  • 21. Data: 2016-12-24 16:01:02
    Temat: Re: smog powodują samochody.
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Bo się nie chwalili.
    > A nie od dzisiaj wiadomo że smog krakowski jest z kominów a nie rur
    > wydechowych. Nawet była jakaś akcja dopłat do przebudowy ogrzewania
    > na którą mieszkańcy odpowiedzieli: "liczyć się debile najpierw
    > nauczcie".

    Ale to nie o to chodzi, skąd pochodzi :) tylko czy cos pomoze sprzątanie
    ulic.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Dyplomata potrafi powiedzieć "idź do diabła" w taki sposób,

  • 22. Data: 2016-12-24 20:02:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.12.2016 o 14:33, Tomasz Pyra pisze:

    > Sprawa wydaje się dość prosta do zmierzenia.
    >
    > Wystarczy określić na ile występowanie tych zanieczyszczeń jest skorelowane
    > z:
    > 1) temperaturą powietrza zimą (to jest wpływ ogrzewania)
    > 2) ruchem drogowym w cyklu tygodniowym (to jest wpływ spalin samochodów)
    > 3) zmniejszają się po opadach deszczu (to jest wpływ podrywanego syfu z
    > dróg)

    To nie do końca tak prosto.

    1 - smog pojawia się głównie w niskich temperaturach, bo wtedy zachodzi
    zjawisko inwersji, zatrzymujące powietrze (i co za tym idzie pył) przy
    ziemi.

    2 - w ten sposób nie "odfiltrujesz" syfu podnoszonego z jezdni i
    startych opon oraz klocków. Co najwyżej dowiesz się jak bardzo "smrodzą"
    samochody (a i to nie tak prosto, bo to pewnie z pewną inercją zachodzi,
    choć zapewne da się to "obrobić")

    3 - tu rzeczywiście jestem ciekawy - może zamiast panikować wystarczą
    polewaczki?

    > Obserwacje w dłuższym czasie z uwzględnieniem kierunku wiatru, warunków i
    > najlepiej w iluś punktach miasta, powinno dać dość precyzyne wyniki.
    > Pytanie czy w tym temacie w ogóle komuś chodzi o wyniki, czy tylko o
    > przepychanki.

    Też odnosze wrażenie, że chodzi głównie o robienie gównoburzy, a nie
    rozwiązanie problemu.

    > Do tego jeszcze oczywiście można się spierać co tak naprawdę należy mierzyć
    > i co jest groźne.
    > Np. pytanie o to czy gorsze są cząstki stałe z diesla czy benzyny.

    Ogólnie to zdałoby się sprawdzić co rzeczywiście w tym pyle występuje i
    w jakich ilościach. Zapewne ktoś to już robił - nie ma publikacji?

    Shrek

  • 23. Data: 2016-12-24 21:25:26
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 24 Dec 2016 20:02:35 +0100, Shrek napisał(a):

    > To nie do końca tak prosto.
    >
    > 1 - smog pojawia się głównie w niskich temperaturach, bo wtedy zachodzi
    > zjawisko inwersji, zatrzymujące powietrze (i co za tym idzie pył) przy
    > ziemi.

    Smog to chyba tylko takie raczej hasło kiedy na skutek innych warunków ten
    syf zaczyna być widoczny.
    Natomiast ilość syfu w objętości powietrza pewnie jest podobna przy
    bezwietrznej pogodzie, niezależnie od temperatury.

    I w sumie o to właśnie chodzi - jeśli emitują to piece, to będą to emitować
    głównie zimą.
    A jeśli emitują to samochody to będą to emitować głównie od poniedziałku do
    piątku, jeśli zjawisko jest na tyle dynamiczne że da się je mierzyć
    godzinowo, to powinno dać się zauważyć godziny szczytu.

    > Też odnosze wrażenie, że chodzi głównie o robienie gównoburzy, a nie
    > rozwiązanie problemu.

    No jest to niestety jeden z naczelnych problemów ochrony środowiska.

    > Ogólnie to zdałoby się sprawdzić co rzeczywiście w tym pyle występuje i
    > w jakich ilościach. Zapewne ktoś to już robił - nie ma publikacji?

    Są - i okazuje się np. że diesle generują znacznie więcej masy sadzy, ale
    za to w stosunkowo dużych cząsteczkach. To ten dym który widać.
    Z kolei masa cząstek stałych w spalinach silników benzynowych jest znacznie
    mniejsza, ale za to cząsteczki są drobniejsze (i jest ich w ten sposób
    więcej), i są teorie że mogą być znacznie bardziej uciążliwe dla zdrowia.

    I bądź tu mądry i decyduj co i jak mierzyć i dopuszczać normami :)

  • 24. Data: 2016-12-24 21:26:04
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > W tym roku po raz pierwszy spalam pellet.

