  • 11. Data: 2010-09-06 13:13:29
    Temat: Re: wyjacy wiatrak podczas startu
    Od: Matt <m...@g...com>

    On 6 Wrz, 13:21, "Remek" <d...@g...com> wrote:
    > Jasne. Przecież użytkownik uruchamia komputer wyjęty przed chwilą z
    > piekarnika, w którym jest temperastura 90 st. To nie strategia, tylko błędy
    > oprogramowania.

    Tak trudno sobie wyobrazić nagły reset komputera w trakcie mocno
    obciążającej pracy i przy rozgrzanych komponentach? Po starcie
    wiatraki zawsze będą się kręcić z maksymalną prędkością - dopóki BIOS/
    OS nie obniży im napięcia. W zależności od konkretnego urządzenia to
    będzie szybciej lub wolniej.

    --
    Regards
    Matt

  • 12. Data: 2010-09-06 13:43:45
    Od: miab <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-06 13:21, Remek pisze:

    > Jasne. Przecież użytkownik uruchamia komputer wyjęty przed chwilą z
    > piekarnika, w którym jest temperastura 90 st. To nie strategia, tylko błędy
    > oprogramowania. Ja mam płytę MSI, w której wiatrak procesora startuje na max
    > obrotów i w miarę upływu czasu i wzrostu temperatury procesora zwalnia, aż
    > do zatrzymania. Na stronie producenta nie mogłem się niczego dowiedzieć.
    > Może potrzebny jest jakiś specjalny wiatrak?

    To zacznij robić płyty które uruchomia wiatraki dopiero jak będą
    dokładnie wiedziały ile co ma w budzie temperatury.
    Życzę powodzenia w wysłuchiwaniu jobów zadowolonych klientów z
    popalonymi podzespołami tudzież sukcesu finansowego(w finansowaniu
    odszkodowań).
    Polecam też ekspertuf od przebudowanych bombofców na pasażery i:
    http://www.youtube.com/watch?v=oYEdWlRoinA&feature=p
    layer_embedded

    miab

  • 13. Data: 2010-09-06 14:10:45
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>

    W dniu 2010-09-06 12:13, Krasnal pisze:

    > U mnie z grafiką tak jest (HD 5850). Nie zawsze, ale czasem wyje aż do
    > początku uruchamiania systemu.

    W nVidiach to standard, przynajmniej w moich 8600 i 9800. Do momentu
    wczytania drivera obroty = 100%. Ja się dziwię, że niektórych to jeszcze
    dziwi :) W ATi 2400XT tez mam tak samo...

    Serwery zresztą mają podobnie, tam jest to element self-testu między
    innymi (czy aby na pewno w razie czego wentylatory ruszą na 100%).

    Pozdr,
    Tomek

  • 14. Data: 2010-09-06 15:43:13
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

> [...]

    > objawy pojawiaja sie w nowych plytach czy jest to jakas anomalia ? ktos
    > z was zauwazyl u siebie cos podobnego i co bylo przyczyna ?

    Wentylator kręci się na domyślnych (najczęściej maksymalnych) obrotach do
    czasu, aż system załaduje program monitorujący (który był w komplecie ze
    sterownikami do płyty), który stwierdzi, że temperatura jest na tyle niska,
    że można zwolnić obroty.
    Poszukaj w biosie opcji odpowiedzialnej za regulację obrotów (np. Q-fan),
    wtedy płyta może zwolnić wentylatory krótko po self-teście.

    --
    GLaF

  • 15. Data: 2010-09-06 16:02:24
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 06.09.2010 07:24, crawshank pisze:
    > kupilem nowa plyte glowna od asusa i w momencie startu systemu mam
    > efekty specjalne, a mianowicie jeden z wiatrakow obudowy dostaje sporego
    > kopa i przez okolo minute po prostu wyje jak odkurzacz :) potem

    Wyje z powodu obrotów czy z powodu zużycia?

    > nastepuje cisza i innych problemow nie zauwazylem ... tak sie
    > zastanawiam czy w momencie startu systemu procek pracuje w tak duzym
    > stresie, ze potrzebny jest jeszcze dodatkowy nawiew ? czy tego typu

    Procesor po starcie pracuje na 100% obciążenia (pętla jałowa)
    bez jakichkolwiek mechanizmów zmniejszających zużycie mocy,
    więc tak -- ma to jakiś sens. Aczkolwiek jeśli sprawa dotyczy
    nie wentylatora na radiatorze procesora, ale wentylatora obu-
    dowy, to jest to raczej nadgorliwość ze strony programistów
    BIOS, a nie celowe działanie czy błąd.

    Tak, spotkałem się z płytami, które do momentu uruchomienia
    systemu operacyjnego rozpędzały wentylator radiatora proce-
    sora do podwyższonych lub pełnych obrotów (ale nie dotyczyło
    to dodatkowych wentylatorów sterowanych płytą główną).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 16. Data: 2010-09-07 19:57:09
    Temat: Odp: wyjacy wiatrak podczas startu
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

    Użytkownik "Piotr M" <x...@x...xx> napisał w wiadomości grup
    > BTW.
    > A jestem ciekaw, czy gdybym tego hasła nie wpisał i by tak kręcił ten wiatrak
    > na max obrotach kilka godzin czy dni, czy by sobie łeb ukręcił w końcu i
    > przyjeliby to na naprawę gwarancyjną. Już to widzę..

    raczej miesiecy, pare dni to dla niego pestka

  • 17. Data: 2010-09-08 22:52:11
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Matt" napisał:

    > Tak trudno sobie wyobrazić nagły reset komputera w trakcie mocno
    > obciążającej pracy i przy rozgrzanych komponentach?

    To rzecztwiście problem. Elektronika reaguje na czujnik temperatury w ułaku
    sekundy, a i praca bez wiatraków nawet przez kilka minut z pewnością nie
    jest problemem. Ja nie piszę o jakichś wyśrubowanych serewerach, ale o
    zwykłym PC. Miałem przypadek pracy Athlona 2000+ na K7S5A bez wiatraka,
    który sam odłączyłem w trakcie odkurzania i zapomniałem podłączyć. Używałem
    komputera kilka dni nie wiedząc o tym. Co jakiś czas następowął zwis.
    Resetowałem i działał dalej. Po kilku dniach niestety padła płyta i
    procesor. Radiator był fioletowy. Tak, że nie przesadzaj z
    niebezpieczeństwem kilkusekundowej pracy z niskimi obrotami wiatraka. Start
    z maksymalnymi obrotami to asekuranctwo, albo niedoróbka.

    Remek

  • 18. Data: 2010-09-08 23:44:35
    Od: miab <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-09 00:52, Remek pisze:

> [...]
    > niebezpieczeństwem kilkusekundowej pracy z niskimi obrotami wiatraka. Start
    > z maksymalnymi obrotami to asekuranctwo, albo niedoróbka.

    Ktoś wspominał o dziewięćdziesięciu stopniach po wyjęciu z piekarnika:
    http://media.bestofmicro.com/1/U/242418/original/Tem
    perature.png

    miab