  • 31. Data: 2009-05-03 10:22:21
    Temat: Re: urzadzenie USB z funkcja pendrive i sterownikiem na nim
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 02.05.2009 19:28, kilrak pisze:
    > Po co Ci sterowniki do myszki? do klawiatury to jeszcze jestem w stanie
    > zrozumieć, jeśli jest to jakaś multimedialna z bajerami itp

    A myszka może mieć choćby dodatkowe przyciski. Albo sterownik
    może mieć dodatkową funkcjonalność. W czasach Windows 3.0/3.1
    myszy Logitecha wyróżniały się właśnie świetnymi sterownikami,
    oferującymi kilka razy więcej funkcji niż firmowe sterowniki
    Windows (z którymi były zresztą zgodne).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 32. Data: 2009-05-03 10:26:28
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 02.05.2009 21:49, Michal Kawecki pisze:

    > Idealista.

    Owszem, możliwe. Ale trzeba troszkę idealizmu, żeby z powodu
    kierowania się czystym utylitaryzmem świat nie stoczył się
    w monopole i systemy korporacyjne.

    > A więc oczekujesz świata z odgórnie narzuconymi nakazami i zakazami, a
    > nie świata Wolności przez duże W. Naprawdę nie widzisz sprzeczności?

    A nie widzisz, że nie wolno dawać pełnej wolności? Już Ci
    obok, może na nieco skrajnym przykładzie, pokazano na czym
    polega problem.

    Świat IT *musi* mieć nakazy i zakazy, bo inaczej żądza zysku
    przeważyłaby łatwo nad potrzebą wprowadzania standardu i
    rozwijania konkurencji, tak doskonale zmniejszającej ceny
    i dającej użytkownikom wybór.

    > A tak BTW to o ile w Windows sposób instalacji nowych sterowników jest
    > trywialny i maksymalnie ustandaryzowany - wystarczy parę kliknięć myszką
    > i ew. restart systemu - o tyle w Linuksie już nie jest tak prosto. Jak

    Jak to nie? Sterowniki w Linuksie są włączone do jądra i
    dostępne w każdym systemie. Tu już nie jest tak, że musisz
    coś *doinstalowywać* do systemu: albo producent przekazuje
    kod sterownika Torvaldsowi i nie musi się martwić jego
    obsługą w przyszłości, albo trzyma kod dla siebie i ma same
    problemy z tego tytułu.

    > sądzisz, poradziłby sobie z tym zwykły ZU? I kto ma prowadzić dla nich

    Jakoś zwykli użytkownicy Ubuntu sobie radzą z instalacją
    sterowników, bo system to robi za nich. Jest nawet proś-
    ciej niż w Windows...

    > zarobi? I dla której dystrubucji ma to robić - dla wszystkich trzystu
    > naraz, czy może tylko dla jednej wybranej, tej faworyzowanej? ;-). Zejdź
    > na ziemię, proszę....

    Nie mam zamiaru. To *ja*, jako konsument, mam mieć dobrze,
    a nie właściciele i pracownicy firm tworzących sprzęt i
    oprogramowanie.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 33. Data: 2009-05-03 10:37:34
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 03 May 2009 11:46:36 +0200, Mariusz Kruk napisał(a):

    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kawecki"
    >
    > Producenci? I tak przerzucą to na klientów.

    A jak nie ma wystarczającego wzrostu liczby tych klientów? Bo wiesz,
    producent musi widzieć ekonomiczną sensowność ponoszenia dodatkowych
    kosztów. To zupełnie zrozumiałe, że dla ~1% klientów nie opłaca mu się
    tego robić, toż samo wsparcie dla wszystkich dystrybucji Linuksa może
    pociągnąć nieproporcjonalnie duże koszty względem wzrostu sprzedaży.
    Duża firma być może je jeszcze przełknie, a co z małymi? Upadną, bo nie
    sprostają "odgórnym regulacjom"? Zrozum, żeby wymusić określone
    zachowanie na producentach sprzętu albo oprogramowania, trzeba
    przedstawić im sensowne argumenty _finansowe_.

    Może powiedz to wprost: chcesz wprowadzenia odgórnych regulacji
    narzucających na firmy obowiązek pisania softu pod wskazane systemy. Czy
    tak?
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 34. Data: 2009-05-03 11:14:21
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >producent musi widzieć ekonomiczną sensowność ponoszenia dodatkowych
    >kosztów. To zupełnie zrozumiałe, że dla ~1% klientów nie opłaca mu się

    Brawo. Właśnie udało Ci się wymyślić regulacje umacniające na rynku
    pozycję konsumenta. Naprawdę, nie samą produkcją żyje człowiek.

