  • 51. Data: 2009-01-13 15:36:56
    Temat: Re: wybor kompaktu
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 13 Jan 2009 13:31:35 +0000, "Paweł W."

    >Energooszczędne mają wg. moich doświadczeń wydajność na poziomie 30%, są
    >znacznie droższe i wcale dłużej nie pracują, a w każdym razie nie tyle
    >dłużej żeby opłacało mi się używanie energooszczędnych (uwzględniam też
    >częstsze psucie się tych żarówek).
    >To takie moje wrażenia z używania i jednych i drugich.
    >
    >Pozdrawiam,
    >Paweł W.
    Takie moje wrażenia:
    * dopiero trzy energooszczędne philipsy udające 120W dają przyzwoitą
    jasność (większą niż 3x75W);
    * trzonek lampy zasłania duuużo światła - gdzie wystarczyła żarówka
    trzeba montować dwie energo umieszczone ,,plecami'' do siebie;
    * o kolorach było;
    * silniejsze energooszczędne tak samo oślepiają jak żarówki :(,
    * i tak w tych energożarówkach sporo światła idzie w gwizdek, bo
    ,,użyteczne'' są jedynie te fragmenty rury, które są na jej
    zewnętrznej części, to co jest wewnątrz jest nieużyteczne.

    Ja przynajmniej uważam, że jeżeli nie jest to problemem estetycznym a
    chcemy taniej, to lepiej użyć zwykłych świetlówek.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 52. Data: 2009-01-13 22:43:42
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

    > Dobrze powiedziane, ale może niekoniecznie oszołomy?

    Oszołomy zazawyczaj najgłośniej krzyczą. Ich demagogia trafia też łątwo do
    wyobraźni - dlatego są chętnie pokazywani przez media. Ci, którzy starają
    się głębiej zagadnienie zrozumieć (i którzy też bardzo często mają na sercu
    dobro środowiska naturalnego i sporo dla tego dobra robią) zwykle wiedzą
    obie strony medalu i zdają sobie sprawę, ze wiele działań niesie za soba
    szereg skutków ubocznych, które nie zawsze od razu jesteśmy w stanie
    przewidzieć.

    > Otóż:

    > Można obawiać sie, że zdają sobie sprawę.
    > W szczególności z tego ile to może kosztować (i ile można na tym
    > zarobić).

    Ale - to nawet nie kwestia zarobienia a kwestia realizowalności zadania!
    W/g oficjalnych danych ze stron internetowych elektrowni Elektrownia
    Bełchatow wna każdą MWh wyprodukowanej energii emituje 1080kg dwutlenku
    wegla. Elektrownia ma 12 turbozespołow o mocy wyjściowej 360MW każdy - łatwo
    więc policzyć, że 1 godzina pracy elektrowni z maksymalną mocą to
    1.08x360x12=4665.6 ton dwutlenku wegla. Pzreliczenia tego na objętość
    wydzielanego gazu już się nie podejmuję.
    Oczywiście rzadko elektrownia pracuje z maksymalną moca, ale nawet jeśli
    podaną ilość podzielimy przez np. 3, to i tak nie widzę technicznych
    możliwości magazynowania tak dużych ilości gazu - zwłąszcza, ze to wprawdzie
    największa w Polsce, ale nadal tylko jedna elektrownia. Chyba, że chcemy
    oceany zamienić na zbiorniki wody sodowej - tylko jak sprawić, żeby bąbelki
    się do atmosfery nie ulatniały...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 53. Data: 2009-01-13 23:32:18
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > 1.08x360x12=4665.6 ton dwutlenku wegla. Pzreliczenia tego na objętość
    > wydzielanego gazu już się nie podejmuję.

    Za to fajne wyzwanie dla kogoś po biol-chemie ;)

    C12 i O16 (przy szacowaniu w izotopy nie będę się bawił ;) )
    masa molowa CO2=44g/mol, a 1mol to 22,4dm3 gazu w warunkach normalnych
    (lub standardowych, już nie pamiętam, ale jedne to 0*C, drugie to 20*C)
    Zamieńmy wagę CO2 emitowaną przez EC Bełchatów na gramy --> 4 665 600 000 g
    4 665 600 000g : 44g/mol=106036363.|63| moli -->
    2375214545.45454545454545312 dm3 gazów w temp.0*C i o ciśnieniu 1013hPa
    1m3 znajduje się 1000dm3, przesuńmy więc przecinek o 3 miejsca w lewo i
    wychodzi nam w zaokrągleniu 2 375 214,545 m3 CO2/godzinę.
    Całe szczęście, że w 1km3 powietrza mamy do dyspozycji aż 1 000 000
    000m3 :D

    Jak ktoś chce, niech sprawdzi, czy gdzieś o jakieś zero się nie machnąłem.

