    From: Borneq <b...@a...hidden.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: [.] zachecam do wiekszej aktywnosci na grupie
    Date: Wed, 08 Dec 2010 10:55:04 +0100

    W dniu 2010-12-08 08:25, Tomasz Sowa pisze:
    > Z tego co kiedyś się przyglądałem to język wyglądał ciekawie. Na liście
    > mailingowej ostatni post jest z 2008 roku więc może rzeczywiście nie jest
    > on już rozwijany.

    Ale prace były zaawansowane. Nawet kompilator Koguta w kogucie. Mój nie
    wiem czy wyjdzie poza konwerter z Pascala na nowy, obecnie jest na
    etapie zbierania opinii.
    Nowy kompilator ma wypełnić niszę nie zajmowaną przez nowe kompilatory,
    a więc ma być statycznie typowany, (choć to niemodne) bez garbage
    collectora, tylko częściowo automatycznie zarządzannie pamięcią z
    licznikami referencji w stringach czy interfejsach.
    Ma być po prostu następcą Pascala. Na niższym, leksykograficznym
    poziomie ma przypominać języki C++ czy Java czyli nawiasy klamrowe
    zamiast begin-end, definiowanie zmiennych i funkcji najpierw podając
    typ, potem identyfikator; natomiast na wyższym będzie przypominał
    Pascala z całą jego filozofią dołączanych unitów (przestrzeni nazw).
    Kompatybilność z Pascalem ma być na takim poziomie, że będzie możliwość
    przekonwertowania całych istniejących bibliotek i programów, chociaż
    będą konstrukcje występujące w C których nie ma Pascal: podstawienie w
    pętli : while (c=getch()), czy jeszcze jest coś co się nie
    przekonwertuje z C na Pascala?
    Pytanie: czy jest lepiej tak jak w C++/Pascalu deklarować metody w
    klasie bez ciała, które następnie zapiszemy niżej w postaci
    nazwaKlasy::nazwaMetody czy tez lepiej od razu w klasie?
    Sposób C++/Pascala ma tę zaletę że od razu widać listę metod, z drugiej
    strony nie ma to już znaczenia gdy używamy nowoczesnych środowisk które
    zwijają ciała metod, tylko że to wymaga specjalnego edytora, dla
    zwykłego będzie gorzej.
    Drugie: bardzo przyjemną rzeczą byłoby mieć komentarze które można
    zagnieżdżać ale tu problem jak je obsługiwać - komentarze są usuwane w
    analizie leksykalnej która działa na automatach bez stosu. Nawet gdyby
    kompilator to potrafił to problem byłby z takim edytorem podświetlającym
    składnię. Można by to zostawić na później przez wprowadzenie drugiego
    rodzaju komentarzy: pierwsze to /* */, klamry nie mogą być, więc drugi
    komentarz (oprócz //) może /- -/ czy /+ +/?
    Jaka nazwa: mam dwie propozycje - jedna nawiązuje do Pascala.
    Mają być dwa rodzaje pętli for: jedna to znana z C:for(i=0;i<100; i++)
    druga to pętla pascalowska z jednorazowym wyliczeniem końca
    for(i=0..100;i++) for(i=n..n+5;i++) for(i=n+a..n+k;i++)
    Pytanie, w konstrukcji 0..100, pętla ma działać dla <=100 czy dla <100 ?
    Przed else powinien być średnik - łatwiej dodawać else;
    Na końcu każdej instrukcji ma być średnik, bez pustej instrukcji, nie
    może być dwóch średników po sobie. Zabronione pisanie +liczba
    (odwrotność ujemnej, która nic nie zmienia) np. 2*+liczba
    Ma przewyższać Pascala przez możliwość użycia w programie zmiennych
    preprocesora, jednak musi być możliwość odróżnienia ich od zwykłych
    identyfikatorów, przez:
    - albo będą pisane samymi dużymi literami
    - albo będą zaczynały się i kończyły podkreśleniem
    - albo będą zaczynały się dwoma podkreśleniami
    - albo będą zaczynały się od #
    Literały:ósemkowy: \377 (a może 0377?), szesnastkowy: \x378 (a może
    0x378 ?)znakowy #90 (tak jest w Pascalu, ale mozę być konflikt z
    preprocesorem?)dwójkowo 0011101B, -1111B
    Ma rozróżniać wielkość liter.
    znaki unicodu \uxxxx np \u1234
    Możliwość definiowania zmiennych w bloku
    w case nie potrzeba break, aby można było break użyć do przerwania pętli.
    Break z etykietą - możliwość wyjścia z dwóch pętli zamiast goto.
    Dwa rodzaje tablicy: tab[100] - indeks od zera i tab['a'..'z'] w celu
    kompatybilności z Pascalem.
    Dwa rodzaje zmiany typu: (int)a i int(a) jeden to konwersja a drugi
    bitowe rzutowanie bez żadnej zmiany - które wybrać na które?
    Contructor bez nazwy jak w Oxygene
    Stringi indeksowane od zera - tu pewien problem przy konwersji z Pascala