  • 1. Data: 2011-02-18 21:39:22
    Temat: włączanie świetlówek via triak
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Pytanie mam z gatunku nadzwyczaj trudnych :)
    Otóż , potrzebuję sobie włączać świetlówki zasilane standardowymi
    elektronicznymi statecznikami - z mikrokontrolera.
    No i żeby uniknąć przekaźników chętnie bym dał triak, ale - czy nie daj Boże
    nie ma tutaj jakichś przeciwskazań ?
    No sam nie wiem co by to mogło być - spotkałem się np. z modułem wykonawczym
    systemu oświetleniowego, który
    za pomocą triaków regulować miał oświetlenie. No i kiedy się podłączyło
    zamiast zwykłych żarówek żarówki energooszczędne, to
    był problem w postaci charakterystycznego delikatnego migania przy
    całkowitym "wyłączeniu".
    Czy przy świetlówkach też ktoś może się z tym spotkał ?

  • 2. Data: 2011-02-18 21:58:17
    Temat: Re: włączanie świetlówek via triak
    Od: philips <p...@o...pl>

    "Bawiłem" się jakiś czas temu ze statecznikiem Tridonic Atco 1x54W
    (świetlówka T5) i nic mi się w oczy nie rzuciło. Może to kwestia
    wartości RC w układzie gasikowym (chyba tak to się nazywa). Dzisiaj już
    późno, jak chcesz, to sprawdzę to jeszcze raz jutro i dam znać (na
    szczęście nie rozebrałem układu z triakiem, którym się "bawiłem").

    Pozdrawiam,
    Philips

  • 3. Data: 2011-02-18 22:35:57
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-02-18 22:39 sundayman napisał(a):

> [...]
    > całkowitym "wyłączeniu".
    > Czy przy świetlówkach też ktoś może się z tym spotkał ?

    Włączam triakami (na pilota) zarówno małe świetlówki 1W, jak i lampki
    LEDowe 230V - nie zauważyłem żadnych problemów. Dopiero jeżeli chcesz
    ściemniać fazowo to mogą być problemy. Najlepiej dać do tego optotriaki
    włączane w zerze. Wtedy nie da się zrobić ściemniania nawet gdybyś
    chciał. :)

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 4. Data: 2011-02-19 00:50:52
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > włączane w zerze. Wtedy nie da się zrobić ściemniania nawet gdybyś chciał.

    Dzięki serdeczne dla obu kolegów. Tutaj nie ma mowy o ściemnianiu, tak że
    może faktycznie dam optotriak "w zerze" włączany.
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-02-19 01:33:02
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > wartości RC w układzie gasikowym (chyba tak to się nazywa). Dzisiaj już
    > późno, jak chcesz, to sprawdzę to jeszcze raz jutro i dam znać (na
    > szczęście nie rozebrałem układu z triakiem, którym się "bawiłem").

    Nie, to już niech kolega sobie nie robi kłopotu.
    Jak nie było problemu, to ok - jestem uspokojony :)