  • Data: 2013-11-15 20:33:21
    Temat: Re: ułamki (alternatywnie do floata)
    Od: "kali" <g...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:l65ml0$aq9$2@node1.news.atman.pl...

    > To jeszcze jedno pytanie, kupuję 1000 różnych tanich
    > układzików po 1000 sztuk. Księgowanie/zaokrąglanie
    > ma nastąpić już po mnożeniu, czy po zsumowaniu dokładnie całości.

    jak by nie kombinował - trzeba wiedzic co sie robi bo
    największa dokładność/precyzja obliczeń nie pomoże
    jak prgramista nie rozumie co robi :)))

    przykład z życia

    w magazynie butelka płynu 1kg

    odbiorca nie chce kupić butelek tylko
    ich zawartość przeliczoną na fragmenty/kropelki
    bo tak to potem sprzedaje.

    Jedna butelka to np. 1837 kropelek
    Prgram zatem dzieli 1kg na 1837 i ma 1837 kropelek po xx g
    a potem wydaje z magazynu 1837 kropelek po xx g każda i co ?

    I już nie ma kg tylko cos koło tego.( błąd np. 1e-30 )
    Obliczenia max precyzja oracla.
    Jak bład jest w dól to mały problem - gorzej jak w górę
    bo zamiast 1kg ma wydac 1kg + 10^-30kg

    Jednak pierwszy warunek to nie można wydac więcej
    niż mam w magazynie. Dla komputera brak 10^-30kg
    to brak :)))

    Niby proste ale na formatce widać mamy 1.00000 kg
    i potrzebujemy 1.00000 kg (bo zaokraglone przy wyświetlaniu)
    a operacja niemożliwa do wykonania bo - progam mowi,że brak
    w magazynie :))))

    Po pewnych awanturach - poroblem sie wyjaśnia
    ( programy diagniostyczne - wyświetlaja wszystkie cyfry :)) )
    ale teraz trzeba to wyjaśnić programiście by poprawił
    ewidentny błąd i zaokrąglił wynik.

    Przez trzy miesiące ( 1x maili i tel. , wydruki, skrytp pokazujący
    to 10^-30 błędu ) gość nie był w stanie zrozumieć
    o co chodzi. A to był gość płacony - koło 1000$ za dniówkę
    ( tzn. firma tyle brala - za jego pracę)
    Potem się rozchorował czy urlopował - ktos go zastępował
    i w 5 minut było po problemie.

    Morał taki,dokładność musi byc u programisty nie
    w komputerze - choć na pewno ta ostatnia też
    sie przydaje :)))))

    pozdrawiam