  • From: "adam" <j...@o...maile.com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: system 4/3 a lustrzanka
    Date: Tue, 14 Jul 2009 03:07:53 +0200

    Użytkownik "Krzychu" napisał
    [...]
    > Kurcze, aż z ciekawości żeby sprawdzić kto w tym sporze ma rację a kto
    > tylko się wymądrza i kogo wrzucić do KF ;-) zerknąłem do wikipedii a tam
    > jak byk stoi:
    > Format Cztery Trzecie to system stworzony przez Olympusa i Kodaka system
    > cyfrowej fotografii, znany też jako "4/3", "fourthirds". Nazwa odnosi się
    > do wyrażonej w calach średnicy koła światła rzucanego przez obiektyw.

    No i to też nie jest prawidłowy opis bo nie "światła rzucanego przez
    obiektyw", a średnicy lampy CRT o mocowaniu typu 4/3" - dlatego całe to
    odnoszenie się do typów w calach jest mocno nieprecyzyjne bo nie dostarcza
    _żadnej_ sensownej informacji n.t. rozmiarów sensora (co innego mm x mm).
    Na Wikipedii jest też błędnie podany rozmiar sensora 4/3:
    13 x 17,3 mm (długość, szerokość)... tak więc byłbym ostrożny przy wrzutkami
    do KFa na podstawie naszej Wiki - może lepiej rzuc monetą ; )

    Niemniej faktycznie u podstaw nazwy systemu 4/3 stał ów kretyński podział
    calowy. Być może ów podział pojawił się w latach gdy zastępowano sensory CRT
    sensorami CCD i trzeba było przyjąć za punkt wyjścia jakiś szereg
    rozmiarów - o ile kiedykolwiek istniały kamery, w których wymieniano sensory
    z CRT na CCD.

    Sam Olympus na swoich stronach dość lakonicznie opisuje pochodzenie nazwy:

    "To maximize the performance of the image sensor, [...] the only way to
    ensure that the light is passed through in a straight line to the image
    sensor is to increase the size of the optics. When the Four Thirds system
    was designed, special care was taken to avoid this problem and to achieve
    the optimum balance between high picture quality and compact size. The
    4/3-type image sensor that resulted from this quest is where the Four Thirds
    system gets its name."

    Z tego wiemy iż jest jakiś typ i tyle ale do czego się odnosi - tego już nie
    ma.

    adam