  • 11. Data: 2012-10-25 22:53:47
    Temat: Re: [trollowanie] C.
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Ergie" <e...@s...pl> writes:

    > Z mikrofonem stereo, możliwością podpięcia zewnętrznego, odchylanym
    > ekranem i trybem manualnym?

    No SLT to akurat mają.

    > Nie wiem jak to jest w Olku, ale w sony nie jest lepiej. Szybciej tak,
    > ale nie lepiej. W trakcie filmowania istotne jest aby ostrość była
    > płynnie przenoszona z obiektu na obiekt i to właśnie zapewnia nowy AF
    > z nowymi obiektywami. A do tego aby było płynnie Sony by też musiało
    > wypuścić szkła z silniczkiem krokowym.

    Albo innym, takim, który potrafi tylko (najlepiej cicho) skorygować
    położenie soczewek, zamiast jechać do końca, mierzyć, i ustawiać, tak?
    Te ich SAL* nie są takie?
    Nawet jeśli nie, można kupić np. Tamrona, który to umie.

    Swoją drogą, mam wrażenie że to właśnie do 650D wybór szkieł STM jest
    raczej słaby.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 12. Data: 2012-10-26 00:02:21
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > No SLT to akurat mają.

    SLT w ogóle nie brałem pod uwagę ze względu na brak wizjera, ale przyznaję
    że gdyby moje stwierdzenie "kamera" potraktować dosłownie to wybór Sony
    mógłby być bardziej uzasadniony.

> [...]
    > Te ich SAL* nie są takie?
    > Nawet jeśli nie, można kupić np. Tamrona, który to umie.

    O ile wiem, Tamron tego nie umie. To co Tamron od jakiegoś czasu wprowadza
    to ich odpowiednik silnika ultradźwiękowego który Canon jako pierwszy
    wprowadził... 25 lat temu :-) Napęd ultradźwiękowy jest najszybszy i
    najcichszy z obecnie używanych. Ideą silnika krokowego jest łagodność. Mam
    kilka szkieł USM i są szybkie, ale do filmowania są zbyt "porywcze" :-)

    Jeśli chodzi o Sony to SSM (SuperSonic Motor) jest to po prostu ich
    odpowiednik Canonowego USM. Jeśli chodzi o SAM (Smootch Autofocus Motor) to
    nie znam szczegółów implementacji, ale z tego co piszą w necie to tani
    odpowiednik SSM który nie jest "Smooth".

    OIDP silniki krokowe stosował Olek w niektórych szkłach do systemu 4/3, ale
    nie wiem, czy były optymalizowane do filmowania.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 13. Data: 2012-10-26 01:33:17
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Ehm... chyba troszkę nie wiesz, o co w tym biega :)

    To mnie oświeć :-) Jak niby filmy które nie są w RAW'ach i nie będą w żaden
    sposób poddawane obróbce mają zyskać na tym, ze matryca będzie miała większy
    zakres tonalny? Kodek i tak obetnie dynamikę, a nawet gdyby nie to obetnie
    ją telewizor.

    > Wystarczy na początek operować kontrastem w menu... byle było z czego.

    No i co mi to da - skompresuję tylko dynamikę: Chmurki będą bardziej
    pierzaste i trawka w cieniu bardziej wyraźna, ale sukienka dziecka które
    jest głównym tematem straci część półtonów. Gdy chodzi o zdjęcia zgoda każdy
    dodatkowy EV jest na wagę złota (jeśli oczywiście potrafi się go wydobyć),
    ale przy _rodzinnych_ filmach, któe prosto z aparatu trafią do telewizora
    nie widzę korzyści.

    Nie ma obracanego ekraniku.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 14. Data: 2012-10-26 08:25:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-10-26 01:33, Ergie pisze:
> [...]
    > żaden sposób poddawane obróbce mają zyskać na tym, ze matryca będzie
    > miała większy zakres tonalny? Kodek i tak obetnie dynamikę, a nawet

    Będą poddawane obróbce, choćby na etapie zamiany sygnału z matrycy w
    film. Masz tam kilka ''suwaków'', z doświadczenia wynika, że wartości
    wyzerowane (tzn. środkowe) pracują dość agresywnie (zwłaszcza kontrast
    jest zbyt duży).
    Oczywiście jeśli nic się z tym potem nie zrobi, to będzie wszystko,
    jednak pewne korekcje wciąż będą możliwe do przeprowadzenia później -
    jak z jotpegiem w przypadku zdjęć.

    > No i co mi to da - skompresuję tylko dynamikę: Chmurki będą bardziej
    > pierzaste i trawka w cieniu bardziej wyraźna, ale sukienka dziecka które
    > jest głównym tematem straci część półtonów.

    Ale to chyba jest uniwersalny problem znany od blisko dwóch wieków :)

    > Gdy chodzi o zdjęcia zgoda
    > każdy dodatkowy EV jest na wagę złota (jeśli oczywiście potrafi się go
    > wydobyć),

    A niby jaka jest tu różnica między zdjęciami, a filmem? W zdjęciach
    dynamika jest ważna, a w filmie już nie?

    > ale przy _rodzinnych_ filmach, któe prosto z aparatu trafią do
    > telewizora nie widzę korzyści.

    Aha, czyli po prostu zdjęcia - dopracowujemy, film - nie. Zatem cała
    Twoja teoria o lepszości upada, bo wystarczyła by lepsza komórka :)

    > Nie ma obracanego ekraniku.

    5100 ma. Ma też przyjemną cenę.

