  • 11. Data: 2011-09-06 19:58:51
    Temat: Re: swietlówka UV
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Marek S" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:j45rcb$4ao$1@news.onet.pl...
    > jakiego rzędu sa te napięcia i jak zbudować w miarę prosta taka
    > przetwornice ? .

    W popularnych latarkach-świetlów-

    kach stosowany jest inny sposób zapalania

    lampy jarzeniowej. Napięcie zapłonu zimnej

    świetlówki wynosi ok. 500V. Przyłożenie na-

    pięcia wyższego do jej elektrod powoduje za-

    płon. Jest to tzw. zimny zapłon, który bardzo

    niekorzystnie wpływa na żywotność lampy.

    Praktycznie już po kilkudziesięciu włącze-

    niach na końcach świetlówki pojawiają się

    ciemne pasy świadczące o jej zużyciu. Do te-

    go typu zapłonu należałoby zastosować spe-

    cjalne świetlówki, które są jednak trudno do-

    stępne i drogie.

    http://www.elportal.pl/pdf/k04/76_21.pdf

  • 12. Data: 2011-09-06 20:03:35
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Kiedyś słyszałem o tym ze to wykańcza świetlówki kilkukrotnie szybciej.
    > Prawda to?

    Podobno. Chociaż współczesne świetlówki mają pewnie wydumane jakieś środki
    zaradcze. W końcu "kompakty" wytrzymują całkiem sporo...

  • 13. Data: 2011-09-06 20:05:18
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > ciemne pasy świadczące o jej zużyciu. Do te?
    >
    > go typu zapłonu należałoby zastosować spe?
    >
    > cjalne świetlówki, które są jednak trudno do?

    to nawet znalazłem ale jaki sens jest najpierw obniżać na 12 V a potem
    podwyższać na XX V ?

  • 14. Data: 2011-09-06 20:18:52
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > to nawet znalazłem ale jaki sens jest najpierw obniżać na 12 V a potem
    > podwyższać na XX V ?

    Chcesz mieć tanio? Poszukaj w domu spalonej świetlówki kompaktowej i
    wykorzystaj elektronikę.
    Jeśli nie masz to kup jakąś chińszczyznę o podobnej mocy jak twoja
    świetlówka i wyłuskaj elektronikę. Nic tańszego raczej sam nie wydumasz.

  • 15. Data: 2011-09-07 06:45:43
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

> [...]
    > Jeśli nie masz to kup jakąś chińszczyznę o podobnej mocy jak twoja
    > świetlówka i wyłuskaj elektronikę. Nic tańszego raczej sam nie wydumasz.
    to ma sens ale chyba poszukać takiej co ma moc 18 W bo chce świecić dwoma
    świetlówkami 9W .ciekawe co z tego wyjdzie. Stare wywalam .

  • 16. Data: 2011-09-07 11:09:51
    Od: "wespa" <e...@g...pl>

    Jakie oznaczenia powinna mieć takaświetlówka UV,zeby działała bez
    elektroniki ?

  • 17. Data: 2011-09-07 16:42:21
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    działa z elektroniką ze starej lampy , ale tylko jedna ,dwie rownolegle
    połaczone nie zapalaja sie jednoczesnie a szkoda, szeregowo nie sprawdzałem
    .

  • 18. Data: 2011-09-08 21:48:26
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    > działa z elektroniką ze starej lampy , ale tylko jedna ,dwie rownolegle
    > połaczone nie zapalaja sie jednoczesnie a szkoda, szeregowo nie
    > sprawdzałem .
    Zaplonniki nawet te elektroniczne mozna podzielic na dwa rodzaje
    jedne przebijaja lampe wys. napieciem "na zimno"
    /szybciej nastepujaca degradacja swietlowki/
    oraz takie ze wstepnym podgrzewaniem zarnikow jak to odbywa sie
    w ukladzie klasycznym - dlawik/starter

  • 19. Data: 2011-09-08 22:39:32
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Waldek" <s...@n...cpam> napisał w wiadomości

> [...]
    > /szybciej nastepujaca degradacja swietlowki/
    > oraz takie ze wstepnym podgrzewaniem zarnikow jak to odbywa sie

    Ale żeby móc coś podgrzewać to świetlówka musi te żarniki mieć.
    Kilka "kompaktów" już rozebrałem i nie przypominam sobie abym choć raz
    trafił na świetlówkę z 4 wyprowadzeniami. Z drugiej strony nie robię tego
    masowo, więc nie twierdzę, że takich nie ma, ale nawet OSRAM z okolicy lat
    90-tych miał tylko dwa przewody do podłączenia "rury". Żarniki jednak
    podrażają koszt wykonania świetlówki, a teraz każdy cent się liczy.

  • 20. Data: 2011-09-09 09:43:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Marcin Wasilewski napisał:
> [...]
    > okolicy lat 90-tych miał tylko dwa przewody do podłączenia "rury".
    > Żarniki jednak podrażają koszt wykonania świetlówki, a teraz każdy cent

    Można spotkać świetlówki z wbudowanym w cokół starterem, wtedy na
    zewnątrz idą tylko 2 wyprowadzenia, najlepiej zaobserwować świetlówkę w
    jej oryginalnym układzie, jeśli odpala po krótkiej chwili ma żarzenie,
    jeśli natychmiast to nie ma. Co do szkodliwości odpalania "na zimno" to
    dedykowane do tego lampy mają odpowiednie elektrody, tak jak neonówki.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html