  • 101. Data: 2016-05-19 00:56:38
    Temat: Re: wyj?cie z karty MDA (PC) - jak wy?wietli? na czymkolwiek obecnym?
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost> wrote:

> [...]
    > niestety, a do CRT chwilowo nie mam dost?pu)
    > - GBS8200 (zam?wione, zobaczymy czy da si? nam?wi?, czytaj?c
    > specyfikacje mam jednak du?e w?tpliwo?ci)
    > - "scan doubler" kt?ry przerabia?by 720x350 na 720x700 (ale nie mam
    > poj?cia jak taki doubler mia?by wygl?da? z punktu widzenia elektroniki)
    >
    > Czyta?em jeszcze o rzeczach typu FPGA i CPLD, ale to ju? dla mnie level
    > 99 - a ja jednak bardzo chcia?bym uzyska? jaki? efekt przed rokiem 2030.
    >
    > Jak si? okazuje, mimo technologicznego post?pu, odczyt sygna??w
    > cyfrowych o szybko?ciach rz?du 15 MHz to nie taka trywialna sprawa.

    Normalnie w technice cyfrowej masz sygnaly synchroniczne, tzn. jest
    zegar i sygnaly zmieniaja sie w ustalenej relacji do zegara, np.
    po rosnacym zboczu zegara. Sygnal wideo nie zawiera zegara, wiec
    jesli go probkujesz uzywajac nezalezny zegar powiedzmy 15 MHz to
    nie wiesz ktory piksel czytasz, dany czy nastepny. Zeby w miare
    prosto czytac taki sygnal potrzebujesz zegar powiedzmy 4 razy szybszy,
    czyli rzedu 53 MHz. Jesli chcesz to robic w prosty sposob
    programowo to bedziesz mial kilka instrukcji na probke, czyli
    200-300 MIPS.

    Co do twoich tropow:
    - zapomij o Arduino. Jest program AVRIsp ktory czyta sygmal
    USB low speed, tzn. 1.5 MHz. To jest rzezba asemblerowa
    ktora trudno by polepszyc.
    - GPIO w rPI tez nie daje rozsanych szans. Ludzie probowali
    na GPIO robic podobne rzeczy i powyzej 100 kHz sa problemy.
    Jak napiszesz w asemblerze driver jadra to sa mozliwe
    wyzsze czestotliwosci, ale nie jest jasne czy bedzie lepiej
    niz w Arduino. Procesor w rPI moze wykonac duzo wiecej
    instrukcji niz procesor w Arduino ale odbywa sie to kosztem
    tego ze nie wiesz kiedy te instrukcje beda wykonane.

    Jesli myslisz o realizacji programowej to jakis (male) szanse
    masz z procesorami klasy STMF4 czy STMF7 -- masz mozliwosc
    czytania lini GPIO z czestoscia rzedu 40 MHz. Rozsadniejszym
    rozwiazaniem moze byc uzycie sprzetowego SPI w procesorze --
    w zasadzie SPI zbiera strumien bitow na wejsciu i zamienia go
    na bajty. Ale potrzebujesz procesor gdzie SPI chodzi do 50 MHz
    i nie ma przerw miedzy bitami. Specyfikacja SPI mowi ze transmisja
    jest sterowana zegarem a procesor generujacy zegar moze robic
    przerwy gdzie mu sie podoba (podobno procesor uzywany w
    Arduino robi przerwe po kazdym bajcie). Dokladniej, jesli
    SPI dziala w trybie master to procesor generuje zegar transmisji
    i teoretycznie moze robic przerwy kiedy chce. Czysto teoretycznie
    mozna ustawic procesor w tryb slave i podlaczyc mu zewnetrzny
    zegar 50 MHz (ale tryb slave czesto ma mniejsza maksymalna
    czestotliwosc niz master).

    Co do "odczytu sygnalow 15 MHz": ty faktycznie chcesz zmiany
    zegara transmisji (konwersji) co wymaga wyzszych czestotliwosci.
    Nie jest to technicznym problemem ale jak uzyjesz staromodne
    uklady to bedzie ich troche. No a nowoczesne uklady maja
    swoje komplikacje. W przypadku procesora uzycie go do
    czytania sygnalu jest marnotrawstwem, uzywasz skomplikowanego
    urzadzenia zeby zrobic cos co robi prosty rejestr przesuwajacy.
    Przy malych szybkosciach to marnotrawstwo nie boli, ale
    przy 50 MHz rozne rzeczy ktore robi procesor moga zabierac
    zbyt wiele czasu by to dobrze dzialalo.

