eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikawłączanie silnika przekaźnikiem
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 71

  • 51. Data: 2020-05-16 11:55:48
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2020-05-16 o 03:20, sundayman pisze:
    > W dniu 2020-05-15 o 21:26, Zenek Kapelinder pisze:
    >> Jak taki musi być to nic nie poradzisz. Musisz jednak coś zrobić.
    >> Musisz dorobić podstawkę do tego przekaźnika
    >
    > nie da rady :) Powód, dla którego on musi zostać jest między innymi
    > taki, że większy się nie zmieści :)

    No i myślę że tu masz odpowiedź:
    https://gfinder.findernet.com/assets/Downloads/7/Tec
    PL.pdf

    Pozdrawiam

    DD


  • 52. Data: 2020-05-16 16:38:58
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-15 o 22:54, Piotr Wyderski pisze:

    >>  Przy obciążeniu
    >> indukcyjnym to napięcie pojawi się chyba bardzo szybko (gdy styki będą
    >> jeszcze bardzo blisko siebie) więc wychodzi na to, że jakaś iskra może
    >> powstać.
    >
    > Napięcie pojawi się od razu po przerwaniu obwodu.

    W elektronice nie ma dla mnie pojęcia 'od razu' tak samo jak nie ma
    obwodów o pojemności 0.
    P.G.


  • 53. Data: 2020-05-16 16:43:13
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-16 o 03:15, sundayman pisze:

    > No. Ten projektant to ja.
    > Całe to urządzenie było projektowane do zastosowania znacznie mniejszego
    > silnika. I doskonale działa w sporej ilości egzemplarzy.
    >
    > Pojawiła się jednak konieczność sporadycznego użycia silnika, o którym
    > napisałem. Oczywiście w swoim czasie trzeba będzie urządź
    > przeprojektować - ale teraz jest konieczność zastosowania w niewielkiej
    > ilości egzemplarzy właśnie takiego "kombinowanego rozwiązania".
    > Po prostu nie ma czasu na zrobienie nowej wersji.

    To może jednak ten stycznik na zewnątrz i jakieś połączenia w układzie
    przeciąć, aby prąd silnika przepuścić przez ten układ mierzący, który
    tam w środku jest.
    P.G.


  • 54. Data: 2020-05-16 18:13:46
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > W elektronice nie ma dla mnie pojęcia 'od razu' tak samo jak nie ma
    > obwodów o pojemności 0.

    To prawda, przy rozłączaniu oporność połączenia między stykami będzie
    rosła wykładniczo w sposób ciągły. Mechanizmem za to odpowiedzialnym
    będzie tunelowanie kwantowe elektronów przy przerwie między stykami
    rzędu nanometrów. Dokładnie tak, jak tu:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Skaningowy_mikroskop_t
    unelowy

    Obawiam się jednak, że to nieco za daleko idące przybliżenie
    rzeczywistości, biorąc pod uwagę kontekst wątku. :-)))


    Pozdrawiam, Piotr



  • 55. Data: 2020-05-16 19:52:55
    Temat: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W temacie z solenoidem jest najlepsza z najlepszych rad. Weź przekaźnik, silnik, zrób
    jakieś cykadelka co będzie włączało silnik dedykowanym przekaźnikiem. Zrób próbę i za
    tydzień napisz jak wyszło.


  • 56. Data: 2020-05-17 00:37:35
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Ok, tak przemyślałem te wasze pomysły i porady i postanowiłem zrobić
    inaczej. Dorobić dodatkowy moduł mocowany na szynie, w który umieszczę
    odpowiedni przekaźnik, rezystor do pomiaru prądu ze wzmacniaczem i
    zabezpieczenie równolegle do silnika.

    Szczęśliwie dałem kiedyś w tych sterownikach "na wszelki wypadek"
    wejście do pomiaru napięcia podłączonego do jednego ze złącz i to się
    programowo da wykorzystać do nadzoru prądu w tej sytuacji.


    W ten sposób w sterowniku będę musiał tylko poprawić program.
    I będzie bezpieczniej i w razie kolejnej modyfikacji też wygodniej.

    Ale jest takie pytanie ;

    Co dać żeby zminimalizować ryzyko, że silnik zostanie nie wyłączony (
    np. przez sklejenie się styków ) ? Bo to jest najgorsze, co mogłoby się
    stać.

