-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.83.142.196.21!
not-for-mail
From: Shrek <...@w...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: zakaz pokątnego ładwowania
Date: Sun, 20 Aug 2023 11:28:08 +0200
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <ubsm50$gtr$3$Shrek@news.chmurka.net>
References: <ubr5a7$8jr$17$Shrek@news.chmurka.net> <ubr6il$104av$1@dont-email.me>
<ubr9gt$8jr$19$Shrek@news.chmurka.net> <ubras9$10pu6$1@dont-email.me>
<ubrc69$8jr$22$Shrek@news.chmurka.net> <ubrf99$11dba$1@dont-email.me>
<ubs7ed$8jr$25$Shrek@news.chmurka.net> <ubsjlc$19oua$2@dont-email.me>
NNTP-Posting-Host: 83.142.196.21
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Sun, 20 Aug 2023 09:24:48 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Shrek";
posting-host="83.142.196.21"; logging-data="17339";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
Thunderbird/102.14.0
Cancel-Lock: sha1:nFWl4KRDYMk2dByyZw9uI7Typyg=
sha256:kLlilRH/5oFrfznaTK5OmhcvzD+ZqDWGqiq1lIGk9VM=
sha1:EjX4lXk5FEb+Z2CdevWOK+X8IjQ=
sha256:ppsWskpVy1s+eE/iTKSzqQdm2na+F347905u02W+0pM=
In-Reply-To: <ubsjlc$19oua$2@dont-email.me>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2716179
[ ukryj nagłówki ]W dniu 20.08.2023 o 10:42, heby pisze:
> On 20/08/2023 07:17, Shrek wrote:
>>>> Różni się tym, że piec od pizzy nie podłącza się zgodnie ze sztuką
>>>> przewodem od kosiarki a raczej połączeniem stałym.
>>> Piece do pizzy, w tekturowych budkach, wiszą sobie na zwijanych
>>> przedłuzaczach 1.5mm2.
>> Super argument.
>
> Tak, pokazuje on, że niebezpieczeństwo jest wszędzie. Głównie z powodu
> obecności debili, też wszędzie.
No własnie jak masz gniazdo 16A to nie trzeba być debilem - przecież
nikt go w zasadzie nie sprawdza - nawet jak ktoś robi przegląd i to
solidny co pięć lat, to przecież gniazd nie otwiera. No i z jakiś
powodów ktoś wymyślił i zatwierdził normę na złącza rozłaczalne do
ładowania samochodów elektrycznych i nie umieścił w niej gniazdka
domowego 16A.
>> Nie promil tylko zdecydowana większość pożarów spowodowanych "zwarciem
>> w instalacji elektrycznej" nie jet spowodowana wcale zawarciem ale
>> właśnie uszodzonył mączeniem przedwodów albo uszkodzonym gniazdem. I
>> na to nijak nie pomaga bezpiecznik.
> Zmęczenie materiału i wydzielanie się ciepła na styku to nie jest zwarcie.
No to przecież własnie o tym mówię, że to nie zwarcie tylko uszkodzone
łączenie i dlatego wziąłem w cudzysłów "zwarcie w instalacji
elektrycznej" które zwykle jest podawane jako przyczyna pozarów. I na to
bezpiecznik nie pomoże. Ostatnio dyskutowałem na ten temat ze strażakiem
- skoro się spaliło to znaczy że "zwarcie w instalacji elektycznej" i
czemu bezpiecznik nie zadzałał? No i tłumacze, ale nie uwierzył - on
uważał że na grzejący się styk coś bezpiecznik powinien poradzić. Nawet
tu w tym wątku ktoś pisał, że przecież jest bezpiecznik więc nic się nie
stanie.
> Jeśli opisywany przez Ciebie przypadek został nazwany przez strażaka
> "zwarciem" to strażak jest imbecylem. Zazwyczaj z resztą jest, wiedza z
> zakresu czegokolwiek technicznego, u strażaków, jest zerowa.
Ten akurat ma większą. Imbecylem bym go zresztą nie nazwał. Wiedzę
techniczną też ma zdecydowanie wiekszą niż typowy strażak;)
Sformułowanie "pożar został spowodowany przez zwarcie w instalacji
elektrycznej" ma długą brodę.
BTW - ostatnio miałem pożar (no dobra pożar to może za duże słowo, bo co
prawda tylko urządzenie się paliło i to mało efektownie) spowodowany...
zwarciem w instalacji przeciwpożarowej;)
> Dlaczego nie ma przepisu? Ja wielkiej różnicy nie widzę. Ale urzędnik
> widzi. Gdzie ona, gdzie?
Spytaj urzędnika - wynika moim zdaniem z faktu, że ktoś zrobił normę na
połączenia rozłączalne do samochodów a do farelek nie. Ktoś to zauważył,
no i albo trzeba uznać że norma na połączenia ma przesadzone wymagania,
albo skoro ma dobre to należy ją stosować. Z punktu widzenia urzędnika
sprawa jest oczywista.
>>> Spadkiem napięcia. Grzejące się złącze powoduje spadek napiecia na
>>> odbiorniku. Jeśli napięcie spadnie o 10V, to masz 10V*16A=160W
>> Napięcie może się różnić gdzieś tak o plus minus 10% - czyli niemal 50V.
