eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikawłączanie silnika przekaźnikiem
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 71

  • 41. Data: 2020-05-15 22:54:01
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Przy obciążeniu
    > indukcyjnym to napięcie pojawi się chyba bardzo szybko (gdy styki będą
    > jeszcze bardzo blisko siebie) więc wychodzi na to, że jakaś iskra może
    > powstać.

    Napięcie pojawi się od razu po przerwaniu obwodu. Przecież to jest
    przetwornica flyback. :-)

    Choć już wiadomo, że zasada zachowania energii nie obowiązuje, to jest
    całkiem niezłym przybliżeniem rzeczywistości. Musi się więc ta energia z
    cewki gdzieś podziać. Napięcie wzrośnie do tak dużej wartości, że albo
    prąd sobie utoruje drogę przez powietrze i zapali łuk, albo popłynie
    przez pojemności pasożytnicze cewki i wytraci w postaci fali E-M oraz
    ciepła na drucie. Innej opcji nie ma.

    > Czyli przydałoby się coś do spowolnienia dU/dt - czyli jakiś układ
    > gasikowy. I o tym to tylko słyszałem.
    > Standardowo jest to RC. Jak R będzie duże to w momencie otwierania i tak
    > powstanie duże napięcie na stykach więc R musi być małe. Małe R to w
    > momencie załączania oprócz prądu silnika popłynie jeszcze duży prąd
    > ładowania C w RC.

    Gasiki RCD to stosunkowo stare rozwiązanie, ciągle używane w wielu
    miejscach z przyzwyczajenia i ze względu na niską cenę. Jednak ja bym
    w to dziś bez wyraźnego powodu nie brnął, TVS są niewiele droższe i
    dostępne w olbrzymiej palecie mocy i napięć przebicia.

    Można jeszcze pochłonąć tę energię bezstratnie za pomocą układu
    aktywnego z kondensatorem i oddać do zasilania, ale chyba dla małych
    silników nikt się w to nie bawi.

    Pozdrawiam, Piotr


  • 42. Data: 2020-05-15 22:57:43
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Mam podobny silnik, zamontowałem zwykłą diodę 5A, szybko ją szlag
    > trafił. Nie wiem, dlaczego. Szybkie impulsy z komutatora?

    Hot spoty się ujawniły?

    Pozdrawiam, Piotr


  • 43. Data: 2020-05-16 01:33:35
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 15 May 2020 22:25:07 +0200, Piotr Wyderski
    <p...@n...mil> wrote:
    > Wtedy się dowie, co to jest przebicie SSR. Transil równolegle i po
    > sprawie.

    No zakładam, że zdaje sobie sprawę że snubber jest konieczny, nawet
    przy zwykłym przekaźniku.

    --
    Marek


  • 44. Data: 2020-05-16 03:15:07
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>


    > projektant tego układu dał dupy stosując w tym układzie przekaźniki,
    > które akurat do tego celu się nie nadają.

    No. Ten projektant to ja.
    Całe to urządzenie było projektowane do zastosowania znacznie mniejszego
    silnika. I doskonale działa w sporej ilości egzemplarzy.

    Pojawiła się jednak konieczność sporadycznego użycia silnika, o którym
    napisałem. Oczywiście w swoim czasie trzeba będzie urządź
    przeprojektować - ale teraz jest konieczność zastosowania w niewielkiej
    ilości egzemplarzy właśnie takiego "kombinowanego rozwiązania".
    Po prostu nie ma czasu na zrobienie nowej wersji.

    > przekaźnika to tak jakby leczyć syfa pudrem, ponieważ nie ma szans, aby
    > styki łączyły i rozłączały idealnie w tym samym czasie. Ludzie prace
    > naukowe piszą o drżeniu styków podczas załączania styków przekaźników
    > oraz czasie wygaszania tych drgań, mierzą rezystancję styków, budują
    > stanowiska do badania styków przekaźników.

    To wszystko wiadomo i nikt nie twierdzi, że to jest rozwiązanie idealne.
    Rzecz w tym jak trwałe będzie takie rozwiązanie.

    Wspomniany silnik pobiera te kilkanaście (ok. 12) amperów tylko podczas
    rozruchu - to jest max. kilka sekund, a w normalnej sytuacji nawet nie
    sekundę.

    Potem jest już sporo mniej - coś koło 5A, czyli poniżej dopuszczalnego
    prądu dla jednego przekaźnika.


