  • 21. Data: 2010-03-05 12:23:17
    Temat: Re: tani zasilacz
    Od: "Santana" <s...@i...pl>

    Użytkownik "Leszek K." <l...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:hmqsl4$sfb$1@news.onet.pl...

    > Włożyć bezpośrednio wtyczkę do gniazdka. Da się. Te dodatkowe styki są i
    > tak zwarte na płycie z właściwymi wyprowadzeniami. Odpadnie oporność
    > przejściówki. Zawsze to parę setnych wolta więcej na płycie. A po co
    > Thermaltake daje przejściówkę? Pewnie po to żeby mieć spokój z tymi co nie
    > umieją włożyć bo im nie pasuje.

    Zauważam brak logiki w Twoim wywodzie. Skoro te styki i tak są zwarte, to po
    co je wogóle zrobiono? Gdyby nie były potrzebne to poprzestano by na 20
    pinach. W dobie oszczędzania na wszystkim w imię niskiej ceny nikt nie
    dołożył by niczego co jest niepotrzebne. Nie zmienia to oczywistego faktu że
    da się odpalić płyte 24 pinową na 20 pinowej wtyczce. Nigdzie zresztą nie
    napisałem że się nie da :) Pytanie jakie będą konsekwencje po pewnym czasie.
    Pozdrawiam
    P.S. Moja płyta ma oprócz wszystkich innych zasilań dodatkowe zasilanie
    przez zwykły molex. Jak myslisz, działa bez niego? Oczywiście że działa, ale
    założe się że producent nie zamontował tego gniazda dla ozdoby :)

  • 22. Data: 2010-03-05 15:11:30
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    Santana wrote:
    > Zauważam brak logiki w Twoim wywodzie. Skoro te styki i tak są
    > zwarte, to po co je wogóle zrobiono?

    Juz Ci odpowiedział.
    Zwiekszenie ilosci przewodów i styków zmnniejsza straty na oporach, -
    mniejsze prądy.
    I/R=U(strat)

    --
    Pozdrowienia!
    M.

  • 23. Data: 2010-03-05 15:26:42
    Od: Dawid <m...@n...pl>

    sTav pisze:

    > Juz Ci odpowiedział.
    > Zwiekszenie ilosci przewodów i styków zmnniejsza straty na oporach, -
    > mniejsze prądy.
    > I/R=U(strat)

    Ale bzdury.
    Ładny wzór na straty :-)
    Jakie mniejsze prądy, ja nie chcę mniej prądu?

  • 24. Data: 2010-03-05 16:35:13
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Dawid"
    >Ale bzdury.
    >Ładny wzór na straty :-)
    >Jakie mniejsze prądy, ja nie chcę mniej prądu?

    To wróć do liceum i powtórz sobie fizykę.
    Mniej przewodów (tej samej średnicy), to większy opór. Większy opór, to
    większe straty energii. Elementarne.

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb
    `b K...@e...eu.org d'

  • 25. Data: 2010-03-05 17:15:25
    Od: Dawid <m...@n...pl>

    Mariusz Kruk pisze:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Dawid"
    >
    > To wróć do liceum i powtórz sobie fizykę.
    > Mniej przewodów (tej samej średnicy), to większy opór. Większy opór, to
    > większe straty energii. Elementarne.

    Elementarne jest to, że U nie określa strat energii i cały ten wzór nie
    dotyczy strat.O przewodach zgoda, ale o obliczaniu strat wiesz bardzo
    mało.Powtórz sobie, wiesz co.

  • 26. Data: 2010-03-05 18:55:23
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Fri, 5 Mar 2010 13:23:17 +0100, Santana napisał(a):

> [...]
    > przez zwykły molex. Jak myslisz, działa bez niego? Oczywiście że działa, ale
    > założe się że producent nie zamontował tego gniazda dla ozdoby :)

    Te styki zrobiono po to, żeby nowsze zasilacze mogły przesyłać zasilanie po
    24 żyłach. Skoro i tak przesyłasz po 20 żyłach to rozdzielanie ich przy
    płycie na 24 niczego nie poprawi a wniesie dodatkowe straty na
    rozdzielaczu. Co do molex-a na płycie to się nie wypowiadam bo nie mam
    pojęcia po co on na twojej płycie jest zamontowany. Może to poprawienie
    zasilania PCI-Ex? Nie wiem. Nie napisałeś co to za płyta więc i trudno
    zgadywać.

