eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikawłączanie silnika przekaźnikiemRe: włączanie silnika przekaźnikiem
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!goblin2!goblin.stu.neva.r
    u!aioe.org!.POSTED.Z6a0VooJBtidcIDQDHmkyQ.user.gioia.aioe.org!not-for-mail
    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Date: Fri, 15 May 2020 22:54:01 +0200
    Organization: Aioe.org NNTP Server
    Lines: 34
    Message-ID: <r9mvdn$1dfi$1@gioia.aioe.org>
    References: <r9i0p6$3e699$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <r9j15h$1pp$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    NNTP-Posting-Host: Z6a0VooJBtidcIDQDHmkyQ.user.gioia.aioe.org
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Complaints-To: a...@a...org
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:68.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/68.7.0
    X-Notice: Filtered by postfilter v. 0.9.2
    Content-Language: en-US
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:753357
    [ ukryj nagłówki ]

    Piotr Gałka wrote:

    > Przy obciążeniu
    > indukcyjnym to napięcie pojawi się chyba bardzo szybko (gdy styki będą
    > jeszcze bardzo blisko siebie) więc wychodzi na to, że jakaś iskra może
    > powstać.

    Napięcie pojawi się od razu po przerwaniu obwodu. Przecież to jest
    przetwornica flyback. :-)

    Choć już wiadomo, że zasada zachowania energii nie obowiązuje, to jest
    całkiem niezłym przybliżeniem rzeczywistości. Musi się więc ta energia z
    cewki gdzieś podziać. Napięcie wzrośnie do tak dużej wartości, że albo
    prąd sobie utoruje drogę przez powietrze i zapali łuk, albo popłynie
    przez pojemności pasożytnicze cewki i wytraci w postaci fali E-M oraz
    ciepła na drucie. Innej opcji nie ma.

    > Czyli przydałoby się coś do spowolnienia dU/dt - czyli jakiś układ
    > gasikowy. I o tym to tylko słyszałem.
    > Standardowo jest to RC. Jak R będzie duże to w momencie otwierania i tak
    > powstanie duże napięcie na stykach więc R musi być małe. Małe R to w
    > momencie załączania oprócz prądu silnika popłynie jeszcze duży prąd
    > ładowania C w RC.

    Gasiki RCD to stosunkowo stare rozwiązanie, ciągle używane w wielu
    miejscach z przyzwyczajenia i ze względu na niską cenę. Jednak ja bym
    w to dziś bez wyraźnego powodu nie brnął, TVS są niewiele droższe i
    dostępne w olbrzymiej palecie mocy i napięć przebicia.

    Można jeszcze pochłonąć tę energię bezstratnie za pomocą układu
    aktywnego z kondensatorem i oddać do zasilania, ale chyba dla małych
    silników nikt się w to nie bawi.

    Pozdrawiam, Piotr

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: