  • 61. Data: 2009-03-08 12:40:28
    Temat: Re: uC poczatek
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Ghost wrote:
    > Alez masz wybor i robisz je w nowym srodkowisku o ile projekt nie dotyczy
    > samej zmiany funkcjoinalnosci tego co w COBOLu. Caly klopot w tym, ze to co
    > juz jest musi byc pielegnowane.

    I znowu to samo. Pielęgnacja starego kodu i systemów jest nudna. jedynym
    powodem dla którego warto to robić jest wysoka płaca. Ale to nie ma się
    nijak do uC. Tam projekty sa male i koszt przepisania (choćby w celu
    przyspieszenia) może być niewielki w perspektywie zysków. Tam rynek nie
    ma aż takiej bezwładności.

    > Demonizujesz 51.

    Co tu demonizować. Przecież to jest procesor średniowieczny. Po prostu
    pozwolmy mu odejśc w spokoju zamiast co chwile reanimować pokazując że
    na nim tez się da pisać soft. Da się no i co z tego skoro pod każdym
    możliwym względem jest odstajacy od współczesnych rozwiązań?

    PS. Kiedyś pisalem w '51 bo innych nie było. Od czasu kiedy atmel z avr
    przebił glową betonowe horyzonty developerow wreszcie mamy wybór. Dzieki
    mu za to.

  • 62. Data: 2009-03-08 12:51:14
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Argumenty za C++ przedstawialem niedawno na pl.comp.lang.c.
    > kontrargumentacji merytorycznej nie było.

    Nigdzie nie napisałem, że c++ jest be. Nie rozumiem tylko twojego
    podejścia, że jak nie ma kompilatora c++ to już mogiła.

    > Jak mówiłem: stada Panow Kaziow produkujących centralki alarmowe beda je
    > kupowac jeszcze przez 10 lat bo im się nie opłaca pisać na nowo
    > software. Firma robiąca coś od zera wybierze '51 tylko dlatego ze ma
    > stado developerów o wąskich horyzontach myślowych dłubiących 20 lat w
    > asm tego cuda. Cała reszta zaswieci swieczkę ku pamieci '51.

    No to pewnie się zdziwisz, bo u mnie w firmie klon 51 wylądował w
    kontrolerze klawiatury pojemnościowej, nie dlatego że mamy pana Kazia,
    tylko dlatego, że uC miał dokładnie to co było potrzebne do
    zrealizowania zadania (włącznie z gotowymi bibliotekami od producenta).
    Nie rozumiem, dlaczego zakładasz, że na 51 potrafią pisać soft tylko
    stada troglodytów.

  • 63. Data: 2009-03-08 12:56:28
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > nijak do uC. Tam projekty sa male i koszt przepisania (choćby w celu
    > przyspieszenia) może być niewielki w perspektywie zysków. Tam rynek nie ma

    Owszem ma duza bezwladnosc, gdyby nie ona 51 juz by dawno nie bylo.

> [...]
    >
    > PS. Kiedyś pisalem w '51 bo innych nie było. Od czasu kiedy atmel z avr
    > przebił glową betonowe horyzonty developerow wreszcie mamy wybór. Dzieki

    Owszem jest sredniowieczny, ale nie powoduje, az takich problemow jak
    nieprzymierzajac wspomniany COBOL, zwlaszcza jesli kod jest np. w C. I to
    powoduje, ze on do tej pory jest na rynku.

  • 64. Data: 2009-03-08 13:09:01
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:
    > Nigdzie nie napisałem, że c++ jest be. Nie rozumiem tylko twojego
    > podejścia, że jak nie ma kompilatora c++ to już mogiła.

    Są dwa argumenty:

    a) nie ma kompilatora standardowego (szczegolnie gcc) - mogiła bo
    uzależniasz kod od niestandardowych rozszerzeń i bugow. W jednym z
    programów na '51 widziałem takie coś:

    // do not remove this line!
    int foo = 0;

    Usunąłem i oczywiście kompilator wyprodukował niedziałajacy kod.
    Komercyjny kompilator. Nowej wersji nie ma po co kupować.

    b) nie ma C++ - niedobrze, nie masz za friko lepszej jakości i mniejszej
    bugowosci kodu.

> [...]
    > tylko dlatego, że uC miał dokładnie to co było potrzebne do
    > zrealizowania zadania (włącznie z gotowymi bibliotekami od producenta).

    Przecież o tym pisze - jesli masz gotowe - kupisz gotowe. Ekonomia.
    Jesli musisz soft napisać od zera to pracy włożysz tyle samo, tylko w
    '51 utkniesz w techonlogii ktora raczej się nie rozwija i w dodatku jest
    parokrotnie mniej wydajna więc czasem balansujesz na granicy "czy się uda".

    > Nie rozumiem, dlaczego zakładasz, że na 51 potrafią pisać soft tylko
    > stada troglodytów.

    Nic takiego nie napisałem. Natomiast piszę, ze dalej nie ma
    przejrzystego argumentu dlaczego '51 jest lepszym wyborem od
    czegokolwiek poza powtarzana matrą: "bo mamy gotowy soft na niego". I
    dla takich przypadkow zastrzeżeń nie mam.

  • 65. Data: 2009-03-08 13:12:31
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Przecież o tym pisze - jesli masz gotowe - kupisz gotowe. Ekonomia.

    No i to m.in. jest sila bezwladnosci 51, kupa gotowych bibliotek m.in. za
    free. Masz kolesi, ktorzy je znaja i to jest majatek. Szkolenie albo sama
    nauka w projektach zespolu pod inna bibioteke, to juz koszt.

  • 66. Data: 2009-03-08 13:12:58
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Ghost wrote:

    > Owszem ma duza bezwladnosc, gdyby nie ona 51 juz by dawno nie bylo.

    Hardware ma dużą bezwładność. Znalazłem "płytkę od telegazety" na 8051 w
    jakimś badziewnym acz nowym TV CRT która była identyczna jak ta z
    staruszka Sanyo mającego 20 lat. To jest rynek na '51 - hardware. Rzecz
    w tym że kodu w środku nikt nie ruszal od 20 lat zapewne.

    > Owszem jest sredniowieczny, ale nie powoduje, az takich problemow jak
    > nieprzymierzajac wspomniany COBOL, zwlaszcza jesli kod jest np. w C. I
    > to powoduje, ze on do tej pory jest na rynku.

    Przeciez '51 powoduje same problemy :) ... w porównaniu z czymkolwiek innym.

  • 67. Data: 2009-03-08 13:17:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Ghost wrote:
    > No i to m.in. jest sila bezwladnosci 51, kupa gotowych bibliotek m.in.
    > za free. Masz kolesi, ktorzy je znaja i to jest majatek. Szkolenie albo
    > sama nauka w projektach zespolu pod inna bibioteke, to juz koszt.

    Szczególnie ze api wielu z tych bibliotek składa sie z 4 funkcji po 2
    argumenty ... ;)

    To jest wlasnie zaleta pisania na współczesne kompilatory ze ta sama
    biblioteka ma to samo api na wielu różnych architekturach/rdzeniach - co
    wymaga mało oryginalnych kompilatorów. Pierwszy z brzegu: FreeRTOS (acz
    przyklad może z lekka niebezpieczny bo ktoś to portował na jakis klon '51).

  • 68. Data: 2009-03-08 13:26:09
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Szczególnie ze api wielu z tych bibliotek składa sie z 4 funkcji po 2
    > argumenty ... ;)

    Przeciez nie o takich mowa.

  • 69. Data: 2009-03-08 13:27:05
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Przeciez '51 powoduje same problemy :) ... w porównaniu z czymkolwiek
    > innym.

    Z tegoco wiem COBOL jest niezrownany.

  • 70. Data: 2009-03-08 13:31:33
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Ghost wrote:
    > Z tegoco wiem COBOL jest niezrownany.

    Daj juz spokój z tym cobolem, programisci w tym języku sa bardzo czuli
    na krytykę ;)