  • 61. Data: 2019-06-11 10:39:42
    Temat: Re: z cyklu durne pomysły - podłączenie pralki do gorącej wody
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    fabryk. Poszedłem zapytać, choć z językiem krucho, ale na migi się dogadałem żeby
    dali mi zajrzeć za pralki. Ciepła woda oddzielnie, zimna woda oddzielnie. Pralki
    Samsung, ale przemysłowe, duże bębny, kanciasty design, nie kupisz takiej w Media
    Markcie.

    > Albo też zupełnie równowazne półkowo modele z innymi opcjami. Mam sobie
    > lodówkę LG z maszynką do lodu i wewnętrznym zasobnikiem na wodę. Jest to
    > dość upierdliwe bo trzeba dość często dolewac. Wczesniej miałem też LG
    > zasilaną wodą z sieci. Ta nowa ma nawet złączki na zewnątrz, ale lokalny
    > serwis twierdzi, że podłączyć sie nie da. No i czzekam cierpliwie aż
    > skończy się gwarancja.

    Widocznie woda stojąca dłużej w przewodzie, staje się niezdatna do picia.

    WM

  • 62. Data: 2019-06-11 11:00:00
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-10 o 18:01, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel"  napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Akurat odwrotnie - im mniej zrzucasz ciepla, tym wiecej w turbinie
    > zamienia sie na prace.
    >
    > Gdzies tam pisza dobitnie - temperatura w sieci latem jest nizsza, bo
    > wtedy sprawnosc jest lepsza.
    > Zimą rosnie - bo klientowi na cieple zalezy.
    >
    > Tzn w Polsce tak, w innych klimatach moze inaczej.

    Nie wiem jak teraz, ale kiedyś para do ogrzewania pochodziła z upustów
    regeneracyjnych turbiny.
    Takie upusty poprawiały sprawność turbiny 5% do 10% według tej pracy:
    http://delibra.bg.polsl.pl/Content/41792/BCPS_45755_
    1956_Regeneracja-ciepla-w.pdf

    WM

  • 63. Data: 2019-06-11 11:08:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >upustów regeneracyjnych turbiny.
    >Takie upusty poprawiały sprawność turbiny 5% do 10% według tej pracy:

    Musialbym to przeanalizowac, bo niektore stwierdzenia mi sie nie
    podobaja.
    Ale skoro podnosilo sprawnosc wtedy, to pewnie podnosi i dzis.

    Tylko zauwaz - to jest do ogrzewania kondensatu.
    Typowa EC wysyla w miasto goraca wode, parę to tylko do nielicznych
    odbiorcow.

    J.

  • 64. Data: 2019-06-11 11:52:00
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 11:08, J.F. pisze:
> [...]
    >>

    > Musialbym to przeanalizowac, bo niektore stwierdzenia mi sie nie podobaja.
    > Ale skoro podnosilo sprawnosc wtedy, to pewnie podnosi i dzis.

    Mnie też razi użycie ciepła z upustu o wysokiej temperaturze, co
    powoduje straty egzergii.
    Teoretycznie można najpierw zasilić małą turbinkę, a potem dopiero
    ogrzać wodę.

    > Tylko zauwaz - to jest do ogrzewania kondensatu.

    Produkcja energii elektrycznej oraz ciepła w jednym układzie
    technologicznym, to tzw. ,,produkcja skojarzona" (kogeneracja),
    powoduje znacznie lepsze wykorzystanie paliwa.

    > Typowa EC wysyla w miasto goraca wode, parę to tylko do nielicznych
    > odbiorcow.

    Woda krąży w obiegu zamkniętym między elektrociepłownią a odbiorcami.
    Jest demineralizowana i nasycona różnymi polepszaczami.

    WM

  • 65. Data: 2019-06-11 14:27:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >>> http://delibra.bg.polsl.pl/Content/41792/BCPS_45755_
    1956_Regeneracja-ciepla-w.pdf

    >Mnie też razi użycie ciepła z upustu o wysokiej temperaturze, co
    >powoduje straty egzergii.

    Z tym, ze w kotle jest powiedzmy 400C, a kondensat ma 50C.
    Podgrzewanie w kotle to strata.

    >Teoretycznie można najpierw zasilić małą turbinkę, a potem dopiero
    >ogrzać wodę.

    Tylko wtedy spadnie temperatura, a chcemy podgrzac do wysokiej.

    Wiec jesli zamiast malej turbiny uzywamy kolejnych stopni duzej - to
    chyba jest dobrze.

    Ale to dotyczy tylko tej ilosci ciepla, ktore jest potrzebne do
    podgrzania kondensatu.

    >Produkcja energii elektrycznej oraz ciepła w jednym układzie
    >technologicznym, to tzw. ,,produkcja skojarzona" (kogeneracja),
    >powoduje znacznie lepsze wykorzystanie paliwa.

