    Date: Fri, 15 Jun 2012 12:21:50 +0200
    From: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: tepe chuje na
    <jrcj11$o3q$1@news.task.gda.pl> <jrd6rg$5m2$1@inews.gazeta.pl>
    <4fda39a6$0$1208$65785112@news.neostrada.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <4fda4955$0$1309$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fda5bee$1@news.home.net.pl>
    <4fda5d8f$0$1304$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fda6055$1@news.home.net.pl>
    <4fda60d8$0$1222$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fda61b2$1@news.home.net.pl>
    <4fda6440$0$26698$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fda69db$1@news.home.net.pl>
    <4fda71d3$0$26696$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fdad05f$1@news.home.net.pl>
    <4fdade96$0$1299$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fdae9a9$1@news.home.net.pl>
    <4fdaef20$0$26686$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fdb0407$1@news.home.net.pl>

    W dniu 15.06.2012 11:44, Andrzej Lawa pisze:
    > Przytoczony przez ciebie artykuł dotyczy WYŁĄCZNIE lamp wyładowczych -
    > które ze swojej natury będą się szybciej zużywać i szybciej będą wypalać
    > odbłyśnik.

    Naprawdę widocznie czytamy co innego. Lampy xenonowe są opisane cyt:
    "Idealnym przykładem jest Toyota Avensis II z reflektorami ksenonowymi".
    Przykładem, czyli nie wszystkimi wariantami. A że do przykładów bierze
    sie jaskrawe przypadki to już wybór redaktora który to pisał. Ponadto,
    jak pisałem, problem zużycia reflektorów lamp żarówkowych jest znacznie
    poważniejszy, choć tanszy w naprawie/wymianie.

    > Coś jest, ale trudniej się zorientować gdzie i jak szybko się porusza.

    Czyli jednak jest pogorszenie widoczności? Albo raczej oceny sytuacji na
    drodze, żeby znów się Pan nie czepiał słowek.

    > Ja nie.

    Oczywiście. W Pana przypadku nawet żarówki świecą sie biorąc energię znikąd.

    > Po prostu wyznaję prostą zasadę - nie robić manewrów póki nie jestem
    > absolutnie pewien, że są bezpieczne. Osoby jeżdżące bez świateł
    > utrudniają ocenę ich położenia i prędkości wskutek czego niepotrzebnie
    > tracę okazje do manewru, bo bardziej asekurancko szacuję położenie
    > nieoświetlonej szaroburej plamy.

    Bardzo słusznie Pan postępuje. Zatem gdzie ta pomoc ze świateł kiedy i
    tak trzeba wypatrywać obiektów bez nich?

    > Nadal czekam na tłumaczenie przysięgłe tego badania.

    A jak pieczątka tłumacza będzie niewiarygodna? Albo tłumacz będzie
    gejem? Zawsze znajdzie Pan powód żeby się uczepić. Oryginał po niemiecku
    już Pan dostal. Tlumaczenie po polsku też. Wiarygodność tłumaczenia może
    Pan sprawdzić nawet translatorem automatycznym. A jeśli to za mało, w
    dokumencie są kontakty do autora.

    Gwoli ścisłości. W Austrii omawianą problematyką zajmują się dwa ośrodki
    i dwóch profesorów. Pierwszy, Pfleger z instytutu Epigus zajmował się
    praktyczą stroną interakcji kierowcy ze światłami i zauważył że
    odwrotnie od stwierdzeń zwolenników światła zajmują więcej czasu
    kierowcy i odwracają jego uwagę. Drugi, światowej sławy okulista,
    Heilig, z wydz. Optometrii Uniwersytetu w Wiedniu, skupił się na
    fizjologiczno-medycznych aspektach obecności świateł w polu widzenia i
    jest autorem wielu publikacji na temat wpływu świateł fizjologię i
    bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Do podobnych wniosków doszła polska
    okulistka dr Filipecka z Kliniki Okulus. Opracowania Heiliga są od
    dłuższego czasu propagowane przez austriacką Policję (sic!) jako
    materiały informacyjne na szkodliwość świateł. Link albo skan z gazetki
    policyjnej znajdę jeśli kogoś to ciekawi, bo gdzieś mam. Heilig
    przyczynił się też znacznie do wycofania sie KE z polecania wprowadzania
    świateł.

    Może te informacje ułatwią Panu dalsze studiowanie problematyki, acz w
    miarę upływu czasu mniej w to wierzę. Może się jednak przydadzą innemu
    zainteresowanemu.

    --
    Tom01