  • 1. Data: 2021-06-30 10:04:28
    Temat: zakłócenia w paśmie wifi
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Podejrzewam, że coś mi strasznie sieje po domu. Tzn. niekoniecznie w
    domu ale dom obrywa. Na 5GHz potarfię mieć osiągi w granicach
    20Mbit/s. Gdzie bym nie stał, to sygnał jest na poziomie -57-61dBm.
    Mam różne AP, które formalnie wyciągają pod 900Mbit/s a jak dotąd
    rekord tojakieś 300.

    Czy jest jakieś proste lub niedrogie urządzenie, którym możnaby
    sprawdzić jak mocno nasrane jest np. w paśmie 5GHz? Ponownie, nie
    mówię o zajętości konkretnych kanałów, a też o ewentualnych innych
    niż wifi źródłach.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2021-06-30 10:56:06
    Temat: Re: zakłócenia w paśmie wifi
    Od: Zbych <z...@s...com>

    On 30.06.2021 10:04, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > sprawdzić jak mocno nasrane jest np. w paśmie 5GHz? Ponownie, nie
    > mówię o zajętości konkretnych kanałów, a też o ewentualnych innych

    Jeśli "Wifi analyzer" na telefonie to za mało, to zostaje ci tylko
    analizator widma. Takie które działają do 6GHz nawet w chińskim
    wykonaniu nie są zbyt tanie. Do tego trzeba jeszcze dokupić jakąś
    sensowną antenę.

    https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=spectrum+analyz
    er&_sacat=0&_sop=15

  • 3. Data: 2021-06-30 10:58:32
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 30/06/2021 09:04, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > sprawdzić jak mocno nasrane jest np. w paśmie 5GHz? Ponownie, nie
    > mówię o zajętości konkretnych kanałów, a też o ewentualnych innych

    W jakiej technologi pracuje AP i w jakiej technologii pracuje
    urządzenie, na którym testujesz? 900Mbit to predkość teoretyczna i do
    uzuskania na pojedynczym linku (kanału) to 500Mbps. Większe prędkości
    uzyskuje się poprzez łączenie transmisji na kilku kanałach (MIMO, MU-MIMO)

    Do przeskanowania sieci wifi możesz uzyc aplikacji - np Wifi analyzer na
    Android ale pokaże Ci tylko urządzenia Wifi.

    c.

  • 4. Data: 2021-06-30 11:36:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-30, Cezar <c...@t...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > uzuskania na pojedynczym linku (kanału) to 500Mbps. Większe prędkości
    > uzyskuje się poprzez łączenie transmisji na kilku kanałach (MIMO, MU-MIMO)

    Testuję z laptopa z Qualcomm Atheros QCA6174 802.11ac

    Jeden AP to UAP-AC-M (ten daje bardzo złe osiągi, 150-170 to rekord)
    http://dl.ui.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_Mesh_DS.p
    df

    Drugi AP to Mikrotik cAP ac (ten w porywach do 300)
    https://mikrotik.com/product/cap_ac

    Mam też trzeci, który dostałem od dostawcy Internetu, w środku siedzi
    zdaje się coś co się zwie Arcadyan AC1200, i ten też obecnie wyciąga
    jakieś 310-320. OIDP, ze 2 lata temu wyciągał w porywach powyżej 600.

    > Do przeskanowania sieci wifi możesz uzyc aplikacji - np Wifi analyzer na
    > Android ale pokaże Ci tylko urządzenia Wifi.

    Używam LinSSID pod Linuxem.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2021-06-30 11:45:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-30, Zbych <z...@s...com> wrote:
> [...]
    > analizator widma. Takie które działają do 6GHz nawet w chińskim
    > wykonaniu nie są zbyt tanie. Do tego trzeba jeszcze dokupić jakąś

    Trochę faktycznie drogo jak na doraźne sprawdzenie. W dodatku te,
    które dochodzą do 5GHz są droższe.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-06-30 12:29:39
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]
    > 20Mbit/s. Gdzie bym nie stał, to sygnał jest na poziomie -57-61dBm.
    > Mam różne AP, które formalnie wyciągają pod 900Mbit/s a jak dotąd

    Kilku sąsiadów też ma takie podejrzenia.

