  • 71. Data: 2016-05-16 17:22:18
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 16/05/2016 15:51, Adam Wysocki wrote:

    > https://www.youtube.com/watch?v=TWvKYkN3qOQ

    w troche szybszych maszynach (jakieś 386sx) mozna było już robić cuda na
    PC speakerze. Modulacja sigma-delta dawała zaskakujące dobre efekty.
    Było sporo gier grających MOD-y (np
    https://www.youtube.com/watch?v=wTLhWXv2I4A ) Był tez sterownik
    emulujący sound blastera na PC - speakerze. Sam podłączałem się przez
    transformator głośnikowy w celu separacji i wygładzenia 'sinusoidy' do
    wmzacniacza.
    Grało to nawet lepiej od COVOX-a wykonanego z drabinki rezystorów.

    https://www.youtube.com/watch?v=Wu5zd5fCaPA

    to jeszcze były czasy, kiedy cięzko było człowiekowi wydać całą wypłatę
    ka nartę dźwiękową....

    c.

  • 72. Data: 2016-05-16 17:37:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > w troche szybszych maszynach (jakieś 386sx) mozna było już robić cuda
    > na PC speakerze. Modulacja sigma-delta dawała zaskakujące dobre efekty.

    Ten program na trochę szybszych maszynach potrafił rzęzić, piszczeć lub
    w ogóle zawiesić komputer. PC speaker jest przetwornikiem jednobitowym,
    nieprostokątny przebieg da się uzyskać tylko realizująć PWM. Szerokość
    impulsów zadawana może być sprzętowo, z tym sobie radzi nawet XP, i to
    przy znacznych częstotliwościach próbkowania. Szybszy komputer nie mógł
    więc dawać lepszych efektów dźwiękowych -- najwyżej lepiej sobie radził
    z preparowaniem treści na bieżąco.

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2016-05-16 17:39:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F. napisał:

    >Nawet bym nie próbował. Dla mnie notatnik już był tragedią.
    >Moje kryteria są proste i łatwe do opisania. Jeśli po zmianie
    >strony (PgUp/PgDn) odświeżenie obrazu trwa dłużej niż sama
    >zmiana treści (w założeniu natychmiastowa), to system jest
    >nieużywalny. Mówiąc inaczej, 60 razy na sekundę komputer musi
    >umieć zmienić wszystko na ekranie.

    nawet nie zauwazysz. Spokojnie wystarczy 0.1s ...

    >Przepisać -- 32kB to nie jest dużo. Z tym że to rozwiązanie
    >bardziej pomaga w sytuacjach, kiedy trzeba dorysować pięć
    >kresek. Nie widać jak się po kolei wolno rysują, wszystkie
    >pojawiają się jednocześnie.

    No coz, w Twojej nomenkulaturze to raczej by wygladalo tak, ze
    najpierw dlugo, dlugo nie dzieje sie nic, a potem pojawia wszystko
    gotowe.
    To jest niedopuszczalne :-) To ja juz wole widziec jak sie te kreski
    po kolei rysuja.

    Przy czym kilka kresek, to system powinien narysowac w ulamku sekundy,
    wiec moze spelnic twoja definicje - w 1/60 sekundy, nawet jesli zajmie
    dwie ramki, to trudno zobaczyc co bylo wczesniej.

    Ale ... te dwie strony grafiki na Herculesie o ile pamietam to byly na
    jednym banku pamieci.
    Wiec sniezenia musieli jakos inaczej unikac.

    P.S. jeszcze jedna ciekawostke pamietam - jakas karta Hercules+EGA,
    czy ulepszony Hercules - to bydle potrafilo wyswietlic 8 czy nawet 16
    poziomow szarosci (brazowosci) na zwyklym monitorze Hercules.
    Co jest o tyle ciekawe, ze monitor (jak w MDA) mial poziom kodowany na
    dwoch bitach TTL. A ze jeden z nich to byl "Highlite", to nawet te 4
    poziomy byly problematyczne.

    Nie wiem jak to zrobili.

    J.

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2016-05-16 17:58:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > nawet nie zauwazysz. Spokojnie wystarczy 0.1s ...

    Nie, nie wystarczy.

> [...]
    > gotowe.
    > To jest niedopuszczalne :-) To ja juz wole widziec jak sie te kreski

    Ot, na przykład napisałem kiedyś zegar, który pokazywał się na ekranie
    komputera. Na karcie Hercules właśnie. Co sekundę wskazówka cykała.
    Właśnie przez przełączanie na zmianę wyświetlanych stron. Sekunda na
    narysowanie zegara starczała, ale z nie takim znowu dużym zapasem.

