNQENGH śerqavpl qehgh. N bqqnjnan (jlcebzvravbjnan) raretvn
    mjvąmnan wrfg m cbjvrempuavą, pmlyv wrfg cebcbepwbanyan qb
    ŚERQAVPL.

    --
    Jarek