  • 7. Data: 2021-06-30 13:50:42
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W sumie to dziwne, że narzekają na pasmo 5 GHz, a nie na powszechnie zapychane 2,4
    GHz.

    Ktoś ostatnio pisał, że trafo z zakładu energetycznego siało mu zakłóceniami.

    -----

  • 8. Data: 2021-06-30 14:45:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 30 czerwca 2021 o 13:51:06 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > W sumie to dziwne, że narzekają na pasmo 5 GHz, a nie na powszechnie zapychane 2,4
    GHz.

    Pewnie na 2,4GHz tak zapchane, że nawet nie próbują, czy łączność działa ;>
    Albo spróbowali i wynieśli się na 5GHz - nie zważając na koszty.
    No i na 5GHz mają napisane 900Mbps, a na 2,4GHz "tylko" 300Mbps.
    "Popowiększali się i w d4 się poprzewracało".
    Niby śmichu-chichu, ale sprawa w dobie "pracy zdalnej" może być poważna.
    Na szczęście mam w chałupie okablowanie strukturalne, co prawda te gniazda ze
    skrętkami kretyńsko w pokojach poumieszczane, ale zawsze to o wiele mniej kabli do
    ciągnięcia, bo tylko w ramach pokoju, a korytarze są najgorsze.
    Trzeba będzie w końcu przetestować, czy to w ogóle dobrze jest zrobione.
    Pamiętam instalacje do kablówki, jakie tata robił na Tarchominie (tutaj miałem całe
    spectrum zakłóceń, bo nie starczyło koncentryka - albo może kluczowe było "pod
    dywanem" - i kawałek pod dywanem szedł parą symetryczną - to chyba było 600Ohm)
    (telefon też trzeba było sobie samemu od kuśmyta - wystającego ze ściany nad drzwiami
    wejściowymi do mieszkania - do aparatu w pokoju pociągnąć) i na Bródnie na piętro...
    Oglądałem na karcie telewizyjnej na BT848 na PC ;> Program pod Linuxa sam napisałem
    ;> I nawet obraz ze Spectrum dawało się oglądać...

  • 9. Data: 2021-06-30 16:28:54
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 30 czerwca 2021 o 03:04:30 UTC-5 Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    > sprawdzić jak mocno nasrane jest np. w paśmie 5GHz? Ponownie, nie
    > mówię o zajętości konkretnych kanałów, a też o ewentualnych innych

    Jest jedno darmowe. Bezpieczniki sie nazywa.
    Zalozenie jest takie ze zrodlo zaklocen jest w Twoim władaniu wiec jak je zgasisz to
    przestanie siać a transfery wifi sie podniosa.
    Jesli jest poza Twoim zasiegiem to nawet jak wytriangulujesz gdzie jest to i tak
    wiele nie zdzialasz.

    A jak chcesz tak badac to starczy wiekszy kawalek blachy zeby sprawdzic skad ci
    zaklocenia sie pojawiaja. Ale nieco potanczyc z routerem by trzeba (starczy laptop i
    sam AP sobie nieco ponosic po domu a na telefonie sprawdzac osiagi).

  • 10. Data: 2021-06-30 16:34:59
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 30 czerwca 2021 o 04:36:35 UTC-5 Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > zdaje się coś co się zwie Arcadyan AC1200, i ten też obecnie wyciąga
    > jakieś 310-320. OIDP, ze 2 lata temu wyciągał w porywach powyżej 600.

    Mam podejrzenie ze tyle po prostu wyciagaja i to nie jest wina zaklocen.
    Wez je gdzies na bok, na łąkę, podepnij jakies zrodlo transferu (scp czy inny http) i
    potestuj tam.
    Potem zrob probe w domu z minimalna iloscia aktywnych urzadzen wogole.
    I testuj po jednym.

    Obstawiam ze albo sciany maja duze tlumienie albo one nawzajem sobie przeszkadzaja
    albo masz jakis telefon ktory wybija te AP-ki z szybkiego polaczenia.
    No i posprawdzaj czy sie przypadkiem jakis tryb wifi nie przekonfigurowal.

    Jesli to juz zrobiles to szukanie triangulacyjne bedzie trudne, Moze kawalek blachy
    robiacy jako cien ci jakies wskazowki przyniesie...

    Daj znac co wynalazles.