  • 11. Data: 2010-10-15 07:34:57
    Temat: Re: tamagotchi...
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > To nie jest krok wstecz. To jest właśnie najtańsza masówka.
    > Układ programowalny maską:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Non-volatile_memory#Mas
    k-programmed_ROM

    cycat z Twojego linku: "Due to the very high initial cost and inability to
    make revisions, the mask ROM is rarely, if ever, used in new designs"

    linijkę niżej na tej samej stronie jest o Programmable ROM
    stawiam na to własnie w przypadku tamagotchi

  • 12. Data: 2010-10-15 10:06:17
    Od: shg <s...@g...com>

    On 15 Paź, 09:34, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:

    > cycat z Twojego linku: "Due to the very high initial cost and inability to
    > make revisions, the mask ROM is rarely, if ever, used in new designs"

    "New designs" to znaczy urządzenia nowo projektowane, prototypy. Jak
    się dopracuje prototyp na PROM / EEPROM / emulatorze, to się robi mask-
    ROM.
    Ten koszt nie jest aż taki "very high", jeżeli chodzi o pamięci, to
    jest tylko kwestia klisz, wzór maski robi komputer.

  • 13. Data: 2010-10-15 12:39:30
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "qlphon" <q...@p...fm> wrote in message

> [...]
    >
    > linijkę niżej na tej samej stronie jest o Programmable ROM
    > stawiam na to własnie w przypadku tamagotchi

    Mówimy o zabawce produkowanej w dziesiątkach milionów sztuk
    przy koszcie jednostkowym wyciętym do ostatniego centa...

    Zresztą nie ma o co się kłócić - ten rom jest tam może programowalny
    ale z pewnością nie kasowalny, więc i tak nic nie zaprogramujesz :-P

  • 14. Data: 2010-10-16 11:48:54
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-10-15 14:39 Pszemol napisał(a):

> [...]
    >
    > Zresztą nie ma o co się kłócić - ten rom jest tam może programowalny
    > ale z pewnością nie kasowalny, więc i tak nic nie zaprogramujesz :-P

    Zawsze można wykorzystać obudowę, przyciski, wyświetlacz i baterię. A
    elektronikę włożyć swoją. Wtedy jest całkowita dowolność w pisaniu
    softu, można nawet pokusić się o 80MHz ARM7 jeżeli ktoś ma taką potrzebę
    (ale to po zmianie źródła zasilania).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 15. Data: 2010-10-17 20:17:35
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Fri, 15 Oct 2010 03:06:17 -0700 (PDT),
    shg <s...@g...com> screamed:

    > "New designs" to znaczy urządzenia nowo projektowane, prototypy. Jak
    > się dopracuje prototyp na PROM / EEPROM / emulatorze, to się robi mask-
    > ROM.

    New design w tym przypadku to niestare urządzenie.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:225B ]
    [ 22:17:10 user up 12593 days, 10:12, 1 user, load average: 0.43, 0.00, 0.19 ]

    Make crime pay. Become a Lawyer. -- Will Rogers

  • 16. Data: 2010-10-17 22:41:13
    Od: shg <s...@g...com>

    On 17 Paź, 22:17, "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>
    wrote:
    > New design w tym przypadku to niestare urządzenie.

    Mocno naginasz znaczenie słowa "design" w nieodpowiednią stronę.
    Jeżeli zdanie to miałoby dotyczyć urządzeń wytwarzanych obecnie, to
    było by nieprawdziwe.

  • 17. Data: 2010-10-18 04:54:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Oct 2010 15:41:13 -0700 (PDT), shg wrote:
    >On 17 Paź, 22:17, "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>
    >
    >Mocno naginasz znaczenie słowa "design" w nieodpowiednią stronę.

    Nie nagina, tylko tak jest uzywane.

    >Jeżeli zdanie to miałoby dotyczyć urządzeń wytwarzanych obecnie, to
    >było by nieprawdziwe.

    W jakim sensie nieprawdziwe ?
    Owszem, odeszli od mask rom. Nie oplaca sie. Nie da sie upgrade wgrac.

    J.

  • 18. Data: 2010-10-18 07:09:28
    Od: shg <s...@g...com>

    On 18 Paź, 06:54, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie nagina, tylko tak jest uzywane.
    No nie wiem, design raczej bardziej jest związane z procesem twórczym,
    niż z gotową produkcją / masówką. Nie ma co się zresztą nad tym
    rozwodzić. Mask-ROM-ów się używa obecnie.

    > W jakim sensie nieprawdziwe ?
    > Owszem, odeszli od mask rom. Nie oplaca sie. Nie da sie upgrade wgrac.
    W takim sensie, że obecnie produkowane urządzenia posiadają Mask-ROM.
    Chociażby bootloadery w niektórych mikrokontrolerach, albo urządzenia,
    gdzie upgrade nie jest przewidywany i liczy się niezawodność, a
    urządzenie jest dokładnie przetestowane na sucho, np. w zastosowaniach
    motoryzacyjnych. Czy aby na pewno się nie opłaca? Nie ma sensu
    stosować tam, gdzie trzeba, albo przewiduje się zrobić upgrade.
    Zresztą, po wdrożeniu do produkcji masowej zmienia się maski układów
    scalonych, co jest dużo bardziej kłopotliwe niż taki mask-ROM, więc da
    się i się tak robi. Pozostaje tylko kwestia skali produkcji, poniżej
    pewnego progu się nie opłaca.

  • 19. Data: 2010-10-19 07:12:44
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Sun, 17 Oct 2010 15:41:13 -0700 (PDT),
    shg <s...@g...com> screamed:

    > Mocno naginasz znaczenie słowa "design" w nieodpowiednią stronę.
    > Jeżeli zdanie to miałoby dotyczyć urządzeń wytwarzanych obecnie, to
    > było by nieprawdziwe.

    Tak jest używane. Nie widziałeś nigdy "Not recommended for new designs"
    np. u Atmela?

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:240B ]
    [ 09:12:08 user up 12595 days, 21:07, 1 user, load average: 0.18, 0.04, 0.06 ]

    I have had a perfectly wonderful evening, but this wasn't it. -- Groucho Marx

  • 20. Data: 2010-10-19 11:13:53
    Od: shg <s...@g...com>

    On 19 Paź, 09:12, "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>
    wrote:

    > Tak jest używane. Nie widziałeś nigdy "Not recommended for new designs"
    > np. u Atmela?

    A co to jest niestare urządzenie?
    Urządzenie które zostało zaprojektowane dawno temu i produkowane jest
    obecnie, czy urządzenie zaprojektowane niedawno, czy też może oba?
    Urządzenie może być stare albo nowe, podobnie projekt. Może istnieć
    nowe (niestare) urządzenie wykonane według starego projektu i do tego
    "new design" nie pasuje.