    A pellet to nie jest z drewna? A wcześniej napisałeś że drewno też
    szkodliwe.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 25. Data: 2016-12-24 22:16:24
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.12.2016 o 21:25, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > Natomiast ilość syfu w objętości powietrza pewnie jest podobna przy
    > bezwietrznej pogodzie, niezależnie od temperatury.

    Przy bezwietrznej może i tak. Tyle że bezwietrznej (w sensie 0m/s)
    praktycznie nie ma.

    Shrek

  • 26. Data: 2016-12-24 23:21:11
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2016-12-24 o 14:33, Tomasz Pyra pisze:
> [...]
    > 2) ruchem drogowym w cyklu tygodniowym (to jest wpływ spalin samochodów)
    > 3) zmniejszają się po opadach deszczu (to jest wpływ podrywanego syfu z

    Ale te badania już są tylko są niewygodne dla ekoterorrystów.

    Kurde. W tok fm się wypowiadał naukowiec chyba z warszawskiego jakiegoś
    instytutu.
    Wygooglać będzie ciężko ale będę próbował :-)

  • 27. Data: 2016-12-25 00:18:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Spaliny z zle spalonego drewna sa szkodliwe. Pelet pomimo ze z drewna robiony trudno
    bardzo zle spalic. Do spalania peletu sa dedykowane paleniska. W piecu kaflowym albo
    smieciuchu nim nie napalisz. Poza tym widze ze pomimo ze drozszy od brykietu to
    palenie nim wychodzi taniej niz brykietem mi nie ma syndromu zimnego pieca rano.
    Troche kopci przy rozpalaniu ale rozpalanie trwa ok 5 minut, zuzywam na rozpalenie
    czubata duza lyzke peletu, ostatni raz rozpalalem w zeszlym tygodniu. Od tamtego
    czasu sie pali bez przerwy. Palenisko jest rozgrzane pelecikimspadaja na zar i prawie
    natychmiast odgazowuja. Dodatkowe dysze powietrza powoduja mieszanie gazu z
    powietrzem. W efekcie jest prawie pelne spalanie. Z komina praktycznie nie leci nic
    co by sie dalo zobaczyc. Strasz miejska sie odgraza ze beda szukali smrodziazy.
    Stawiam kase przeciwko lisciom z parku ze jak beda szukali to mnie pomina bo oni
    oczami beda patrzyli czy cos z komina leci.

  • 28. Data: 2016-12-25 20:00:55
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-12-24 o 16:01, Budzik pisze:

    > Ale to nie o to chodzi, skąd pochodzi :) tylko czy cos pomoze sprzątanie
    > ulic.

    Nie pomoże. Ale jakiś kolejny cwaniak zabłyśnie za sprawnie
    przeprowadzoną, nic nie dającą i nikomu nie potrzebną akcję.

    Pozdrawiam

  • 29. Data: 2016-12-25 21:40:04
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-12-24 o 12:46, Shrek pisze:
    > BTW - produkcja samochodu to mniej więcej tyle energii co samochód spali
    > przez 5 lat, więc z punktu widzenia produkcji CO2 bardziej opłaca się
    > samochód zajeździć do nastu last niż zmieniać. Ponieważ trochę śmieci
    > wokół produkcji i utylkuzacji też powstaje, to wcale bym się nie
    > zdziwił, gdyby z punktu widzenia ekologii samochody należało doejeźdzać
    > aż się zaczną rozpadać;)
    Ameryki nie odkryłeś. Od dawna wiadomo, że ekologiczne jest ograniczanie
    konsumpcji i związanej z tym produkcji. Każdy wytworzony produkt wymaga
    energii, tak jak i każda jego utylizacja, już nawet nie wspominając, że
    nigdy nie podda się wszystkiego 100% utylizacji. Niestety takie
    podejście troszkę kłóci się z zasadami współczesnego biznesu, więc jest
    tak jakby niezbyt nagłaśniane, promowane itd :->

    Maciek

  • 30. Data: 2016-12-25 21:55:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.12.2016 o 21:40, Maciek pisze:

> [...]
    > podejście troszkę kłóci się z zasadami współczesnego biznesu, więc jest
    > tak jakby niezbyt nagłaśniane, promowane itd :->

    Ale problem polega właśnie na tym, że usiłuje się wmawiać ludziom, ze
    wyrzucanie na śmietnik 5 letniego samochodu to ekologia. Podczas gdy
    jest to kompletną bzdurą.

    I niektóre mniej inteligentne osobniki to łykają, co więcej jak ktoś o
    tym głosno powie, to mu się zarzuca oszołomstwo i pytają czy nie wierzy
    też w efekt cieplarniany i szczepionki;)

    Shrek