    W oryginalnym obwodzie sterownika mam przekaźnik szeregowo z
    tranzystorem. Żeby włączyć silnik muszą być oba włączone - mało
    prawdopodobne jest uszkodzenie obu elementów na raz.

    Ponadto tranzystor jest tam użyty do softstartu, ale w przypadku
    "dużego" silnika nie jest to potrzebne.

    Oczywiście mogę dać dwa przekaźniki. Albo właśnie przekaźnik + jakiś
    solidny tranzystor. Albo dwa tranzystory.

    Najlepszy byłby przekaźnik, w którym ryzyko sklejenia i nie rozłączenia
    styków nie istnieje. Ale jaki ?










  • 57. Data: 2020-05-17 00:43:19
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>


    > Najlepszy byłby przekaźnik, w którym ryzyko sklejenia i nie rozłączenia
    > styków nie istnieje. Ale jaki ?

    Dodam dla jasności, że sterownik może sprawdzić poprawność działania
    toru włączającego silnik ; jeśli po wyłączeniu silnika prąd nadal
    płynie, wiadomo, że mamy awarię.

    Mając 2 elementy wyłączające mamy wtedy sytuację, że nawet jeśli jeden
    zawiódł, drugi rozłączy. I cały system zostanie zablokowany programowo.

    No oczywiście, nadal nie jest to 100% zabezpieczenie - ale trudno mi
    sobie wyobrazić, żeby w jednej chwili oba elementy zostały uszkodzone.


  • 58. Data: 2020-05-17 01:18:09
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-05-17 o 00:43, sundayman pisze:
    > Mając 2 elementy wyłączające mamy wtedy sytuację, że nawet jeśli jeden
    > zawiódł, drugi rozłączy.
    No to może dedykowany do tych celów przekaźnik?
    https://www.tim.pl/przekaznik-bezpieczenstwa-2no-pno
    z-16s-24vdc230-vac-774076

    Robert


  • 59. Data: 2020-05-17 01:31:11
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>


    > No to może dedykowany do tych celów przekaźnik?
    > https://www.tim.pl/przekaznik-bezpieczenstwa-2no-pno
    z-16s-24vdc230-vac-774076

    Fajny, ale drogi w cholerę (*), a poza tym wolałbym coś, co w tym
    przypadku byłoby do montażu na PCB (i nieco mniejsze) - bo chcę całość
    zintegrować w swojej obudowie DIN, która też nie może być zbyt duża.

    Potrzebny kompromis cenowo-gabarytowy :)

    * ja wiem, że albo dobrze albo tanio ale jaśnie pan klient miał pomysł,
    żeby dać po prostu jakiś stycznik ( taki 230V : jako przekaźnik) +
    bezpiecznik typu eska.

    I po długich tłumaczeniach, że taki stycznik nie będzie dobry do silnika
    DC, a zwykły bezpiecznik "nie da rady" zabezpieczyć faktycznie silnika
    sensownie (zwłaszcza kiedy prąd rozruchowy jest kilka razy większy niż
    nominalny) i że trzeba by dać co najmniej jakiś włącznik silnikowy a
    nadal nie mamy wtedy funkcji pomiaru prądu silnika (co jest ważne) dał
    się (chyba) przekonać.

    Poza tym właśnie jest problem z miejscem, bo sam sterownik jest mocowany
    na DIN i obok jest już mały kawałek szyny, taki że pewnie obudowa
    szersza niż 7-8 cm nie wejdzie.



  • 60. Data: 2020-05-17 01:55:56
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    To fajne znalazłem :

    BTS50085-1TMA

    https://www.tme.eu/pl/details/bts50085-1tma/power-sw
    itches-uklady-scalone/infineon-technologies/bts50085
    -1tma/

    Załatwia pomiar prądu czyli rezystorów nie trzeba, dodatkowe
    zabezpieczenie przeciwzwarciowe w okolicach 90A.
    Da się zrobić "automatyczne" ograniczenie prądowe na wybranym poziomie.

    Jakby do tego dać dodatkowo (szeregowo oczywiście) przekaźnik, to chyba
    by mogłoby być w sumie OK.

    Co sądzicie ?

strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 . 8


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: