  • 121. Data: 2010-12-16 20:22:09
    Temat: Re: zaroka matowa a pierdolona UE
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 16.12.2010 20:53, janusz_kk1 pisze:
    > Dnia 15-12-2010 o 21:58:33 Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    > napisał(a):
    > zdekodowane.

    > Powtórzę, jakiś profesorek chyba z rok temu się w radiu
    Wklejałem Ci dokument pokazujący, że "profesorek" może po prostu kłamać.

    > wypowiadał że ta
    > kompresja
    > powoduje wycinanie pasma, jak słyszy się instrument to się słyszy
    > podstawowe dźwieki+
    > harmoniczne, częściowe wyciecie tych harmonicznych powoduje że ucho
    > słyszy inaczej
    Ale pasmo nie jest wycinane - nie jest zapisywane, ale w toku
    odtwarzania stosowany jest dithering i filtrowanie, przez co harmoniczne
    się pojawiają - inne niż oryginalne, ale są.

    > i tworzy to jakieś tam zmiany, takie trochę mętne uzasadnienie.
    Bardzo mętne. Nie byłem w stanie znaleźć żadnego artykułu naukowego,
    który by potwierdzał takie doniesienia.

    > To samo musiało by być dla każdej konserwy muzycznej czy
    > Zgadzam się i wyraźnie słychać że ten rozmówca inaczej brzmi niż np
    > przez tel
    > analogowy.
    A zdajesz sobie sprawę, że większość centrali telefonicznych jest teraz
    cyfrowa? ;)

    Michoo

  • 122. Data: 2010-12-16 20:41:09
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    janusz_kk1 wrote:

> [...]
    > podobno jeszcze dobrze rozwinięty i ma to na nich wpływ.
    > Na nas już całe szczęście nie, my tylko możemy ogłuchnąć.

    W kazdym razie pośmialiśmy się conieco z kolegą. Z uchem nic się dziać nie
    będzie. Psychofizjologicznie byłoby teoretycznie możliwe, ale znowu: mózg
    może przetwarzać to, co dostanie. Jak czegoś brakuje (nawet na to nie ma
    dowodu), to wypełnia luki. Widać to dobrze przy złudzeniach optycznych,
    choćby film i telewizja. Tak samo działa mózg i przy bodźcach akustycznych.

    Profesorowi po prostu nie wierzę i już.

    Aha, pracuję na katetrze laryngologii, a ten mój kolega jest audiologiem od
    25 lat i jakoś się z pracą naukową na ten temat nie spotkał, choć raczej
    wszystko łapie co się na świecie w jego dziedzinie dzieje.

    Waldek

  • 123. Data: 2010-12-17 08:56:14
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:8mvbr5F9qnU1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > może przetwarzać to, co dostanie. Jak czegoś brakuje (nawet na to nie ma

    Sie nie znam, ale jak nauczy się wypełniać luki to może potem jak ich nie ma
    to nadal je wypełnia i w efekcie wzmacnia te częstotliwości, których
    brakowało (tylko teoretyzuję, nie twierdzę, że mp3 coś tam wycina inaczej
    niż po prostu obcięcie pasma od góry).

> [...]
    > 25 lat i jakoś się z pracą naukową na ten temat nie spotkał, choć raczej
    > wszystko łapie co się na świecie w jego dziedzinie dzieje.

    Metoda jakiegoś tam wpływania na mózg poprzez odpowiednio dobrane dźwięki:
    http://gpp.edu.pl/terapia-johansena

    Wiem, że do terapii jest bardzo ważne, aby słuchawki miały maksymalnie
    płaską ch-kę (takie z podbiciem basów podobno rozkładają metodę w
    przedbiegach) i do tego wzmacniacz nie może mieć włączonych żadnych filtrów.
    W czasie terapii obowiązuje całkowity zakaz używania słuchawek do
    czegokolwiek innego niż do słuchania tych specjalnych dźwięków.

    Jeśli przyjąć, że to nie bajki, to można wyciągnąć wniosek, że odpowiednio
    zniekształcone dźwięki systematycznie słuchane mogą też mieć ujemny wpływ na
    ośrodek przetwarzania słuchowego.
    P.G.

  • 124. Data: 2010-12-17 08:58:17
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    > A zdajesz sobie sprawę, że większość centrali telefonicznych jest teraz
    > cyfrowa? ;)

    Analogowe też nie były niewinne - wycinały wszystko powyżej 3kHz (jeśli mnie
    pamięć nie myli).
    P.G.

  • 125. Data: 2010-12-17 09:41:17
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > Analogowe też nie były niewinne - wycinały wszystko powyżej 3kHz (jeśli
    > mnie pamięć nie myli).
    > P.G.

    Cyfrowe też wycinają. Norma to 300 do 3400 Hz. Tyle wystarczy do
    zrozumiałego odbioru rozmówcy. Opery przez to nie słuchasz. Dzięki temu
    było mniej do wciskania w kanały analogowe (dawne podnośne w
    wielokrotnej transmisji), czy obecnie w trakty cyfrowe. Pasmo jest tak
    wąskie, że wystarczy zwykłe kodowanie PCM, bez żadnego cudowania z MP3.
    To w telefonii stacjonarnej, o komórkach się nie wypowiadam.
    Komórki prędzej odmóżdżą dzięki lansowaniu stylu, dzięki spłaszczaniu
    języka do poziomu SMS, niż dzięki cięciu pasma akustycznego. Ludzie
    niedosłyszący nie są głupsi (czy mądrzejsi) od słyszących.
    Maciek

  • 126. Data: 2010-12-17 10:07:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Friday, December 17, 2010, 9:58:17 AM, you wrote:

    > Analogowe też nie były niewinne - wycinały wszystko powyżej 3kHz (jeśli mnie
    > pamięć nie myli).

    Analogowe centrale niczego z górnej części pasma nie wycinały. Filtry
    były dopiero na łączach międzymiastowych zwielokrotnionych, bo na
    naturalnych również niczego nie wycinano. Jedynie łącza pupinizowane,
    z racji sporych indukcyjności w pupinizatorach, miały ograniczone
    pasmo. Ale pupinizator na własne oczy widziałem raz - niepodłączony.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 127. Data: 2010-12-17 10:31:34
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > z racji sporych indukcyjności w pupinizatorach, miały ograniczone
    > pasmo. Ale pupinizator na własne oczy widziałem raz - niepodłączony.

    Miałem na myśli właśnie zwielokrotnianie na łączach (nie wiem, czy tylko
    międzymiastowych, czy też między różnymi centralami w jednym mieście).
    P.G.

  • 128. Data: 2010-12-17 10:38:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Friday, December 17, 2010, 11:31:34 AM, you wrote:

    > Miałem na myśli właśnie zwielokrotnianie na łączach (nie wiem, czy tylko
    > międzymiastowych, czy też między różnymi centralami w jednym mieście).

    Za czasów analogowych central nie zwielokrotniało się łączy
    międzycentralowych - kabel był tańszy i mniej upierdliwy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 129. Data: 2010-12-17 13:20:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał

    > Wyłącznie przez oko. W trakcie czytania "naukowych" artykułów.

    No wiesz - ucho akurat dokonuje analizy widma dzwieku.

    A oko tylko w trzech pasmach :)

    J.

  • 130. Data: 2010-12-17 13:27:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Robert_J" <d...@o...pl> napisal
    > Co prawda wyjdzie drogo, ale moze spróbuj z zaróka do
    > powiekszalnika?

    A daje sie to jeszcze kupic ?

    J.