    >Zrozum, żeby wymusić określone
    >zachowanie na producentach sprzętu albo oprogramowania, trzeba
    >przedstawić im sensowne argumenty _finansowe_.

    Nie. Żeby wymusić, trzeba wymusić. Argumenty są do przekonywania, nie
    wymuszania.

    >Może powiedz to wprost: chcesz wprowadzenia odgórnych regulacji
    >narzucających na firmy obowiązek pisania softu pod wskazane systemy. Czy
    >tak?

    Niekoniecznie.

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb Don't panic! Your kernel doesn't like to be
    `b K...@e...eu.org d' second best(filu)

  • 35. Data: 2009-05-03 16:42:54
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 03 May 2009 12:26:28 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

    > A nie widzisz, że nie wolno dawać pełnej wolności?

    Ależ ja to doskonale wiem. Na przykład, nie wolno dawać pełnej wolności
    garstce ludzi blokujących trasę szybkiego ruchu w Warszawie. Trafiona
    analogia?

    > Już Ci
    > obok, może na nieco skrajnym przykładzie, pokazano na czym
    > polega problem.

    Owszem. Na przykładzie noża. Zaczynam się zastanawiać, gdzie leży
    granica, poniżej której da się jeszcze zejść w dyskusji.

    > Świat IT *musi* mieć nakazy i zakazy, bo inaczej żądza zysku
    > przeważyłaby łatwo nad potrzebą wprowadzania standardu i
    > rozwijania konkurencji, tak doskonale zmniejszającej ceny
    > i dającej użytkownikom wybór.

    Czyli Twoja metoda na rozwijanie konkurencji to blokowanie producentom
    określonej drogi rozwoju sprzętu. No pięknie. Nic to, że miliony ludzi
    odniesie z niej korzyść. Wychodzi na to, że bez błogosławieństwa Linusa
    nie wolno wdrożyć niczego, co nie przyniesie bezpośrednich korzyści
    użytkownikom jego uciśnionego systemu...

    > Jakoś zwykli użytkownicy Ubuntu sobie radzą z instalacją
    > sterowników, bo system to robi za nich. Jest nawet proś-
    > ciej niż w Windows...

    Jaaaasne. No to weźmy pierwszy z brzegu przykład. Akurat tak się składa,
    że niedawno w OpenSUSE próbowałem zainstalować tak trywialne urządzenie,
    jakim jest UPS firmy Ever. Na firmowej płytce znalazłem stosowny
    programik. Przeczytałem opis, skompilowałem, odpaliłem, zainstalował
    się. Działa? Nie działa. O co chodzi? Ano o to, że ten biedny program
    nie był w stanie sam znaleźć sobie portu USB, do którego wpięty był ten
    UPS. Trzeba było wykonać parę zaklęć w terminalu, przeedytować stosowny
    plik .ini i wykonać restart usługi. Konia z rzędem temu, kto zrobi to
    bez minimum podstawowej wiedzy na temat Linuksa. I co - mam uwierzyć, że
    dla ZU taka procedura to bułka z masłem, tak?

    > Nie mam zamiaru. To *ja*, jako konsument, mam mieć dobrze,
    > a nie właściciele i pracownicy firm tworzących sprzęt i
    > oprogramowanie.

    Tupnij jeszcze nogą. Może Cię usłyszą. Bez urazy...

  • 36. Data: 2009-05-03 16:42:55
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 03 May 2009 13:14:21 +0200, Mariusz Kruk napisał(a):

    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kawecki"

    > Nie. Żeby wymusić, trzeba wymusić. Argumenty są do przekonywania, nie
    > wymuszania.

    No to spróbuj ich przekonać. Ale nie w ten sposób, że zabierasz innym
    określoną, bardzo przydatną, funkcjonalność sprzętu. Wiesz, jak się to
    nazywa? Cyberterroryzm. ;-)

    To rzuć jakiś pomysł.

  • 37. Data: 2009-05-03 17:22:56
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 03.05.2009 Michal Kawecki <k...@o...px> napisał/a:

> [...]
    > bez minimum podstawowej wiedzy na temat Linuksa. I co - mam uwierzyć, że
    > dla ZU taka procedura to bułka z masłem, tak?

    Przykład z d..y, weź zobacz na dowolną grupę windowsową ile problemów
    mają ZU i czemu mają im pomagać HK cośtam cośtam w regedit - rozwiazanie
    niby wykracza poza poziom ZU, ale jakość wszyscy przymykają na to oko, no
    ale jak Linuxie jest potrzeba zmiany coś w zwykłym pliku tekstowym w etc,
    to robi się problem że się nie da wyklikać tego czy tamtego.

