  • Data: 2014-12-25 00:04:02
    Temat: Re: zaniżone odszkodowanie OC - jak walczyć?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 24 Dec 2014 16:33:02 +0100, Alf/red/ napisał(a):

    > Najuczciwiej, jakby *ta osoba* była winna kurtkę skórzaną. Nową.

    Ale kurtki skórzane mogą być najróżniejsze.
    Chińska gumoskajka za 100zł, albo jakiś full wypas plus cena x5 za
    wystrzeloną w kosmos markę. I "metka" też tu robi cenę i wartość.

    Jak stłuczesz komuś filiżankę Rosenthala, to jesteś mu winien cenę takiej
    filiżanki Rosenthala, a nie "podobnej w funkcji" filiżanki z półki w
    hipermarkecie która będzie 4x tańsza.

    Ale oczywiście - obowiązkowe OC jest patologią, ceny w ASO są wynikiem tej
    patologii i tu nic nie poradzimy. Oczywiście można jakoś próbować leczyć
    syfa pudrem wprowadzając kolejne regulacje do poprzednich regulacji, ale
    nie w tym rzecz i nie o to chodzi w tym wątku.

    Nie zmienia to istoty problemu zadośćuczynienia za szkodę.
    A istota jest taka, że jak ktoś komuś coś zniszczył, to musi mu
    zadośćuczynić właśnie za to coś. Nie za coś podobnego w funkcji czy formie,
    a dokładnie za to coś. Jak się nie podoba, to trzeba było tego nie
    niszczyć.
    Jeśli chodzi o samochody, to tu pomiędzy sprawcę a poszkodowanego wchodzi
    ubezpieczyciel, który przejmuje tą odpowiedzialność na siebie, ale samej
    odpowiedzialności w żaden sposób to nie zmienia.

    Bo niestety, ale jeżeli ktoś uszkodził Ci lampę z logiem marki, która u
    monopolisty handlującego tymi lampami kosztuje 4000zł, to niestety wisi Ci
    4000zł.
    To dlaczego kartel monopolistów sprzedających lampy z logiem ma 1000%
    marży, to już trochę inna sprawa.

    > Inne rozwiązania grożą niezadowoleniem, jeśli będą narzucone przez jedną
    > ze stron, w tym ustawodawcę. No przecież teraz jest hałas, że OC pójdą
    > ostro w górę, bo ustawodawca narzuca, żeby wyceny były oparte na
    > częściach nowych.

    Oczywiście że pójdą.
    Dodatkowo wycenę i likwidację będzie robił ubezpieczyciel poszkodowanego,
    co z kolei przeniesie konkurencję między ubezpieczycielami na nowy poziom -
    raczej śrubowania odszkodowań w górę, żeby klient był zadowolony.

    > Jeden poszkodowany ze zniszczoną kurtką (reflektorem)
    > będzie miał 2 czy 5 tysięcy do kieszeni, ale zapłacą za to wszyscy: Pan
    > Pyra, Pan Cavallino, i ja też... Czy myślisz, że będzie fala
    > pozorowanych stłuczek?

    Fala pozorowanych stłuczek już jest, bo ci którzy to robią są do tego
    merytorycznie przygotowani i oni od ubezpieczyciela dostają, tyle na ile
    ASO wystawiłoby fakturę, bo doskonale zdają sobie sprawę z tego, że tyle im
    się należy.
    Oszustwa to jest inna sprawa, z którą należy walczyć innymi metodami.
    Zaniżając wszystkim odszkodowania o połowę, to niewielka pociecha że
    oszuści też dostali połowę.

    Ale nie ma to nic wspólnego z tym, że jeżeli stłuczesz komuś filiżankę
    Rosentahala, to jesteś mu winien koszt Rosenthala.