  • 1. Data: 2010-10-12 21:13:07
    Temat: Sterowanie silnikiem 4 biegowym
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Witam wszystkich, mam takie problem jest sobie silnik 230V.
    Silnik ten ma 4 biegi. Aby załączyć bieg pierwszy muszę podać fazę na
    uzwojenie L1 i podłączyć N, aby załączyć bieg drugi odłączyć fazę z L1 i
    podać ją na L2, aby załączyć trzeci bieg, odłączam od L2 i podaje na L3, aby
    załączyć 4 bieg........
    NA czym i jak w miarę prosto wykonać zasilanie, mogę zrobić jakiś pstryczek
    elektryczek od jakiś świateł z samochodu albo coś podobnego, a może jakoś
    ładniej da się to zrobić?
    Dodatkowo będzie wpięty termostat DS1821 i przez mosfeta będzie wyłączać
    silnik (sterowanie silnikiem) jak temperatura spadnie poniżej zera.
    Może jest jakiś przekaźnik ze 4 stanami? pod jaką nazwą szukać.
    Tylko proszę na razie nie sugerować żadnego Atmela :)bo muszę to na już
    zrobić a na naukę baskoma na razie nie mam czasu.....
    Szczytem marzeń byłoby przełączaniem przyciskiem 1,2,3,4,0,1,2,3,4,0 i tak
    w kółko dodatkowo jakby dać jakieś diody co by mówiły jaki bieg to byłby
    super wypas :).

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2010-10-12 22:50:31
    Temat: Re: Sterowanie silnikiem 4 biegowym
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Oct 2010 23:13:07 +0200, Stolat wrote:
> [...]

    >elektryczek od jakiś świateł z samochodu albo coś podobnego, a może jakoś

    Kreciolek od wentylatora :-)
    Ale takiego na 220V, nie na 12.

    >Dodatkowo będzie wpięty termostat DS1821 i przez mosfeta będzie wyłączać
    >silnik (sterowanie silnikiem) jak temperatura spadnie poniżej zera.
    >Może jest jakiś przekaźnik ze 4 stanami? pod jaką nazwą szukać.

    A po co ci 4 stany ? do wylaczenia calosci wystarczy jeden zestyk.

> [...]
    >w kółko dodatkowo jakby dać jakieś diody co by mówiły jaki bieg to byłby

    Wybieraka od Strowgera poszukaj, albo zacznij sie uczyc baskoma, bo
    jakos trzeba krecic tym silnikiem krokowym od przelacznika :-)

    J.

    P.S. na 2 przekaznikach daje sie wybierac jeden z 4 stanow. Ale
    sterowanie tym wymaga .. no, mozna na juz, jak masz duzo przekaznikow
    w szufladzie :-)

  • 3. Data: 2010-10-13 04:58:15
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:4cb4cf6d$0$27027$65785112@news.neostrada.pl,
    Stolat <c...@g...pl> nabazgrał:
> [...]
    > pstryczek elektryczek od jakiś świateł z samochodu albo coś
    > podobnego, a może jakoś ładniej da się to zrobić?

    http://allegro.pl/przelacznik-obrotowy-5-pozycji-4-o
    bwody-i1232931183.html

    może nie akurat dokładnie ten, ale coś podobnego
    o ile zestyki wytrzymają

    --
    Włodek

  • 4. Data: 2010-10-13 10:03:10
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > uzwojenie L1 i podłączyć N, aby załączyć bieg drugi odłączyć fazę z L1 i
    > podać ją na L2, aby załączyć trzeci bieg, odłączam od L2 i podaje na L3,

    Siemens Logo! Do kupienia na alledrogo za 200-300 zł. I będzie full profeska
    :)

    @

  • 5. Data: 2010-10-13 18:13:33
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Artur Miller" <a...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Siemens Logo! Do kupienia na alledrogo za 200-300 zł. I będzie full
    > profeska :)

    No za taką cena to full wypas profeska :).
    Taniej wyjdzie arduino :).

    Pozdrawiam
    Michał

  • 6. Data: 2010-10-13 22:12:49
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    > No za taką cena to full wypas profeska :).
    > Taniej wyjdzie arduino :).

    plus programator, nauka programowania, obudowa, czas na programowanie,
    debugowanie, straty matrialne jak się jednak nie uda usunąc wszystkich
    błędów ... Logo zaprogramujesz w 15 minut, zamocujesz w szafie na szynie i
    sie nie martwisz. IMO wyjdzie jednak taniej.

    @

  • 7. Data: 2010-10-14 09:41:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > uda usunąc wszystkich błędów ... Logo zaprogramujesz w 15 minut,
    > zamocujesz w szafie na szynie i sie nie martwisz. IMO wyjdzie

    Plus kabel, nauka programowania, debugowanie - bo to przeciez tez
    "procesor".
    A potem sie dowiesz jaki blad popelniles przy podlaczaniu
    obciazenia i dlaczego wystapily straty materialne :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-10-15 22:31:28
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Stolat wrote:

> [...]
    > Szczytem marzeń byłoby przełączaniem przyciskiem 1,2,3,4,0,1,2,3,4,0 i
    > tak w kółko dodatkowo jakby dać jakieś diody co by mówiły jaki bieg to

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Stycznik

    pogooglaj za przykladami uzycia, dzieki temu ze stycznik ma styki
    'pomocnicze' mozna tworzyc z nich uklady kombinowane.

    dodatkowo zapewne przekaznik od tego mosfeta (on ma przelaczac biegi czy
    tylko wylaczac wszystko? i jak to ma sie zalaczyc po wzroscie temp. powyzej
    zera? i co ma zmieniac te biegi - operator?)

  • 9. Data: 2010-10-17 22:06:12
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > powyzej
    > zera? i co ma zmieniac te biegi - operator?)

    Ten termostat ma działać tak że temperatura spadnie poniżej zera to ma
    wyłączać jeden silnik (bo są dwa silniki)
    a drugi pozostawić bez zmian. Jak temperatura wzrośnie to załącza ten który
    wyłączył.
    Tak ten mosfet będzie sterować przekaźnikiem.
    Czyli termostat przez mosfeta będzie zasilać przekaźnik.
    Normalnie silniki mają chodzić w parze tzn. w danej chwili mieć te same
    biegu.
    A całe to ustrojstwo zwie się rekuperator.

    Pozdrawiam
    Michał