    From: "Alexy" <a...@o...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: to ocali zycie a nie radary
    Date: Mon, 14 Mar 2011 17:40:40 +0100
    <4d7a80ec$0$2484$65785112@news.neostrada.pl> <ilildp$u22$1@news.onet.pl>
    <4d7d294c$0$2436$65785112@news.neostrada.pl>
    <1fzsm3yq9deb2$.dlg@lepper.institute.com>
    <4d7d3670$0$2442$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@l...institute.com>
    <m5df3s62v1mt$.85ew7fxdc18i$.dlg@40tude.net> <iljhrp$mpg$1@news.onet.pl>
    <4d7dc975$0$2484$65785112@news.neostrada.pl>

    news:4d7dc975$0$2484$65785112@news.neostrada.pl...

    >>> http://www.project-epar.pl/wp-content/uploads/2010/0
    4/skanowanie0002.pdf

    > Przecież w zderzaku Łągiewki jest tylko jeden strzał ogromnej siły na
    > samym początku, a potem już nic.
    > Ten strzał w praktyce wyłamie wszystkie zęby z tej przekładni, a nawet
    > gdyby udało się zrobić tak mocną przekładnię, to samochód zatrzyma się w
    > miejscu bez żadnego rozłożenia procesu w czasie powodując ogromne
    > przeciążenia działające na ludzi w środku.
    >
    > Uderzając z jakąś prędkością w ścianę, wirnik musi zostać napędzony
    > praktycznie natychmiast do prędkości odpowiadającej prędkości pojazdu, a
    > wtedy już rozpędzony przestaje cokolwiek amortyzować.

> [...]

    Zamiast wipisywać pierdoły może byś tak łaskawie popatrzył na tego PDF-a o
    co w tym wszystkim chodzi.
    Zwróć uwagę, że ta sprężyna, o której piszesz ma za zadanie tylko obniżyć
    największe naprężenia, które mogłyby doprowadzić do wyłamania zębów. Na
    rysunku jest to zaznaczone jako 3 (element sprężysty obniżający maksymalne
    wartości naprężeń .....)
    Krzywki 6 i 8 mają za zadanie stworzyć odpowiednią charakterystykę
    przesuniecia elementu 4 względem ruchu obrotowego wirnika 9
    Chodzi o to, że podczas uderzenia żębatka zacznie się poruszać z maksymalną
    prędkością jaką miał samochód w chwili uderzenia, a wirnik zaczyna się
    rozpędzać. Gdyby nie było tych krzywek i elementu amortyzującego to
    uderzenie wyglądałoby tak jak piszesz tylko jedno, dlatego, że koło nabierze
    prędkości, a zderzak spowolni. Nastąpiłoby typowe zderzenie sprężyste z
    gwałtownym zatrzymaniem samochodu i przekazaniem energii mechanizmowi, które
    wywołałoby ogromne przeciążenia w bardzo krótkiej chwili. Tu nie o to
    chodzi.
    Zderzak Łągiewki ma za zadanie zapewnić najbardziej optymalne zderzenie
    niesprężyste o jak najlepszej charakterystyce, która zapewni w całym
    przedziale czasowym hamowania przeciążenie na stałym, niezmiennym poziomie.

    Element amortyzujący służy do zredukowania początkowej siły uderzenia i
    wprowadzeniu pewnego opóźnienia przeniesienia sił na mechanizm dając czas na
    rozpędzenie się wirnika. Krzywki natomiast służą do utworzenia odpowiedniej
    charakterystyki i wydłużenia działania mechanizmu. Chodzi o to, że w trakcie
    amortyzacji koło musi cały czas nabierać prędkości aby mogło przyjmować
    energię przez dłuższy czas, zaś pozioma zębatka połączona ze zderzakiem musi
    spowalniać ruch pojazdu. To właśnie uzyskuje się stosując te krzywki.
    Działają one jak przekładnia o zminennym płynnie przełożeniu, zależnym od
    głębokości wciśnięcia zderzak. Na początku, kiedy zderzak jest wysunięty to
    stopień przełożenie jest najmniejszy i rośnie wraz z głębokością wciśnięcia
    zderzaka. Największy stopień przełożenia jest w pozycji najbardziej
    wciśniętej zderzaka.
    Tak więc nie jest to jedno uderzenie na początku tak jak piszesz, lecz trwa
    ono poprzez cały czas ruchu jednostajnie spowolnionego zderzaka, aż do
    chwili, kiedy on jest całkowicie wciśniety. Kiedy zderzak jest już
    całkowicie wciśnięty, wtedy następuje uderzenie sprężyste z nadwoziem
    samochodu, dlatego też pojazd się odbija i cofa. Ty jako obserwator nie
    jesteś w stanie uchwycić wzrokiem całego przebiegu uderzenia, a obserujesz
    obiekty w chwilę przed zderzeniem i zaraz po zderzeniu. Stąd też Ci się
    wydaje, że uderzenie nastapiło na samym początku.

    Poza tym przedstawiasz stare filmy z pierwszych prób, po których zderzak był
    wielokrotnie przerabiany i modyfikowany. Rzeczą normalną jest, ze będąc
    świadomym danej idei nastepuje dopracowywanie mechanizmu przez wiele lat,
    aby uzyskać w praktyce to, co zostało wyznaczone w założeniach
    teoretycznych. Na tych najstarszych filmach widać, że zderzenia były
    bardziej sprężyste czyli mechanizm nie był jeszcze dopracowany. To jest ten
    efekt uderzenia, który Ty skrytykowałeś i nazwałeś mistyfikacją.
    Jednak z kolejnymi zmianami jest coraz bardziej udoskonalany. Niestety tutaj
    wynalazca musi się zmagać z wieloma problemami fizyki, zwłaszcza z
    właściwościami wytrzymałościowymi użytych materiałów.
    Osobiście życzę mu wytrwałości i dużego sukcesu.

    W rodzinie spotkałem się z podobnym przykrym doświadczeniem wynalazcy, który
    poświęcił pół życia na opracowanie genialnej, bezstopniowej i banalnie
    prostej w konstrukcji automatycznej skrzyni biegów do samochodu, z którą
    został odesłany z kwitkiem z naszego FSO oraz FSM za czasów PRL-u tylko
    dlatego, że nie chciał być ostatnim na liście spośród kilkudziesięciu
    dopisanych do patentu osób. Najśmieszniejsze było w tym to, że skrzynie te
    posiadały mniejszą ilość elementów niż wówczas produkowane ręczne skrzynie
    biegów, a zmiana przełożeń odbywała się bez rozzębiania i ponownego
    zazębiania kół zębatych co przekładało się na bardzo dużą ich trwałość. Nie
    chciał się zgodzić, bo miał wcześniej inne przykre doświadczenia z
    wcześniejszymi patentami.

    Ten sam człowiek wraz z 2 innymi kolegami opracował i opatentował wcześniej
    technologię przeróbki rudy żelaza, która przez szereg lat była używana z
    powodzeniem w hutnictwie nie tylko polskim. Niestety, żeby technologia mogła
    być wdrożona to musieli dopisać przed sobą do patentu dodatkowo kilkunastu
    dyrektorów i ministrów, którzy tak naprawdę poza daniem zgody na wdrożenie
    nie wnieśli do wynalazku nic kompletnie.

    Niestety tak wygląda polska racjonalizacja, że kto inny robi wynalazek i
    odwala czarną robotę, a kto inny zbiera oklaski i "kroi kasiorę".