  • 11. Data: 2022-11-01 18:44:31
    Temat: Re: [zabytek] 486 - problemy z dyskietkami
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/10/2022 20:42, k...@g...com wrote:
    > Jeśli w BIOS przełącze na "Internal" (zamiast Both) - działa również write-back
    które jest dużo szybsze (W-T cache'uje tylko odczyt).

    Samo Internal nie da takiego kopa, jak osobny cache, w wielu
    apliakcjach. Wiem, jako uzytkownik wszystkich konfigów w tamtych latach
    (wliczając w to uszkodzony Internal w AMD486-80).

    > Ciekawostka: system zawiesza się 'na miękko' tzn. przerwania dalej działają

    Nie wiem, czy 486 ma optcode "kill" (jak 6502). Prawdopodobnie wykonuje
    po prostu kod na błednych danych lub w złym miejscu, ale wykonuje.
    Szanse na to, że randomowy kod/dane wyłaczy przerwania jakieś są, ale
    nie wiem czy duże.

    > Druga ciekawostka, może związana może nie: system w ogóle się nie uruchamia przy
    wyłączonym turbo, ciemny ekran.
    > Checkit - wszystko ładnie przechodzi (oprócz dyskietki - seek error). Ale
    nagrywając instalke DOS-a 5.0 kilka razy, w końcu przeszło!

    Nie nazwał bym tego sukcesem ;)

    Może sprawdź też RAM. Niezliczone ilosci kostek z tamtych lat mają błędy
    na granicy działania.

    Ogólnie nie wstawanie systemu bez turbo to zły objaw. Napięcie CPU jest
    prawidłowe? A może jakiś podzielnik PCI się popsuł i taktuje za wysoko
    grafikę? To mogło być kiedyś mocno przetaktowane.

    > Prędkość (dhrystone) w checkit - szybciej jest z wył. zewn. cache + Write-Back niż
    z zewnętrznym ale W-Thru. Taka ciekawostka.

    To się nie przekłada na wydajnośc aplikacji, które intensywnie z cache
    korzystają. checkit daje tylko jakieś pojęcie o wydajnośi cache, ale nie
    o zachowaniu w rzeczywistości. Odpal Duke3D i porównaj ;)

  • 12. Data: 2022-11-01 22:16:10
    Od: "k...@g...com" <k...@g...com>

    On Tuesday, November 1, 2022 at 10:44:37 AM UTC-7, heby wrote:
    > Samo Internal nie da takiego kopa, jak osobny cache, w wielu
    > apliakcjach. Wiem, jako uzytkownik wszystkich konfigów w tamtych latach
    > (wliczając w to uszkodzony Internal w AMD486-80).

    Święta prawda. A problem rozwiązany!
    Pamiętacie słowo-klucz z tamtych czasów: NIEKOMPATYBILNY? Jedno z drugim nie działało
    z niewiadomych przyczyn, choć działało w innym zestawie? Cóż, jest niekompatybilne,
    trudno :)
    Problemem był procek ST 486DX2-80 (puszczony na 66). Podłożyłem Intela DX2-66 i śmiga
    cache WB, startuje bez turbo, wyniki dużo lepsze. W ogóle ten ST to jakiś zabytek,
    jeszcze bez CPUID ("przedstawienie" się procka w kodzie maszynowym). Natomiast Intel
    się dużo mocniej grzeje, stąd wolałem ST - zanim doszedłem do momentu, gdzie mogłem
    je przetestować.

    Druga "niekompatybilność" teraz: Trident TVGA9000B śmiga ładnie nawet pod win95
    które wrzuciłem. Natomiast pod Wolfenstein3D są interferencje - takie pionowe paski
    co pół cm, lekko widoczne. Nie ma ich w żadnym innym trybie graficznym. Nie ma ich
    także inna karta VGA - Cirrus Logic na ISA. Co to może być? Zależy mi na Tridencie,
    bo takowąż karte miałem 30 lat temu, sentyment.

    P.

  • 13. Data: 2022-11-14 10:07:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-30, k...@g...com <k...@g...com> wrote:

    > Ciężko dostać dobry. Poza tym to woolne jest i mając ten emulator na
    > SD, przekładam kartę do kompa i wrzucam co mi się podoba bezpośrednio
    > - bardzo wygodne. Jedynie początkowo instalke DOS-a trzeba zrobić i
    > tyle.
    [..]
    Dzięki za informacje. Przyda się w przyszłości.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2022-12-22 18:30:41
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Sun, 30 Oct 2022 05:38:35 GMT
    is the real date, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> has
    written something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    Temat trochę stary, ale nie takie się ożywiało :P

    >A nie masz jakiś dysków PATA? Widzę po kilkadziesiąt zł na Allegro..

    W sumie jeśli się chce odtworzyć "full experience", to najlepiej coś z
    epoki. Mnie się udało ongiś przytulić kilka dysków z odpowiedniej
    epoki. Leżą i czekają na moją wenę...
    Z adapterami to trochę loteria, ide-CF niby powinno zawsze działać,
    ale jednak z jakiegoś powodu nie chciała raz czy dwa. W jednym
    laptopie mam ssd msata na adapterze do laptopowego złącza IDE, działa,
    ale nie wstaje po resecie - trzeba wyłączyć i włączyć. Co ciekawe,
    taka opcja wychodzi sporo taniej od dużej karty CF...

    Jeśli kabel pozwala, można zamienić miejscami stacje dyskietek. Bywało
    że różne napędy niezbyt się ze sobą lubiły. Ewentualnie odpiąć jedną
    stację i próbować na drugiej (tylko wtedy stacja musi być wpięta ZA
    przekręconym fragmentem taśmy).

    >Tak przy okazji, bo podobne zabawy pewnie zacznę za parę lat... widzę,
    >że nowe klawiatury ps/2 są nadale dostępne. Te przejściówki DIN->ps/2
    >rozsądnie działają, czym masz w mobo już ps/2 lub starą klawiaturę z DIN?

    Działają spokojnie, nic się z nimi nie dzieje.

    >Inne pytanie, bazujesz na swoich starych zasobach, czy kupujesz części?
    >Jeśli to pierwsze to zastanawiam się jak się te wszystkie komponenty
    >zachowują np. po 20-30 leżakowania. Mam ze 2-3 zestawy, i386sx, jakieś
    >i486 w wersji full tower, trochę 20-60MB dysków, wszystko nieruszane od
    >prawie 30 lat. Czego się spodziwać przy próbach uruchomienia i czy jedna
    >gaśnica wystarczy?

    Bardziej bałbym się o zasilacz, trzeba przepatrzeć. Same płyty z tego
    okresu nie mają dużych sekcji zasilania i kondensatorów które mogłyby
    odfrunąć. Słabym punktem są cieknące po latach baterie do biosów:
    niedawno łatałem płytę 386SX cokolwiek nadżartą przez kwas z baterii.
    Jeśli płyty mają być przechowywane przez dłuższy okres czasu,
    pokusiłbym się o wylutowanie / wycięcie tych baterii. Poza tym, jeśli
    nie ma ewidentnych uszkodzeń, pryśnięcie kontaktem styków w slotach i
    ewentualne dociśnięcie kości w gniazdach to jedyne co trzeba zrobić.

    >Grafika na starych ISA czy masz sloty pci/agp? PCI daje się ciągle kupić
    >nowe karty.

    386 to tylko isa. Źródło kart - szmelce, targi gdzie bywają
    dziadki-złomiarze, regularne odwiedzanie okolicznych kontenerów na
    elektrośmieci, wolontariat przy okresowych zbiórkach... Albo kupienie
    nowej karty z produkcji robionej przez entuzjastów. Albo urabianie
    tego dziwnego znajomego który ma w piwnicy hermetycznie zamknięte
    plastikowe wiaderka z dziesiątkami kart z różnych epok... Może
    odsprzeda :P

    486 - jak PCI, to spoko, jest jeszcze trochę kart. Gorzej jeśli jest
    tylko isa i VLB - wtedy jak wyżej,

    Pozdrawiam :)