    Znacznie lepsze, gdy cieplo odpadowe nie musi isc w straty.
    Tylko kwestia taka, ze opanowalismy rozprezanie pary do ... nie
    jestem pewny - rzedu 50C chyba,
    i jesli to nam nie wystarczy i trzeba podniesc - to sprawnosc spada.

    >Woda krąży w obiegu zamkniętym między elektrociepłownią a odbiorcami.
    >Jest demineralizowana i nasycona różnymi polepszaczami.

    Tak czy inaczej - woda, a nie para.

    Parę tez dostarczaja, jesli odbiorca wymaga, wtedy chyba jest obieg
    otwarty ...
    Ale sprawnosc pewnie cierpi, bo odbiorca zyczy sobie pary 100 czy
    wiecej stopni.

    J.

  • 66. Data: 2019-06-11 14:33:03
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 czerwca 2019 18:00:01 UTC+9 użytkownik WM napisał:

> [...]
    > regeneracyjnych turbiny.
    > Takie upusty poprawiały sprawność turbiny 5% do 10% według tej pracy:

    Ja tam widzę że owszem, do ogrzewania, ale... do ogrzewania kondensatu. A nie miasta.
    Sprawność trochę poprawiło (nie musisz grzać zimnego kondensatu w kotle), ale głównie
    uprościło automatykę skraplacza, bo można było parę schładzać do dowolnej
    temperatury, najwyżej się ją potem podgrzeje (podkradając parę z turbiny) i kocioł
    nie rozwali się od zmęczenia materiału. Nie wiem, albo to archaiczne rozwiązanie,
    albo stosowane w rzadkich przypadkach, bo w życiu tego nie widziałem w elektrowni.

  • 67. Data: 2019-06-11 14:42:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 czerwca 2019 17:40:03 UTC+9 użytkownik WM napisał:

> [...]
    takiej w Media Markcie.

    > Widocznie woda stojąca dłużej w przewodzie, staje się niezdatna do picia.

    Wiadomo, lepiej jak stoi w zasobniku.

  • 68. Data: 2019-06-11 15:11:29
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 14:27, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Z tym, ze w kotle jest powiedzmy 400C, a kondensat ma 50C.
    > Podgrzewanie w kotle to strata.

    Tu chodzi o tzw karnotyzację obiegu.
    Na tym jest główny zysk, który byłby lepszy przy pełnym wykorzystaniu
    ciepła wysokotemperaturowego.

> [...]
    > chyba jest dobrze.
    >
    > Ale to dotyczy tylko tej ilosci ciepla, ktore jest potrzebne do

    To nieporozumienie, sprawdź na czym polega karnotyzacja.

> [...]
    > pewny - rzedu 50C chyba,
    > i jesli to nam nie wystarczy i trzeba podniesc - to sprawnosc spada.

    Dlaczego ma spadać po karnotyzacji?

    > Tak czy inaczej - woda, a nie para.

    Woda tylko rozprowadza ciepło. W elektrociepłowni jest wymiennik ciepła.

    > Parę tez dostarczaja, jesli odbiorca wymaga, wtedy chyba jest obieg
    > otwarty ...
    > Ale sprawnosc pewnie cierpi, bo odbiorca zyczy sobie pary 100 czy wiecej
    > stopni.

    To jest wtedy gospodarka skojarzona i inaczej się to liczy.

    WM

  • 69. Data: 2019-06-11 15:13:54
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 14:33, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    albo stosowane w rzadkich przypadkach, bo w życiu tego nie widziałem w elektrowni.

    To mało widziałeś będąc w elektrociepłowni.
    Nic Ci nie powiedzieli na czym polega karnotyzacja obiegu?
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Karnotyzacja

    WM

  • 70. Data: 2019-06-11 15:17:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2019-06-11 o 14:27, J.F. pisze:
    [...]

    >Dlaczego ma spadać po karnotyzacji?

    Bo sprawnosc cyklu Carnota bardzo zalezy od temperatury chlodnicy.

    Im wyzsza - tym gorzej.

    >Woda tylko rozprowadza ciepło. W elektrociepłowni jest wymiennik
    >ciepła.

    Para o temperaturze 50C i cisnieniu bliskim prozni bylaby niewygodna
    do rozprowadzania.

    >To jest wtedy gospodarka skojarzona i inaczej się to liczy.

    Owszem, pod warunkiem, ze bierze wszystko.
    A i tak lepiej byloby, zeby bral w temperaturze 50C.

    P.S. znak czasow - dawniej przy EC mielismy szklarnie.
    Teraz EC chce jakies duze pieniadze za cieplo.
    Szklarnia moze by mogla wynegocjowac jakies nizsze ceny ... ale
    szklarnia woli dzis postawic lampy po 1000W.
    I ogrzewania dodatkowego w zasadzie juz nie potrzebuja, tylko tani
    prad w nocy.

    J.