  • 1. Data: 2013-07-02 14:42:37
    Temat: smsy w UTFie?
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@s...op.pl>

    Hej!

    Kiedyś wysłanie SMSa z polskimi znakami kończyło się potrojeniem liczby
    wysłanych wiadomości, bo SMS musiał być wtedy kodowany UTFem (bodaj).
    Nawet artykuł w jakiejś gazecie się pojawił, że telefony nas OSZUKUJĄ czy
    jakoś tak.

    Ale ostatnio wysyłałem mnóstwo SMSów z polskimi literami, a nie widziałem,
    żeby zżerał mi więcej wiadomości niż zwykle. Czyżbym przeoczył
    ustandaryzowanie UTFu w wysyłanych wiadomościach? Czy telefon automatem
    zjada mi znaki diakrytyczne?

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 2. Data: 2013-07-02 16:12:41
    Temat: Re: smsy w UTFie?
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-07-02 14:42, Wojciech "Spook" Sura pisze:

    > Ale ostatnio wysyłałem mnóstwo SMSów z polskimi literami, a nie
    > widziałem, żeby zżerał mi więcej wiadomości niż zwykle. Czyżbym

    A długie te SMSy? Bo wydaje mi się, że podwaja się liczba bajtów, a nie
    SMSów. Jeśli mimo podwojenia zmieści się w 160B, to idzie jako jeden.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 3. Data: 2013-07-02 22:13:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sqlwiel" napisał w wiadomości
    >A długie te SMSy? Bo wydaje mi się, że podwaja się liczba bajtów, a
    >nie SMSów. Jeśli mimo podwojenia zmieści się w 160B, to idzie jako
    >jeden.

    Jeszcze inaczej - jeden SMS= 160 znakow 7 bitowych zapisywanych w 140
    bajtach.
    140 znakow 8 bit (i 140 bajtow), lub 70 16-bit.

    Pytanie - czy do odbiorcow dotarly z polskimi literami ? Moze telefon
    je zamienil na czyste ASCII ?

    J.

  • 4. Data: 2013-07-03 09:21:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 2 Jul 2013 22:13:54 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Pytanie - czy do odbiorcow dotarly z polskimi literami ? Moze
    telefon
    > je zamienil na czyste ASCII ?

    Owszem, w niektórych telefonach w sms jest opcja "send as ascii",
    np. w sgs2, nie pamiętam czy aktywna domyślnie czy samemu trzeba
    włączyć.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2013-07-03 14:28:35
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "sqlwiel" <"nick"@googlepoczta.com> wrote in message

    > A długie te SMSy? Bo wydaje mi się, że podwaja się liczba bajtów, a nie
    > SMSów. Jeśli mimo podwojenia zmieści się w 160B, to idzie jako jeden.

    Dokładnie tak jest. Wystarczy włączyć numerowanie znaków...
    Zobaczysz ile miejsca zostało na pisanie - tak mam u siebie w iPhone.

  • 6. Data: 2013-07-03 18:26:29
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Pszemol" napisał:

    > Dokładnie tak jest.

    Dokładnie tak nie jest. Jest tak, jak opisał to kolega J.F.

    > tak mam u siebie w iPhone.

    Ten mechanizm akurat jest niezależny od telefonu - chyba, że aparat usiłuje
    być mądrzejszy od swojego właściciela. W twoim przypadku akurat tak może
    być.

    JoteR

  • 7. Data: 2013-07-03 19:58:23
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2013-07-02 22:13, J.F pisze:

    > Jeszcze inaczej - jeden SMS= 160 znakow 7 bitowych zapisywanych w 140
    > bajtach.
    > 140 znakow 8 bit (i 140 bajtow), lub 70 16-bit.

    Myślałem że ludzie o tym wiedzą :) Które telefony jeszcze bawią się
    w kodowanie 8 bit, a nie od razu 16? W sumie od jakiegoś czasu
    te ograniczenia są mało zauważalne przy takich limitach sms itd.
    CSMS ma sie dobrze i można słać z polskimi :)

    > Pytanie - czy do odbiorcow dotarly z polskimi literami ? Moze telefon je
    > zamienil na czyste ASCII ?

    Warto sprawdzić - część telefonów miała to ustawione by default.

  • 8. Data: 2013-07-03 20:04:15
    Od: rs <n...@n...spam.info>

    On 7/3/2013 1:58 PM, Artur Maśląg wrote:

    > Warto sprawdzić - część telefonów miała to ustawione by default.

    ze swoim, przez lata, ukochanym TREO z PalmOS mialem taki numer, ze jak
    ktos wysyslal mi SMSa z choc jednym polskim znaczkiem, to ten SMS do
    mnie "nie dochodzil", a zeby bylo jeszcze smieszniej, ja za niego bylem
    obciazany. <rs>

  • 9. Data: 2013-07-04 10:20:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości grup

    >Myślałem że ludzie o tym wiedzą :) Które telefony jeszcze bawią się
    >w kodowanie 8 bit, a nie od razu 16?

    Jeszcze ? Format 8-bit jest przewidziany, ale czy kiedys jakikolwiek
    telefon z tego korzystal ?

    >W sumie od jakiegoś czasu
    >te ograniczenia są mało zauważalne przy takich limitach sms itd.
    >CSMS ma sie dobrze i można słać z polskimi :)

    Zalezy, ja sms wysylam malo, to mi zaden pakiet niepotrzebny. A wtedy
    te pojedyncze SMS drogie sa :-)

    J.

  • 10. Data: 2013-07-04 14:20:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote in message
    > Zalezy, ja sms wysylam malo, to mi zaden pakiet niepotrzebny.
    > A wtedy te pojedyncze SMS drogie sa :-)

    Pakiety pakietami ale ostatnio coraz popularniejsze abonamenty
    ze wszystkim "unlimited" gdzie tylko za GB internetu płacisz...
    Wtedy się już niczym takim jak UTF nie przejmujesz tylko piszesz
    tyle ile potrzeba. Zwłaszcza jak smartfon ładnie sam zlepia
    podzielone przez operatora SMSy tak aby wyglądały w oryginale.