    W obu systemach są podobne problemy - ja znam dość dobrze windowsa xp i
    trochę lepiej debiana - oba generują problemy nierozwiązywalne dla ZU.

    Z rękawa dla windows: pendrive instalujący się bez literki (mapowane
    dyski sieciowe), brak bootowania płyty instalacyjnej na nowych kontrolerach
    sata/ahci/ohci (trzeba robić fu szmu z jakimś dodawaniem dyskietki A:??
    do płyty lub coś w tym stylu), rozwalające się totalnie foldery OE i MSO
    przy 500MB lub 2GB - to taka codzienność.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 38. Data: 2009-05-03 17:40:11
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 3 May 2009 17:22:56 +0000 (UTC), Sergiusz Rozanski napisał(a):

> [...]
    > ale jak Linuxie jest potrzeba zmiany coś w zwykłym pliku tekstowym w etc,
    > to robi się problem że się nie da wyklikać tego czy tamtego.

    Przykład dotyczy urządzenia dostępnego w handlu, dla którego producent
    dostarczył sterowniki i oprogramowanie. I chwała mu za to, ale nie o tym
    mowa. Chodzi o to, że zwykły ZU z jego instalacją będzie miał kłopoty i
    trzeba mu zapewnić wsparcie techniczne. CBDU.

    > W obu systemach są podobne problemy - ja znam dość dobrze windowsa xp i
    > trochę lepiej debiana - oba generują problemy nierozwiązywalne dla ZU.
    [...]

    Oczywiście, bo liczba kombinacji rozmaitego oprogramowania, jakie można
    znaleźć w systemach userów, stale wzrasta, i stale wzrasta
    prawdopodobieństwo konfliktów. Wypuszczając taki soft trzeba by
    dodatkowo zatrudnić dobrego specjalistę od Debiana, Ubuntu, RedHata,
    OpenSUSE i stu innych mniej znanych dystrybucji, coby odpowiadał na
    maile użytkowników. IMO, dopóki znacząco nie wzrośnie rynek użytkowników
    Linuksa - i to ten komercyjny rynek - nikt na to nie pójdzie...

  • 39. Data: 2009-05-03 17:52:40
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

    > I to *bardzo* niedobrze, że się takie coś stosuje, bo jest to
    > potwierdzenie monopolu systemów operacyjnych Windows.

    szczegolnie ze tam sa tez zamieszczone sterowniki pod linuxa......

    --
    pzdr
    piotrek

  • 40. Data: 2009-05-03 18:19:20
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

> [...]
    > napisanymi tylko dla Windows. Zadałem proste pytanie: kto ma ponosić
    > koszty pisania sterowników pod inne* systemy operacyjne i prowadzenia

    koszty sterowników są zerowe*
    Sprawa sprowadza sie do udostępnienia dokumentacji technicznej, resztę
    odwalą fani linuksa.

    Był kiedyś taki motyw: jakaś firma udostępniła dokumentacje do swojego
    routera (albo czegoś podobnego) i zezwoliła oficjalnie na modyfikacje
    oprogramowania. W mig społeczność napisała taki soft, ze urządzenie
    przerosło bardzo mocno oryginał. gdyby sprzedawała je jakaś inna firma z
    nowym softem mogła by dostać 250% ceny oryginału.

    Po co ta bajka? ano żeby wykazać ze najczęsciej, sterowniki (w pewnym
    sensie cały soft) pisane przez społeczność są lepsze od tych pisanych
    przez 3 informatyków na etacie.

    Jaka jest problem dla firmy? ano taki ze po udostępnieniu dokumentacji,
    widać czarno na białym jaki to fajny sprzęt. W latach 90siatych mało kto
    rozróżniał win modem - od modemu. Na początku wieku mało kto wiedział ze
    ma na płycie fake-raid a nie RAID. kiedy bedziemy mieli karty graficzne
    G-costam: 1000, 2000, 3000.... - różniace sie tylko sterownikami? tak
    bedzie taniej! dla każdego coś miłego, w małym flashu read-only bedzie
    blokada, ograniczająca najtansze karty do 30% wydajności najlepszej...

    chcecie wolności? Czy jest miejsce dla oszustów w Waszym wolnym świecie?
    jeśli chcecie aby było ich chociaż kilku mniej, żądajcie od producentów
    hardware, możliwości pisana niezależnych sterowników - nie ważne pod
    jaki system. Głosujcie za tym Waszymi portfelami.

    ToMasz