  • 61. Data: 2012-07-09 20:35:03
    Temat: Re: zabezpieczenie przeciwporażeniowe dla 12V
    Od: WK <k...@g...pl>

    W dniu 2012-07-03 23:05, Przemek pisze:

    > W wodzie? Jak pomiędzy tym 12V a 230V pójdzie prąd?

    > Napięcie przemienne Napięcie stałe
    > pomieszczenia suche 50 V 120 V
    > pomieszczenia mokre i gorące 25 V 60 V
    >
    > Nie masz w tabeli nic na temat środowiska wodnego, więc specjalnie się
    > nie śmiej. W takim przypadku lepiej dmuchać na zimne.
    > Przem
    Panowie!!!
    Przeczytałem część odpowiedzi i wychodzi mi pomieszanie z poplątaniem.
    Po pierwsze- jeżeli te 12V w wodzie nie jest uzyskiwane z układu SELV
    (moim zdaniem tylko taki wchodzi w grę) to nie jest to napięcie 12v
    bezpieczne, nawet jak będzie tylko na poziomie 6V.
    Wtedy ten obwód 6 czy 12V stanowi przedłużenie napięcia zasilającego (tu
    chyba 230V przemiennego) i stanowi śmiertelne zagrożenie- szczególnie w
    wodzie.
    Po drugie- aby był to układ SELV (ten 12V) to na część wysokonapięciową
    (230V) normy narzucają dość restrykcyjne wymagania (polecam normę
    60364-4-41)
    Reasumując- w warunkach wymienionych przez wątkotwórcę bałbym się
    stosować jakiekolwiek własne "wynalazki i ulepszenia"- tylko oryginalne
    części i rozwiązania.
    Pozdrawiam

  • 62. Data: 2012-07-10 09:37:20
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > Po drugie- aby był to układ SELV (ten 12V) to na część wysokonapięciową
    > (230V) normy narzucają dość restrykcyjne wymagania (polecam normę
    > 60364-4-41)

    Dzięki bardzo!

    > Reasumując- w warunkach wymienionych przez wątkotwórcę bałbym się
    > stosować jakiekolwiek własne "wynalazki i ulepszenia"- tylko oryginalne
    > części i rozwiązania.

    O co właśnie pytałem w pierwszym mejlu, a dyskusja zeszła na temat
    bezpieczeństwa 12V pod wodą...
    Jeszcze raz dzięki!
    Przem