    > Przy czym kilka kresek, to system powinien narysowac w ulamku sekundy,
    > wiec moze spelnic twoja definicje - w 1/60 sekundy, nawet jesli zajmie
    > dwie ramki, to trudno zobaczyc co bylo wczesniej.

    Na szybszym komputerze sporo można narysować w 1/60 sekundy, więc da
    się uzyskać płyny ruch.

    > Ale ... te dwie strony grafiki na Herculesie o ile pamietam to byly
    > na jednym banku pamieci. Wiec sniezenia musieli jakos inaczej unikac.

    Nie chodziło o śnieżenie, lecz o przewidywalność tego, co na ekranie.

    --
    Jarek

  • 75. Data: 2016-05-16 19:02:32
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Mam. Podesłać mailem? W tym samym katalogu mam program alleycat.com --
    > o ganiających kotach. Całość mistrzowsko upchnięta w segmencie 64k.

    Doszło, dzięki! :)

    Tak, to ten modplay. Na dosboxie chodzi z wyjściem PC Speaker - ustawiony
    na soundblastera piszczy.

    Swoją drogą znalazłem jego autora w sieci, pracuje teraz dla Red Hata:

    http://www.awe.com/mark/
    http://www.awe.com/mark/dev/modplay.html

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 76. Data: 2016-05-16 19:28:41
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Na domowym dysku znalazłem pliki z takim rozszerzeniem w katalogu
    > należącym do programu FL Studio. Więc pewnie odtworzyłoby ono.

    A jego pierwsze 4 bajty to CTMF?

    W sumie znalazłem jakiś swój stary program (grę), który to odtwarzał,
    właściwie to chyba uczyłem się wtedy obsługi AdLiba (tzn. SB miał zarówno
    syntezatory, jak DSP, i ten program łączył ze sobą jedno z drugim). Nie
    wiem z którego to roku (daty w plikach ustawiły się na 2005 przy którymś
    kopiowaniu), ale sądząc po stylu (zarówno kodu, jak gameplay) obstawiam
    1998-1999 :)

    O i nawet się uruchamia na dosboxie.

    https://youtu.be/NIOGR4YRnPE

    Jednak snake z 2002 chyba był lepszy (tu z kolei muzyka przez DSP,
    skomponowana w FT2, a efekty dźwiękowe przez AdLib).

    https://youtu.be/ExDVA8K3DXk

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 77. Data: 2016-05-16 19:40:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

    > A jego pierwsze 4 bajty to CTMF?

    Nie, na początku jest "CHROME". Pliki też zresztą z datą z 2005 roku.

    --
    Jarek

  • 78. Data: 2016-05-16 19:45:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

    > https://www.youtube.com/watch?v=TWvKYkN3qOQ

    Tym eliptycznym głośnikiem popsuli wierność odtwarzania. Ignoranci.

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2016-05-16 19:49:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > Co jest o tyle ciekawe, ze monitor (jak w MDA) mial poziom kodowany
    > na dwoch bitach TTL. A ze jeden z nich to byl "Highlite", to nawet

    Karta MDA miała wyjście TTL, to jedyna rzecz pewna. Monitor mógł mieć
    wejście z liniowym wzmacniaczem. I najprawdopodobniej miał, jak widać.

    --
    Jarek

  • 80. Data: 2016-05-16 20:27:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F. napisał:

    >Karta MDA miała wyjście TTL, to jedyna rzecz pewna. Monitor mógł mieć
    >wejście z liniowym wzmacniaczem. I najprawdopodobniej miał, jak
    >widać.

    Wejscie w monitorze faktycznie moglo sie sprowadzac do dwoch
    opornikow.

    Ale zauwaz, ze nawet EGA miala w owym czasie "wyjscie TTL".
    6 bit, po 2 na kolor.

    Jakos nie lubili DAC na karcie. Mialby producent wymyslac cos
    ambitnego, co moze nie dzialac z wieloma monitorami ?
    O ile pamietam to nawet reklamowali te ilosc - czyli powinno dzialac
    ze wszystkimi.

    Podejrzewam PWM. Taki na jeden bit to niezbyt duze wyzwanie.

    google sugeruje, ze moglo to byc na chipie CT-819S ( 8195 ?), ale jego
    znalezc nie potrafie.

    J.