  • 27. Data: 2010-03-05 19:01:22
    Od: Wiesław <n...@u...onet.pl>

    Dnia 05-03-2010 o 17:35 Mariusz Kruk napisał na pl.comp.pecet:

    > To wróć do liceum i powtórz sobie fizykę.
    > Mniej przewodów (tej samej średnicy), to większy opór. Większy opór, to
    > większe straty energii. Elementarne.

    Mogliście wyjaśniać bardziej przejrzyście, bo jeszcze ktoś to przeczyta
    i dopiero będzie miał mętlik w głowie :)
    Raczej, nie chodzi o przewody tylko o styki. A konkretnie o złącze
    zasilające Molex, przez które może przepłynąć prąd max 6A\pin
    Jeśli prąd znamionowy styku zostanie przekroczony, może się on przegrzać
    i uszkodzić. Jak z tego wynika z 20-to pinowego złącza można uzyskać
    maksymalnie 24A na +5 V, 6A na +12 V i 12A na 3.3V.
    Dodatkowe 4 piny zostały wprowadzone w specyfikacji ATX v 2.2 w celu
    wzmocnienia torów prądowych PCI-Express (dodatkowe linie 3,3V, 5V i 12V).

    Jak z tego wynika, nic nie da rozdzielenie napięć przejściówką z 20 na 24p,
    gdyż potrzebny płycie gł. prąd i tak musi przepłynąć przez pojedynczy
    pin. Heca może zacząć się wtedy, gdy prąd przekroczy dopuszczalne wartości.
    Nie ma wtedy znaczenia, czy jest przejściówka, czy jej nie ma.
    Tutaj również zaczynają się opisane procesy: duża oporność styku powoduje
    jego wygrzewanie, a co się z tym wiąże - straty mocy. Nie powinno jednak
    wiązać się to z napięciem, bo stabilizator nie pozwoli na jego zmianę.

    Dawidowi natomiast, nic mądrzejszego nie udało się chyba jeszcze napisać :)

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 28. Data: 2010-03-05 19:13:53
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Fri, 05 Mar 2010 18:15:25 +0100, Dawid napisał(a):

    > Elementarne jest to, że U nie określa strat energii i cały ten wzór nie
    > dotyczy strat.O przewodach zgoda, ale o obliczaniu strat wiesz bardzo
    > mało.Powtórz sobie, wiesz co.

    No to Ci tłumaczę. Przy łączu 20-pinowym jest (chyba - dokładnie nie chce
    mi się sprawdzać) 6 przewodów +12V (masę dla uproszczenia wywodu sobie
    odpuśćmy). Przyjmijmy, że płyta główna bierze 30 A (dosyć na wyrost ale
    przy wypasionych procesorach możliwe). Powiedzmy, że każdy przewód ma 0,01
    ohm-a (też trochę przesadziłem ale dla rozważań teoretycznych nie ma to
    znaczenia). Przez każdy z przewodów płynie 5 A. Różnica napięcia między
    zasilaczem a płytą wyniesie 0,05 V. Niby niedużo ale może to być
    wystarczająco dużo żeby n.p. procesor przestał chodzić stabilnie. Przy
    ośmiu przewodach zasilających (masę dalej pomijamy) spadek wyniesie tylko
    0,0375 V. Zazwyczaj jest to nieistotne, ale czasami (głównie przy
    prądożernych zestawach) jest to istotna różnica.

  • 29. Data: 2010-03-06 09:14:59
    Od: Dawid <m...@n...pl>

    Wiesław pisze:

> [...]
    >
    > Dawidowi natomiast, nic mądrzejszego nie udało się chyba jeszcze napisać :)

    Bardzo dobrze to wytłumaczyłeś, i o to chodzi.
    Sugerowałem tylko, że podany wzór nie dotyczy strat. Nie wiem co widzisz
    w tym głupiego.Nie rozpisuję się o potrzebie większej ilości wtyczek na
    płycie, kartach grafiki, bo wiadomo po co są.Większe zapotrzebowanie na
    prąd wymusza takie rozwiązania,tyle na temat.
    Pozdrawiam

    Ps. Jeżeli w ten sposób musisz się dowartościowywać,
    to żal mi twojej osoby.

  • 30. Data: 2010-03-06 11:22:29
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Dawid"
    >Elementarne jest to, że U nie określa strat energii

    Nie. U oznacza spadek napięcia :-)

    >i cały ten wzór nie
    >dotyczy strat.

    We wzorze wprawdzie jest oczywista pomyłka (którą przeoczyłem na
    początku, przyznaję), ale nie ma ona znaczenia dla istoty problemu.

    --