    > Jeżeli się upierasz to dioda w kierunku zaporowym być musi i to nie
    > tylko przy przekaźniku, ale też przy silniku. Trzeba ją dobrać do danej
    > indukcyjności silnika.

    To oczywiste.

    > Pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa urządzenia, ponieważ urządzenia
    > wykonujące ruch czy obrót podlegają dyrektywom maszynowym

    To wszystko jest na szczęście nie moim problemem.




  • 45. Data: 2020-05-16 03:17:40
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>


    > No to pogoń tym przekaźnikiem zewnętrzny stycznik albo SSRa.

    To można oczywiście zrobić, ale rzecz w tym, że w obwodzie tego
    przekaźnika , który już jest w urządzeniu, jest pomiar prądu silnika.

    Dając to "na zewnątrz" rezygnuję z tego. A to nie jest mile widziane.


  • 46. Data: 2020-05-16 03:20:07
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-05-15 o 21:26, Zenek Kapelinder pisze:
    > Jak taki musi być to nic nie poradzisz. Musisz jednak coś zrobić. Musisz dorobić
    podstawkę do tego przekaźnika

    nie da rady :) Powód, dla którego on musi zostać jest między innymi
    taki, że większy się nie zmieści :)



  • 47. Data: 2020-05-16 10:33:41
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 15.05.2020 o 22:54, Piotr Wyderski pisze:
    > Piotr Gałka wrote:
    >
    >>  Przy obciążeniu
    >> indukcyjnym to napięcie pojawi się chyba bardzo szybko (gdy styki będą
    >> jeszcze bardzo blisko siebie) więc wychodzi na to, że jakaś iskra może
    >> powstać.
    >
    > Napięcie pojawi się od razu po przerwaniu obwodu. Przecież to jest
    > przetwornica flyback. :-)
    >
    > Choć już wiadomo, że zasada zachowania energii nie obowiązuje, to jest
    > całkiem niezłym przybliżeniem rzeczywistości. Musi się więc ta energia z
    > cewki gdzieś podziać. Napięcie wzrośnie do tak dużej wartości, że albo
    > prąd sobie utoruje drogę przez powietrze i zapali łuk, albo popłynie
    > przez pojemności pasożytnicze cewki i wytraci w postaci fali E-M oraz
    > ciepła na drucie. Innej opcji nie ma.

    Ależ jest, a nawet są. Na przykład wyjaranie kanału na druku ;-)

    P.P.


  • 48. Data: 2020-05-16 10:49:29
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 15.05.2020 o 22:57, Piotr Wyderski pisze:
    > Paweł Pawłowicz wrote:
    >
    >> Mam podobny silnik, zamontowałem zwykłą diodę 5A, szybko ją szlag
    >> trafił. Nie wiem, dlaczego. Szybkie impulsy z komutatora?
    >
    > Hot spoty się ujawniły?

    Te silniki mają małą indukcyjność, kilkanaście milihenrów. Energii tam
    ułamek dżula. Pięcioamperowa dioda powinna mieć surge ze 200A.

    P.P.


  • 49. Data: 2020-05-16 11:36:53
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 May 2020 10:49:29 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):
    > W dniu 15.05.2020 o 22:57, Piotr Wyderski pisze:
    >> Paweł Pawłowicz wrote:
    >>> Mam podobny silnik, zamontowałem zwykłą diodę 5A, szybko ją szlag
    >>> trafił. Nie wiem, dlaczego. Szybkie impulsy z komutatora?
    >>
    >> Hot spoty się ujawniły?
    >
    > Te silniki mają małą indukcyjność, kilkanaście milihenrów. Energii tam
    > ułamek dżula. Pięcioamperowa dioda powinna mieć surge ze 200A.

    Ale dlaczego przerwy komutatora mialyby sie w diodzie wydzielic ?

    J.


  • 50. Data: 2020-05-16 11:48:59
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2020-05-16 o 03:20, sundayman pisze:
    > W dniu 2020-05-15 o 21:26, Zenek Kapelinder pisze:
    >> Jak taki musi być to nic nie poradzisz. Musisz jednak coś zrobić.
    >> Musisz dorobić podstawkę do tego przekaźnika
    >
    > nie da rady :) Powód, dla którego on musi zostać jest między innymi
    > taki, że większy się nie zmieści :)

    Pomyśl o wymianie na RM85. To tak przy okazji.

    Pozdrawiam

    DD

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 8


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: