    From: Portal <m...@u...to.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: taka sobie historyjka dla serwisantów
    Date: Wed, 18 Jan 2012 23:12:02 +0100

    On 01/18/2012 09:49 PM, Sylwester Łazar wrote:
    > Poczekać chwilę, aż producenci zaczną w jednej obudowie umieszczać wszystkie
    > inne pamięci,
    > które wymagają setek połaczeń, a na zewnątrz wyprowadzić 5 sygnałów.
    > do LCD, klawiatury, RF i co tam chcesz.

    Czyli zakładasz, że zostanie 1, góra trzech producentów elektroniki
    cyfrowej na świecie - tylko gigantyczna skala produkcji umożliwiałaby
    ekonomicznie opłacalną produkcję tak bardzo zintegrowanych systemów. A z
    drugiej strony producenci sprzętu chcą wypuszczać 100 różnych modeli
    swojego sprzętu, każdy o innej konfiguracji. Wyjątkiem jest może np.
    taki Apple, ale wg mnie ten model się nie przyjmie na dłuższą metę.
    Także na chwilę obecną modularna budowa systemów jest dla większości
    producentów koniecznością ze względów ekonomicznych - stąd bez tych
    stu-coś sygnałów nie da rady.
    Albo co powiesz o np. FPGA z wyższej półki, gdzie samego I/O "ogólnego
    rażenia" potrafi być parę setek i są zastosowania gdzie się ogromnej
    części tych sygnałów naprawdę używa (w mojej byłej już firmie mieliśmy
    projekt gdzie "zabrakło" nam zasobów we-wy w... Virtexie 4 LX).

    > Patrz SATA w dyskach.

    Kiepskie porównanie - SATA można było zastosować, bo przepustowość w
    dyskach jest mocno ograniczona przez sam nośnik. Pamięć "od zawsze" była
    wąskim gardłem systemów (mikro)komputerowych i tu zawsze będzie "za mało".

    > A tak na teraz:
    > Każdą inną technologię, która nie łączy dwóch płytek niejednorodnych,
    > różnych rozmiarów,
    > sklejonych ze sobą za pomoca 250 cynowych kulek, przez które lecą bardzo
    > szybkie sygnały,
    > a na dodatek brak kontaktu jednej z nich powoduje awarię całego urządzenia.
    > Uszkodzenie następuje:
    > a) przez przegrzanie,
    > b) przegięcie mechaniczne
    > c) przez brak mozliwości weryfikacji poprawności montażu po wlutowaniu
    > d) bo tak.

    Nie znam takowej spełniającej wymogi współczesnej miniaturyzacji
    sprzętu. Taki na przykład producent komórek nie przyjmie obecnie do
    projektu scalaka który przekracza znacznie 1 mm w wysokości. Popatrz np tu:
    http://www.ti.com/lit/an/swpa182c/swpa182c.pdf
    na grubość zestawu POP gdzie masz już i procesor i główną pamięć niemal
    w jednym - nie znam alternatywnej (i jednocześnie finansowo opłacalnej)
    technologii która by pozwalała na takie upakowanie.

    > Błąd polega na tym, że łączone materiały są zbyt blisko siebie i są
    > niejednordne.
    > Zginanie PCB ZAWSZE musi w tej sytuacji spowodować uszkodzenie połączenia.
    > Jedyne sensowne połączenie jakie mi przychodzi do głowy, to dłuższe piny.
    > Nie Ball, a Poll, a raczej Spring

    PGA? Było w PC - technologia w sumie dobra, ale za "gruba" na obecne czasy.

    > Jeżeli producent tego nie potrafi, nie powinien dawać tego dziadostwa do
    > produkcji.
    > Ani seryjnej, ani detalicznej. Po prostu złom.

    To nie kupuj. Lub alternatywnie - kupuj sprzęt produkowany np. dla
    wojska. Za odopwiednią dla niego cenę.

    > Ta moja karta VGA zepsuła się sama z siebie. Sądzę, że pod wpływem ciepła.
    > Nikt jej nawet nie dotykał, bo to stacjonarny komputer.
    > W Nokii ten sam problem, ale tutaj komórka spadła parę razy.
    > W obu przypadkach silne nagrzanie scalaka uruchomiło sprzęt.

    No bo to jest faktycznie mechanicznie wrażliwa technologia - nikt temu
    nie przeczy. Ale to że część sprzętu ma wysoką zawodność nie jest zawsze
    winą samej technologii, ale BARDZO często wadliwego projektu lub
    wątpliwej jakości montażu PCB. To jest po prostu technologia wymagająca
    bardziej surowego reżimu w obydwu aspektach. A jak tu się pojedzie "po
    kosztach" to efekt bywa taki jaki bywa.

    Pozdr
    Portal