    --
    pozdrawia Adam
    /kiedy wrzesień pali trawę, w październiku dają kawę/

  • 15. Data: 2012-10-26 10:06:08
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2012-10-26 08:25, Janko Muzykant pisze:

    > 5100 ma. Ma też przyjemną cenę.

    I przede wszystkim przyjemne szkła w przedziale mocno budżetowym.

    --
    marcin

  • 16. Data: 2012-10-26 10:14:16
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > A niby jaka jest tu różnica między zdjęciami, a filmem? W zdjęciach
    > dynamika jest ważna, a w filmie już nie?

    Tak - jak sam zauważyłeś niżej zdjęcia obrabiamy a film nie.

    > ale przy _rodzinnych_ filmach, któe prosto z aparatu trafią do
    > telewizora nie widzę korzyści.

    > Aha, czyli po prostu zdjęcia - dopracowujemy, film - nie.

    Dokładnie tak!

    Ilu znasz _amatorów_ którzy poprawiają swoje filmy? Ja nie znam ani jednego
    (wiem o niczym to nie świadczy), ale też sam osobiście nie odczuwam takiej
    potrzeby bo ten film będzie oglądany na paskudnym telewizorze LCD w
    kiepskich warunkach.

    > Zatem cała Twoja teoria o lepszości upada, bo wystarczyła by lepsza
    > komórka :)

    Oczywiście! Jest jednak pewne ale - nie mam trzech rąk, a zwykle potrzebuję
    też jakieś fotki z imprezy rodzinnej i dlatego wybrałem kamerę
    lustrzanko-podobną zamiast komórki.

    > 5100 ma. Ma też przyjemną cenę.

    Masz rację, zapomniałem o nim. Mea culpa.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 17. Data: 2012-10-26 12:16:11
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-10-26 10:14, Ergie pisze:
    > Tak - jak sam zauważyłeś niżej zdjęcia obrabiamy a film nie.

    My, wy, czy Ty? :)

    > Ilu znasz _amatorów_ którzy poprawiają swoje filmy?

    Prawie wcale, bo to trzeba umieć i mieć czas. Ale to zupełnie nie jest
    argument, że, zacytuję Cię: ''W tej cenie nie da się obecnie kupić
    lepszej kamery''.

    --
    pozdrawia Adam
    /nie chce ci się dziś nic robić? - zwal to na ogólnoświatowy kryzys/

  • 18. Data: 2012-10-26 12:49:43
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Ergie" <e...@s...pl> wrote:

    > To mnie oświeć :-)

    Ja spróbuję. ;)

> [...]
    > sposób poddawane obróbce mają zyskać na tym, ze matryca będzie miała
    > większy zakres tonalny? Kodek i tak obetnie dynamikę, a nawet gdyby

    Po prostu pomyliłeś skalę wejścia ze skalą wyjścia. :) Papier foto
    ma jeszcze mniejszy zakres (szczególnie, gdy wziąć pod uwagę szybko
    przewalane cienie w kolorze) - czy to oznacza, że na papierze nie
    zobaczy się różnicy miedzy FF a przeciętną komórką, która przecież
    "przekracza zakres papieru"?

    Jeżeli matryca ma dany zakres, to go rejestruje i aparat/użytkownik
    jest w stanie coś sensownego z nim zrobić. Mając mały zakres trzeba
    wszystko robić "w punkt", a i tak wyjdą placki w światłach albo szum w
    cieniach. I to zwłaszcza przy filmowaniu, bo nie wiem czy pamiętasz taki
    efekt 10 lat temu na kompaktach: wychodzimy z pomieszczenia i przez 5
    sekund obraz to tylko biała plama - nie zmieścił się w dynamice
    matrycy... :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 19. Data: 2012-10-26 12:52:19
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > My, wy, czy Ty? :)

    "My" przeciętni użytkownicy nie "my" w znaczeniu Ty i ja. W każdym razie nie
    wiem, jak Ty, więc nie było moją intencją pisanie osobowo.

    Ja osobiście zdjęcia obrabiam i robię z nich mniejsze lub większe odbitki.
    Natomiast filmy zrzucam na dysk jak są i obejrzę może raz za 5 lat i drugi
    za 10. Szkoda mi życia na zabawę w ich jakość obróbkę. Może kiedyś będę tego
    żałował, ale doświadczenie zdjęciowe pokazuje że zdjęcia obrabia się albo
    zaraz po zrobieniu (do kilku dni) albo nigdy.

> [...]

    > Prawie wcale, bo to trzeba umieć i mieć czas. Ale to zupełnie nie jest
    > argument, że, zacytuję Cię: ''W tej cenie nie da się obecnie kupić lepszej

    OK dopiszę: dla przeciętnego amatora który jednocześnie czasem potrzebuje
    funkcjonalności lustrzanki.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 20. Data: 2012-10-26 13:58:23
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Mariusz [mr.]" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > przewalane cienie w kolorze) - czy to oznacza, że na papierze nie
    > zobaczy się różnicy miedzy FF a przeciętną komórką, która przecież

    Przeczytaj jeszcze raz na co odpisujesz: "nie będą w żaden sposób poddawane
    obróbce" :-)

    Zdjęcia obrabiam i czasem musze coś wyciągnąć z cieni, a czasem muszę
    skompresować dynamikę by na odbitce "jakoś" oddać zarówno fakturę białej
    sukni jak i czarnego garnituru. Filmu nie zamierzam obrabiać.

    > Jeżeli matryca ma dany zakres, to go rejestruje i aparat/użytkownik
    > jest w stanie coś sensownego z nim zrobić.

    Ale jak już pisałem w przypadku filmów nie zamierzam nic z tym robić :-)

    Pozdrawiam
    Ergie