  • 51. Data: 2016-04-01 09:26:41
    Temat: Re: stan kolekcjonerski :)
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-04-01 09:08, Marek wrote:
> [...]
    > te telewizory z serii kamieni szlachetnych (Koral, Ametyst itp) miały
    > dość długą żywotność, mimo że nie były już zbyt nowoczesne w tym okresie
    > ale nadal bardzo powszechne. I wtedy właśnie ci posiadacze tych tv byli
    > odcięci od programu 2, bo był "poza bębnem".
    > Pamiętam, że krążyły wtedy opowieści o jakimś mitycznym urządzeniu
    > (mitycznym bo wtedy praktycznie nieosiągalnym w handlu) do tych tv
    > nazywanym "przystawką", które miało umożliwiać odbiór programu 2
    > nadawanego na kanałach 21-60 na tych starszych tv. Pamięta ktoś co to

    Głowica na kanały 21-60 (ZTCP symbol ZTA 202) lub 21-41 (ZTA201) z
    wyjściem p.cz.
    podawała swoje p.cz. zamiast tego z głowicy TV (kanały 1-12)

    > Acha i pamiętam też urządzenie, które wyglądało jak UPS i tak samo było
    > wpinane w szereg w zasilaniu z tv. Nazywało się toto chyba
    > "stabilizator", miało w środku konkretny transformator (przez co sporo
    > ważyło) wyłącznik on/off. Na czym polegała ta stabilizacja? Chodziło o
    > stabilizację wahań napięcia 220V na wsi (często tam było poniżej normy),
    > jeśli tak to na jakiej zasadzie to urządzenie działało?

    https://www.kaldata.com/forums/topic/162637-%D0%B2%D
    1%8A%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81-%D0%B7%D0%B0-%D1%81%D1%
    82%D0%B0%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%82%D
    0%BE%D1%80-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%80-120/

    Włodek

  • 52. Data: 2016-04-01 09:28:34
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 1 kwietnia 2016 09:08:08 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > nadawanego na kanałach 21-60 na tych starszych tv. Pamięta ktoś co
    > to była za przystawka i jak ona działała?

    Zapewne prosta heterodyna przesuwająca pasmo do 1-12, podejrzewam, że to mogły być
    wręcz amatorskie konstrukcje. O tych przystawkach też wtedy słyszałem, że są, kolega
    wręcz twierdził, że ma taką w domu, ale byliśmy wtedy wraz z kolegą w wieku, w którym
    normalne były opowieści, że w domu ma się prawdziwy karabin laserowy, więc... wiadomo
    :)

> [...]
    > Chodziło o stabilizację wahań napięcia 220V na wsi (często tam było
    > poniżej normy), jeśli tak to na jakiej zasadzie to urządzenie

    Był to transformator ~1:~1, z odczepami na obu uzwojeniach i woltomierzem na wyjściu.
    Stabilizacja polegała na tym, że patrzyło się na wbudowany woltomierz i tak ustawiało
    przełączniki (przełączające odczepy transformatora), żeby woltomierz pokazywał 220V,
    wyraźnie zaznaczone na skali, chyba nawet była ramka tolerancji napięcia, w jakiej
    należało się zmieścić.
    Transformator miał coś koło 150-200W, po przewinięciu służył mi potem przez lata jako
    baza zrobionego za młodu zasilacza "labolatoryjnego" (tak głosił napis na obudowie,
    (c) by me lvl 15)

  • 53. Data: 2016-04-01 09:32:43
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-04-01 09:28, Jarek P. wrote:

> [...]
    jako baza zrobionego za młodu zasilacza "labolatoryjnego" (tak głosił napis na

    Kolega pytał o automatyczny
    http://www.mt.com.pl/archiwum/58-MT-02-Stabilizator_
    napiecia.pdf
    i tak nie rozumiem
    tu Romana trzeba.

    Włodek

  • 54. Data: 2016-04-01 09:36:44
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-04-01 09:28, Jarek P. wrote:
> [...]

    http://olx.pl/oferta/telewizory-unimora-neptun-311-6
    53-zabytki-CID767-ID7hdKw.html

    Włodek

  • 55. Data: 2016-04-01 10:26:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2016-03-31 18:28, badworm wrote:

    >Jako 5-latek ówczesny oświadczam że nie dało rady kręcić tą
    >"kierownicą" bez wsadzenia dzwigni w szprychy koła. Nie wiem czy
    >ktokolwiek zakładał że używać tego powinny małe dzieci.

    Moze miales radziecki ?
    Ja mialem NRDowski, i jezdzil bardzo dobrze.
    Fakt, ze bylem troche starszy.

    J.

  • 56. Data: 2016-04-01 10:31:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Włodzimierz,

    Friday, April 1, 2016, 9:32:43 AM, you wrote:

    [...]

    > Kolega pytał o automatyczny
    > http://www.mt.com.pl/archiwum/58-MT-02-Stabilizator_
    napiecia.pdf
    > i tak nie rozumiem
    > tu Romana trzeba.

    Nie ma obawy, RoMan ferrorezonansowych też nie kuma ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 57. Data: 2016-04-01 10:35:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 01 Apr 2016 09:26:41 +0200, Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz
    Wojtiuk"> wrote:
    > Głowica na kanały 21-60 (ZTCP symbol ZTA 202) lub 21-41 (ZTA201) z
    > wyjściem p.cz.
    > podawała swoje p.cz. zamiast tego z głowicy TV (kanały 1-12)

    Ale moment, wtedy mówiło się, że tą przystawkę włącza się między tv a
    antenę, podobnie jak w latach 90 przejściówki do radia fm ccir->oirt,
    więc to chyba inne urządzenie mam na myśli.

    --
    Marek

  • 58. Data: 2016-04-01 10:38:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 1 Apr 2016 00:28:34 -0700 (PDT), "Jarek P."
    <j...@g...com> wrote:
> [...]
    > na wyjściu. Stabilizacja polegała na tym, że patrzyło się na wbu
    > dowany woltomierz i tak ustawiało przełączniki (przełączające o

    Ale ja miałem taki bez żadnych woltomierzy i ręcznej regulacji, tylko
    wyłącznik on/off.

    --
    Marek

  • 59. Data: 2016-04-01 10:51:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]
    >się na wbudowany woltomierz i tak ustawiało >przełączniki
    >(przełączające odczepy transformatora), żeby woltomierz pokazywał

    Do tego mogl wystarczyc autotransformator. Znacznie mniejszy by byl.

    J.

  • 60. Data: 2016-04-01 10:55:32
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 1 kwietnia 2016 10:51:50 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Do tego mogl wystarczyc autotransformator. Znacznie mniejszy by byl.

    Widać Spółdzielnia Inwalidów, która toto produkowała nie wpadła na to.