    --
    Waldek Hebisch

  • 102. Data: 2016-05-19 08:35:15
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-05-18 o 20:26, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
    l...

    > Smiem podejrzewac, ze jednak daje.
    > A Ty co podejrzewasz, ze karta MDA/Hercules nie wystawia 2 niezaleznych
    > bitow ?
    >
    > Bo na pare schematow monitorow rzucilem okiem - roznie zrobione,
    > wiekszosc jednak 4 poziomy wyswietli, moze nawet wszystkie.

    Tak nie do końca. Tor wizyjny nie jest liniowy i piksel zwyczajnie nie
    świeci kiedy jest tylko podświetlenie. Proste, a że mogłoby być inaczej
    to inna sprawa.

    > Jest jeszcze kwestia, ze karta powinna zostac zaprojektowana w miare
    > uniwersalnie, zeby z wiekszoscia monitorow sobie poradzila.

    > Ja tu o jednej dodatkowej bramce, bez potrzeby przyspieszania calej karty.
    > A zreszta po co ja przyspieszac - skoro ma wspolpracowac z tanim
    > monitorem, ktory wiecej nie wydoli
    > (bo jakby klienta bylo stac, to by kupil VGA :-)

    Jarku, widzę tu pewną sprzeczność. Jeżeli myślisz o PWM, to gdzieś
    musisz mieć uśrednianie - wygląda, że na wzmacniaczu wizyjnym. Ale to z
    kolei stoi w sprzeczności z postulowaną uniwersalnością - dla przykładu
    wzmacniacze wizyjne 17" monitorów miały przynajmniej 108MHz pasmo, tych
    lepszych nawet 200. 15" miały ok 50MHz. OK, mówimy tu o zupełnie innej
    klasie sprzętu, ale mimo wszystko zakładanie, że wzmacniacz wizyjny
    będzie miał określone pasmo jest raczej kiepskim pomysłem. Tym bardziej,
    że jeden biegun to mogłoby być trochę mało.

    > W wersji "PWM 50Hz" nawet nie trzeba szybkiej bramki ...

    A tu gdzieś coś mi ucieka... Co to niby miałoby być? Że co druga ramka
    świeci albo nie? Charakterystyka luminoforu chyba mogłaby jednak nie
    podpasować, ale nie wiem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 103. Data: 2016-05-19 08:39:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 18 May 2016 22:37:41 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Nie tyle podejrzewam, co jestem tego całkiem pewien. Spacja
    > wsparta dodatkowym 'bitem intensywności' pozostaje taką samą
    > spacją, jak spacja zwyczajna. Ten drugi bit może wpłynąć tylko
    > na te znaki, które już zostały wymalowane bitem pierwszym.
    > Jest więc od niego zależny.

    Znalazlem zrodlo
    http://www.minuszerodegrees.net/oa/oa.htm

    i wnioski
    -monitor IBM ma wejscie cyfrowe i na moj gust faktycznie 3-poziomowe.
    No ale bywaly tez inne monitory, z wejsciem 4-poziomowym, czy nawet
    tak naprawde analogowym.

    -karta MDA jest dosc skomplikowana ale tak na drugi rzut oka to
    highlight na spacji faktycznie nic nie da.
    Ale kombinacja video 0 HL 1 chyba jest mozliwa.
    ciekawie tu pisza
    http://www.seasip.info/VintagePC/mda.html
    atrybut 78 - dark green on green

    Tak w ogole jak sie na schemak karty patrze ... IBM mial chyba jakies
    ambitne plany, ale ucial w polowie ?

    > W trybie graficznym Herculesa w ogóle jest tylko jeden bit.
    > To też warto wziąć pod uwagę. Monitor mógłby mieć cyfrowy
    > dwubitowy kolor, czyli czterostopniową jasność. Pamięci na
    > karcie też jest tyle, że wystarczy do opisania takiego ekranu.
    > A jednak takiego wyświetlania nie zrealizowano.

    Jest to jakis argument, ale IMO - dosc slaby, rozne mogly byc powody
    takiego wyboru.

    Tak czy inaczej - w tamtych czasach cyfrowej transmisji video nie
    bardzo mi sie chce wierzyc w wyjscie analogowe w karcie.
    Ale chodzi mi po glowie jeszcze jedna mozliwosc - monitor byl nie
    tylko "Hercules", ale potrafil tez wspoldzialac z CGA - czyli mial
    sumator z paru innych bitow kolorow z roznymi wagami/opornikami.
    Choc karta HEGA, to raczej wyjscie EGA niz CGA ... monitor
    kompatybilny takze z EGA ?

    > A do tego wystarczy tylko jeden drucik, drugi jest mu zbędny.

    Maja jednak 2 druciki, bo taki standard :-)
    A sygnal analogowy to nie wiem ska mialyby brac - Atari, Commodore?
    Wtyczka inna.

    J.

  • 104. Data: 2016-05-19 08:56:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 19 May 2016 08:35:15 +0200, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

    > Tak nie do końca. Tor wizyjny nie jest liniowy i piksel zwyczajnie nie
    > świeci kiedy jest tylko podświetlenie. Proste, a że mogłoby być inaczej
    > to inna sprawa.

    No coz, dobor opornikow byl dziwny.

    > Jarku, widzę tu pewną sprzeczność. Jeżeli myślisz o PWM, to gdzieś
    > musisz mieć uśrednianie - wygląda, że na wzmacniaczu wizyjnym. Ale to z

    Na oku, na luminoforze, na ekranie.

> [...]
    > lepszych nawet 200. 15" miały ok 50MHz. OK, mówimy tu o zupełnie innej
    > klasie sprzętu, ale mimo wszystko zakładanie, że wzmacniacz wizyjny

    No wlasnie - 14 mono

    > będzie miał określone pasmo jest raczej kiepskim pomysłem.

    A niech sobie ma duze, wyswieli pol piksela - myslisz, ze czlowiek
    zauwazy cienkosc i prazki, czy tylko jasnosc ?
    A w drugiej linii i obrazie mozna zamienic.

    > A tu gdzieś coś mi ucieka... Co to niby miałoby być? Że co druga ramka
    > świeci albo nie?

    Swieci na zmiane poziom 2 lub 3, 0 lub 1, 1 lub 2 - zeby miganie nie
    bylo duze ...

    > Charakterystyka luminoforu chyba mogłaby jednak nie
    > podpasować, ale nie wiem.

    W TV miales dwa polobrazy i nie narzekales :-)

    J.

  • 105. Data: 2016-05-19 10:16:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

    > A tu gdzieś coś mi ucieka... Co to niby miałoby być? Że co druga
    > ramka świeci albo nie? Charakterystyka luminoforu chyba mogłaby
    > jednak nie podpasować, ale nie wiem.

    To akurat dało się zrealizować w karcie Hercules -- właśnie przez
    wyświetlanie na zmianę dwóch stron graficznych, można było zmieniać
    nawet z częstotliwością ramki. Ale z PWM mie ma to wiele wspólnego,
    miga jak jasna cholera.

    --
    Jarek

  • 106. Data: 2016-05-19 10:36:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości
    Póki co mam kilka tropów:
> [...]
    > - GBS8200 (zamówione, zobaczymy czy da się namówić, czytając
    > specyfikacje mam jednak duże wątpliwości)
    > - "scan doubler" który przerabiałby 720x350 na 720x700 (ale nie mam
    > pojęcia jak taki doubler miałby wyglądać z punktu widzenia
    > elektroniki)

    >Czytałem jeszcze o rzeczach typu FPGA i CPLD, ale to już dla mnie
    >level 99 - a ja jednak bardzo chciałbym uzyskać jakiś efekt przed
    >rokiem 2030.

    >Jak się okazuje, mimo technologicznego postępu, odczyt sygnałów
    >cyfrowych o szybkościach rzędu 15 MHz to nie taka trywialna sprawa.

    W miare trywialna, tylko trzeba uzyc wlasciwych narzedzi, a nie
    upierac sie zrobic to na powolnym procesorze :-)

    Potrzebujesz w zasadzie ten scan doubler, czyli uklad ktory przyjmie
    linie obrazu, zapamieta, i odtworzy dwa razy.
    W miedzyczasie przyjmujac nastepna. (mozna sie probowac wyrabiac w pol
    linii).
    Osiagniesz ~700 linii z czestotliwoscia ~36kHz - czyli w miare
    spokojny wspolczesny standard.

    Oczywiscie mozesz sprobowac jakiegos gotowca, ktory bedzie przyjmowal
    cale obrazy do pamieci i odtwarzal je z zupelnie innym formacie.
    Tylko, ze takie juz sa we wspolczesnych monitorach, to moze szkoda
    roboty :-)

    J.

  • 107. Data: 2016-05-19 10:36:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jest to jakis argument, ale IMO - dosc slaby, rozne mogly byc
    > powody takiego wyboru.

    Do mnie przemawia argument "się nie dało". To jest właśnie ten.

    > Tak czy inaczej - w tamtych czasach cyfrowej transmisji video
    > nie bardzo mi sie chce wierzyc w wyjscie analogowe w karcie.

    To nie te same czasy, co VGA? W VGA analogowy sygnał wybrano z
    rozmysłem. Tu być może nieco z przypadku -- korzystając z faktu,
    że monitor nazwany przez marketing "cyfrowym", jest w gruncie
    rzeczy analogowy.

    > Ale chodzi mi po glowie jeszcze jedna mozliwosc - monitor byl nie
    > tylko "Hercules", ale potrafil tez wspoldzialac z CGA - czyli mial
    > sumator z paru innych bitow kolorow z roznymi wagami/opornikami.

    Czarnobiałe monitory VGA też sumowałny na opornikach. A co do CGA,
    to może warto przypomnieć, że w trybie HiRes (640x200), karta była
    prawie tak kolorowa, jak Ford T -- na ekranie można było pokazać
    jeden z *dwóch* kolorów (wliczając w to kolor tła).

    > Choc karta HEGA, to raczej wyjscie EGA niz CGA ... monitor
    > kompatybilny takze z EGA ?

    Szczerze mówiąc, to ja tego HEGA nie kojarzę. Wiem, że było coś
    o nazwie bodaj "Hercules in Color". Ale nigdy tego nie widziałem.

    > Maja jednak 2 druciki, bo taki standard :-)
    > A sygnal analogowy to nie wiem ska mialyby brac - Atari, Commodore?
    > Wtyczka inna.

    Rozumiem, że z tej tajemniczej karty, którą ktoś skonstruował tak,
    by pasowała do niej wtyczka od monitora MDA/HGC.

    --
    Jarek

  • 108. Data: 2016-05-19 10:57:24
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 19/05/2016 00:56, Waldek Hebisch wrote:
> [...]
    > jesli go probkujesz uzywajac nezalezny zegar powiedzmy 15 MHz to
    > nie wiesz ktory piksel czytasz, dany czy nastepny.

    Jestem tego świadom. Jednak z braku wiedzy kurczowo trzymam się nadziei
    że RPi może wszystko. Ja prosty programista, więc chwytam się tego co mi
    znajome - bit banging na wszelakich portach wielokrotnie już
    praktykowałem (ale przy dużo mniejszych częstotliwościach), a
    alternatywnych pomysłów nie mam... Stąd post na tą grupę, licząc że ktoś
    coś podpowie, niestety wątek uległ pewnej degeneracji w stronę "ale to
    były czasy". Tak to bywa w usenecie :)
    ostatecznie kilka propozycji padło, wszystkie jednak sprowadzają się do
    "jeśli nie zadziała prostą przejściówką na dwóch opornikach to nie ma
    sensu kombinować".

    > czyli rzedu 53 MHz. Jesli chcesz to robic w prosty sposob
    > programowo to bedziesz mial kilka instrukcji na probke, czyli
    > 200-300 MIPS.

    To nie do końca jest tak że ja koniecznie *chcę* to robić programowo, po
    prostu nie mam pojęcia jak to można zrobić inaczej. O konieczności
    wysokiego zegara wiem, zastanawiałem się wczoraj nad jakimś AVR UC3
    który czytałby sygnały MDA i wrzucał do SDRAM (bo SRAMu niestety za mało
    na pełną ramkę - UC3 ma 16K, a ja potrzebuję co najmniej 64K, a
    najlepiej 256K), i podawał je potem do RPi po SPI, gubiąc przy tym co
    drugą ramkę.

    Twoja sugestia z STM32 idzie dokładnie w tą stronę.

    > Rozsadniejszym
    > rozwiazaniem moze byc uzycie sprzetowego SPI w procesorze --

    Ano faktycznie, to może być jakiś pomysł - brzmi trochę jak nadużycie
    SPI, ale jeśli mogłoby zadziałać... Poszukam w datasheetach jak to
    wygląda. Potrzebowałbym jednak CPU które ma 2x linie SPI, a nie wiem czy
    to takie powszechne (bo z MDA wychodzą mi 2 linie po ~16MHz każda, jedna
    dla bitu video, druga dla bitu intensity).

    > (...) uzywasz skomplikowanego
    > urzadzenia zeby zrobic cos co robi prosty rejestr przesuwajacy.

    Po wpisaniu "rejestr przesuwający" w wyszukiwarce, dowiedziałem się że
    wynalazek ten potrafi zamienić sznurek bitów TTL na równoległy stan X bitów.

    Jeśli dobrze to rozumiem, mógłbym tym zamienić moje ~16MHz z MDA np. na
    równoległe 8 bitów jednocześnie, obniżając tym samym na wyjściu zegar do
    2 MHz. No ok, ale co dalej? Te 2 MHz znów ciągnąć do RPi? Czuję że
    gdzieś tu jest jakaś oczywistość której nie widzę. Odnoszę wrażenie iż
    mocno przeceniasz poziom mojej wiedzy dot. elektroniki cyfrowej :)

    Mateusz

  • 109. Data: 2016-05-19 11:12:32
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 19/05/2016 10:36, J.F. wrote:
    > W miare trywialna, tylko trzeba uzyc wlasciwych narzedzi, a nie upierac
    > sie zrobic to na powolnym procesorze :-)

    Ależ ja się nie upieram :) Ino pomysłowość moja jest ograniczona
    doświadczeniem. Dlatego też pytałem kilka razy jak takie rzeczy robi się
    "poprawnie", niestety odpwiedzi dotychczas albo nie otrzymałem, albo nie
    zrozumiałem.

    > Potrzebujesz w zasadzie ten scan doubler, czyli uklad ktory przyjmie
    > linie obrazu, zapamieta, i odtworzy dwa razy.

    Zgadza się, to brzmi jak najbardziej jak dobry trop. Problem:
    elektronicznie patrząc, jak taki scan doubler działa? W zeszły weekend
    próbowałem coś wymyśleć na papierze, i wyszły mi tylko potworności w
    stylu jeden AVR który łyka linia po linii, przesyła do drugiego AVR
    który generuje VGA wypisując 2x to samo, itd. Ale te moje twory albo nie
    miały szansy zadziałać (np. dlatego że podczas HSYNC nie zdążę przesłać
    linii obrazu z jednego AVR do drugiego), albo zaczynały przyponminać
    hydrę (typu kilka AVRów które współdzielą tą samą pamięć SDRAM... jeden
    zapisuje, drugi czyta i tak w kółko).

    Na 100% scan doubler nie polega na takich cyrkach...

    > Osiagniesz ~700 linii z czestotliwoscia ~36kHz - czyli w miare spokojny
    > wspolczesny standard.

    I to byłby git. Tylko co wpisać w mądrą wyszukiwarkę żeby wiedzieć od
    czego w ogóle zacząć?

    Mateusz

  • 110. Data: 2016-05-19 11:53:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 19/05/2016 10:36, J.F. wrote:

> [...]
    >potworności w stylu jeden AVR który łyka linia po linii, przesyła do
    >drugiego AVR który generuje VGA wypisując 2x to samo, itd.

    Bo myslisz kategoriami AVR.

    Dwie pamieci.
    Jeden uklad z licznikiem adresuje kolejne bity/bajty i wprowadza obraz
    video.
    Drugi uklad z licznikiem tez adresuje kolejno w celu wyprowadzenia
    danych.
    Ale po dojsciu do konca robi to drugi raz. I zegar dziala dwa razy
    szybciej.
    Oba dzialaja na roznych pamieciach, a po odebraniu calej linii
    zamieniamy pamieci.
    Tzn przelaczamy liczniki i inne uklady, do ktorych sa podlaczone.
    Albo i nie, bo tu licznik, tam licznik - moze wystarczy tylko zamienic
    sterowanie licznikami.

    Oczywiscie do tego jeszcze troche roznej logiki sterujacej potrzeba,
    kolejne liczniki, zegary.

    Mozna tez zrobic na jednej pamieci - trzeba multipleksowac dostepy obu
    licznikow i zmieniac im najstarszy bit adresu.

    Mozna tez zrobic na inne sposoby, np zorganizowac w FPGA dwa dlugie
    rejestry szeregowe, do jednego wprowadzamy obraz, po zakonczeniu linii
    przepisujemy rownolegle do drugiego, a ten drugi zapetlic, zeby w
    kolko odtwarzal linie.

    >Ale te moje twory albo nie miały szansy zadziałać (np. dlatego że
    >podczas HSYNC nie zdążę przesłać linii obrazu z jednego AVR do
    >drugiego), albo zaczynały przyponminać

    No to moze tak jak wyzej - nie przesylac, tylko zamieniac funkcje ?
    AVR najpierw czyta linie, a potem ja dwa razy wypuszcza ... a drugi
    AVR robi to samo, tylko na przemian z pierwszym :-)

    A przetestowac mozna na jednym -

    >Na 100% scan doubler nie polega na takich cyrkach...

    Musi zapamietac tresc, zeby ja dwa razy odczytac.
    I odczytywac z innym tempem. To wychodzi to, co napisalem.
    Ulatwila by np pamiec dwuportowac, ale ona sama jest utrudnieniem.

    A jak ma dzialac uniwersalnie, to cyrki oczywiscie sa, ale od czego te
    miliardy tranzystorow dostepne w ukladach :-)

    J.