    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: superreakcyjniak jeszcze raz
    Date: Thu, 28 Jan 2010 17:26:08 +0100

    JR pisze:

    > Równolegle z cewką i trymerem jest podłączony kondensator. Dla obecnego
    > pasma UKF trzeba zmniejszyć jego pojemność lub nie montować go.

    Zmniejszenie pojemności kondensatora o 10pF faktycznie wpłynęło
    pozytywnie - Radio Maryja poszło na sam dół zakresu przestrajania przy
    jednocześnie elegancko ściśniętej cewce. ;)

    > Obecne pasmo UKF ma szerokość 20 MHz a stere miało tylko 8 MHz, więc
    > mogą być kłopoty z pokryciem całego zakresu (trymer musi mieć większy
    > zakres zmian pojemności).

    To nie o to chodzi - ten projekt to zabawka. Raczej forma treningu i
    przypomnienia sobie dawno niepraktykowanego hobby, zanim zajmę się czymś
    poważniejszym. ;)

    > Ponad 20 lat temu zbudowałem ten odbiornik. Dopiero zaczynałem
    > interesować się elektroniką . Odbierał stacje z nadajnika oddalonego w
    > linii prostej ok 40 km. Odbiór był zadowalający, jednak dźwięk z
    > głośnika dość cichy.
    > Kondensator C1 zrobiłem z przewodów.

    Dałem kondensator z przewodów - konkretnie z jednej pary miedzianych w
    PCV, z komputerowej "skrętki". Taki "trymer" ma około 2cm (jak w opisie)
    jednak podczas manipulowania stopniem skręcenia okazało się, że
    najlepsze efekty osiągnąłem w okolicach maksymalnego ustawienia. Mam
    próbować zastosować dłuższe przewody? ;)
    Radio Maryja odbiera teraz czysto, aczkolwiek dość cicho. Pojawiła się
    tej jedynka, chociaż ta ma więcej zniekształceń. Wyżej są jeszcze jakieś
    stacje, ale jak na razie nieznacznie wybijają się ponad szumy, więc nie
    próbowałem się wsłuchiwać i identyfikować nadawców. :)