  • Data: 2011-01-17 13:48:30
    Temat: Re: wd green dyski
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 17 Jan 2011, jureq wrote:

    > Wielkość sektora fizycznego można ustawiać dowolnie?????

    Dawno temu faktycznie były takie dyski, że dałoby się, i o ile
    się nie mylę - w co poniektórych się dawało. Jeszcze OS by to musiał
    umieć obsłużyć, a z tym chyba trudniej było.
    Było to o tyle ułatwione, że elektronika dysku nie zawierała tego
    co określa się dziś mianem "kontrolera wewnętrznego", a tym samym
    cała logika była na karcie, a to z kolei prowadziło do łatwiejszego
    sterowania jej funkcjami przez oprogramowanie komputera.
    Oczywiście pozostaje to w ścisłym związku z możliwością (ówczenie:
    *koniecznością*) przeprowadzania tzw. "low level formatting" :D
    Ustawienie długości sektora to wobec możliwości zamiany MFM na
    RLL (na tym samym dysku) pikuś. AFAIR na niektórych kontrolerach
    dawało się czytać "RAW" zapis z nośnika :)

    > Albo ktoś upadł na głowę albo ja czegoś nie rozumiem.

    Albo ktoś pomylił sektor z klastrem albo cofnął się o >20 lat,
    nie jest tak źle ;)
    (fakt, że obstawiam tę pierwszą wersję, ale co mi tam ;))

    pzdr, Gotfryd