    No i stąd przy okazji dowiadujemy się, co autor miał na myśli
    mówiąc:"Jego imię to czterdzieści i cztery." :D

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 54. Data: 2009-01-14 06:55:00
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Paweł W." <p...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > wychodzi nam w zaokrągleniu 2 375 214,545 m3 CO2/godzinę.
    > Całe szczęście, że w 1km3 powietrza mamy do dyspozycji aż 1 000 000

    Czyli ok. 2km sześciennych gazu na godzinę. Zakładając więc, że mamy
    zbiornik o objetości 1km3 (a to chyba dość dużo?) to po 24 godzinach pracy z
    pełną mocą napompujemy go do ciśnienia ok. 50 atmosfer... Nie wiem, do
    jakiego ciśnienia daje się bezpiecznie napełniać takie zbiorniki (pewnie
    zależy od głębokości na jakiej są umieszczone - nie wyobrazam sobie metody
    zrównoważenia parcia gazu na ściany zbiornika inaczej niż ciśnieniem
    zewnętzrnym warstw wody lub gleby) ale mam obawy, że mimo wszystko zapełni
    się dość szybko. Do tego dochodzi drugi problem - sprężanie gazu do
    wysokiego ciśnienia wymaga energii - a to kosztuje i powoduje dalszą emisję
    CO2... W sumie zaczyna to przypominać węża zjadajacego własny ogon...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 55. Data: 2009-01-14 07:14:55
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > wysokiego ciśnienia wymaga energii - a to kosztuje i powoduje dalszą emisję
    > CO2... W sumie zaczyna to przypominać węża zjadajacego własny ogon...

    Sam się będzie magazynował w roślinach.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>

  • 56. Data: 2009-01-14 07:56:43
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Marek Wyszomirski napisał(a):
    [...]
> [...]
    > oceany zamienić na zbiorniki wody sodowej - tylko jak sprawić, żeby bąbelki

    Wypić! Woda sodowa świetnie gasi pragnienie w czasie upałów.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 57. Data: 2009-01-14 08:07:29
    Temat: Re:[OT] - CO2 (było: wybor kompaktu)
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Cezary Grądys" <c...@c...com> napisał:

    > Sam się będzie magazynował w roślinach.

    I w nich się od dawien dawna magazynuje. I np. zalesianie jest w/g mnie
    jedna z najlepszych metod ograniczania ilosci CO2 w atmosferze (tyle, że na
    efekt trzeba czekać długie lata). Ale - dyskusja jest o przedstawianych
    ostatnio irracjonalnych w/g mnie koncepcjach przechwytywania i magazynowania
    CO2 gdzieś pod ziemią lub pod wodą.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 58. Data: 2009-01-14 08:29:36
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

    > Czyli ok. 2km sześciennych gazu na godzinę.

    No nie. Nie wyspałeś się chyba, bo przecież napisałem.
    1km3=1000x1000x1000, czyli 1 000 000 000m3, czyli 0,002 km3/godzinę. Ale
    to i tak dużo. A to tylko jedna elektrownia przez godzinę.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 59. Data: 2009-01-14 09:18:25
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał:

    > No nie. Nie wyspałeś się chyba, bo przecież napisałem.
    > 1km3=1000x1000x1000, czyli 1 000 000 000m3, czyli 0,002 km3/godzinę. Ale
    > to i tak dużo. A to tylko jedna elektrownia przez godzinę.

    Fakt - kajam się i posypuję głowę popiołem. Faktycznie rąbnąłem się o 3
    rzędy wielkości, co powoduje, że moje spektakularne wyliczenia można sobie w
    stosowne miejsce wsadzić. Tym niemniej nawet po podzieleniu uzyskanych
    wyników przez 1000 nadal mam bardzo poważne wątpliwości co do technicznej
    realizowalności magazynowania takich ilości gazu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 60. Data: 2009-01-14 09:20:53
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > wyników przez 1000 nadal mam bardzo poważne wątpliwości co do technicznej
    > realizowalności magazynowania takich ilości gazu.

    Wpompowując do oceanu udusimy ryby i plankton (albo wcześniej zakwasimy)
    i w ten sposób pozbawimy Ziemię złożonych form życia (podobno
    fitoplankton jest największym producentem O2. Dużo istotniejszym niż
    tropikalne lasy).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79