>
> Nie rozumiesz: mowa o dynamicznym spadku. Czyli ładowarka powoli sobie
> zaczyna ładować samochód i widzi, że jak zwiększa obciązenie z 100W do
> 3kW to napięcie siada o 10V. To jest powód, by natychmiast przerwać
> ładowanie i zaraportować błąd. W normalnej sytuacji poprawnie wykonanej
> instalacji coś takiego nie wystąpi.
Dobra - liczymy - żeby połącznie się znacząco grzało to potrzeba gdzieś
20W - jak nie wierzysz to złap do ręki żarówkę od stopów z samochodu.
16A, P=20W. P=I^2xR. R=P/I^2=20/16^2=0,08 oma.
Spadek napięcia przy 16A: U=I*R=16*0,08=1,3V a nie żadne 10.
Przy spadku o 10V to wydziela ci się 160W = wtedy to już świeci.
> To robi *każdy* UPS ładujący swój akumulator, w celu sprawdzania
> rezystancji wewnętrznej akumulatora.
NIe rozmwiamy o rezystancji wewnętrznej aku (i wątpię żeby to robił
każdy UPS, bo tam idzie to w miliomy i nie tak łatwo pomierzyć) a o
rezystancji wewnętrznej źródła zasilania - czyli od gniazda - wątpię
żeby się nadmiernie ładowarki interesowały pojedynczymi voltami na
zasilaniu.
> Nie ma absolutnie śladu powodu, dla
> którego tego nie można robić po drugiej stronei druta, czyli na wejściu.
Owszem są powody - choćby takie, że napięcie w sieci, zwłaszcza na
zadupiach się zmienia.
>> Nic takiego nie ma miejsca - ładowarki nie badają rezystancji źródła.
>
> To niech zaczną. To trywialne: kilka podpisów tumanistów na jakimś
> dekrecie i "samo się zrobi".
Widać uznali że lepiej zrobić dobre gniazda. I pewnie sami tego nie
wymyślili, tylko spytali technicnych. Być może stronniczych, boć może
pytanie kretyńsko zadali, ale zapewniam cię że to nie tumaniści za tym
stoją. Tumaniści się na tym nie znają.
> Nie. Obie sprawy są wyimaginowane jako problem Do tego stopnia, że ten
> autor, jako wzorcowy tumanista,
Jak dla mnie to stawiasz odważne tezy. Koleś powołuje się na normy i
akty prawne ty na przedłużacz do pieca od pizzy. No nie wiem kto tu
większe zaufanie budzi;)
>> Poczytaj sobie o cyklach pracy - najpoularniejszy to AC3.
>
> Jesteś pewny, że trwałośc łączeniowa AC3 dotyczy gniazdek domowych?
Jestem prawie pewny ze nie. Ale masz tu przykład, że to nie tak że jak
masz coś zaprojektowane na 16A i chuj - musi wytrzymać. Zapewne gniazda
16A też się projektuje z określonymi założeniami i raczej nie jest to
zalożenie - ciągniemy na maxa i rozłączamy dwa razy dziennie. Byc może
tak jest, ale koleś który ma o rząd lepsze argumenty niż "przedłużacz
1,5mm do pieca od pizzy tak pisze i brzmi on o rząd wielkości sensowniej
niż ty.
A z punktu widzenia projektowego to powiem ci, że w projektach nie ma
raczej gniazd obciążalnych na maxa rutynowo rozłączalnych bo po prostu
do niedawna nie było takich urządzeń. Bojler ma dużo ale jest podłączony
na stałę, w zasadzie wszysyko jest podłączane na stałe. Jedynym głupim
wyjątkiem są tostery takie zamykane, ale one też mają kikaset watów.
Natomiast jak ci wychodzi wkładka bezpiecznikowa 160A to mimo że jest do
niej dostępna podstawa 160A daje się następną z typoszeregu, żeby
podstawa nie pracowała na granicy prądu znamionowego. Podobnie jak
lączniki oświetleniowe mają 10A to żaden szanujący się projektant nie
powiesi na nich 2kW opraw oświetleniowych.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
Następne wpisy z tego wątku
- 20.08.23 11:28 Lisciasty
- 20.08.23 11:28 Shrek
- 20.08.23 11:43 Shrek
- 20.08.23 12:06 Jacek
- 20.08.23 12:14 heby
- 20.08.23 12:51 Cavallino
- 20.08.23 13:00 Cavallino
- 20.08.23 13:08 heby
- 20.08.23 14:41 io
- 20.08.23 14:53 io
- 20.08.23 15:11 cef
- 20.08.23 15:22 Lisciasty
- 20.08.23 15:25 io
- 20.08.23 15:30 io
- 20.08.23 15:37 io
Najnowsze wątki z tej grupy
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
Najnowsze wątki
- 2024-12-12 Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- 2024-12-13 termostat do lodowki
- 2024-12-13 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-13 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-12-13 Poznań => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-13 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-13 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-12-13 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-13 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-13 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-12-13 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A
- 2024-12-13 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2024-12-13 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-12-13 Lublin => Programista Delphi <=
- 2024-12-13 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=