  • 111. Data: 2009-12-22 19:04:26
    Temat: Re: skrócona superheterodyna AM na lampach
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    news:hgqtuq$gma$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Co do miniaturowych transformatorków to pamiętam, że gdzieś leżała ich
    > większa liczba. Niestety nie wiem z myślą o cym były robione. To znaczy
    > czy nadałoby się do takiego wzmacniacza. Może dałoby się przewinąć?
    > No i gdzieś jeszcze chyba miałem sztukę albo dwie z odbiornika "Minor".
    O ile pamiętam, Minor to był następca Migo, w którym dodano dwa kondensatory
    i przełącznik przez co umożliwiono odbiór na falach długich. Ale tam były
    dwa różne
    transformatory: sterujący parę tranzystorów i wyjściowy (głośnikowy).
    Jak pisałem, przy zastosowaniu pary komplementarnej i głośnika o dużej
    oporności,
    transformatory są niepotrzebne.
    pzsdr,
    Andrzej

  • 112. Data: 2009-12-22 19:39:44
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Szczesniak" <t...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Dnia Sat, 19 Dec 2009 23:39:51 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    > J.F <j...@p...onet.pl> nadala:

    > DDS to może nie, ale syntezę się da. Zużyje się naprawdę dużo lamp,
    > ale działać będzie :)

    A to może jednak (wspomniane gdzieś niedawno) tyratrony by sie przydały!

    Włodek

  • 113. Data: 2009-12-22 20:01:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > A to może jednak (wspomniane gdzieś niedawno) tyratrony by sie przydały!

    Tyratrony to się znalazły w moim zbiorze/junk boxie. ;)
    Ja nie zamierzam budować syntezy na lampach, poza tym jest ich ledwie
    sześć. ;)

  • 115. Data: 2009-12-22 20:09:52
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Tue, 22 Dec 2009 20:39:44 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl> nadala:

    > A to może jednak (wspomniane gdzieś niedawno) tyratrony by sie przydały!

    A do czego tyratrony w syntezie?

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 114. Data: 2009-12-22 20:09:52
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Tue, 22 Dec 2009 16:58:08 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    Atlantis <m...@w...pl> nadala:

    > Nie popadajmy już w skrajność. ;)
    > Hmm... Niemniej synteza + wyświetlanie częstotliwości na lampach nixie
    > byłoby już fajnym pomysłem. ;)

    Były fabrycznie produkowane woltomierze cyfrowe z podwójnym całkowaniem
    (lampowe), bodajże 5-cio cyfrowe, to i syntezę da się zrobić. Ja, kiedy
    mi się już naprawdę zachce zrobię w pełni lampowy zegar ciyfrowy. Z
    budzikiem :)

  • 116. Data: 2009-12-22 22:08:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

    > To jest że tak powiem "refleksodyna" :-) czyli też odmiana skróconej
    > superheterodyny. Stopień przemiany jak w typowej tranzystorowej
    > superheterodynie, a wzmacniacz p.cz. robi przy okazji jako wzmacniacz
    > napięciowy m.cz.

    Nie zwróciłem uwagi na ten drobny niuans z przemianą częstotliwości.
    Powyższą konstrukcję zwyczajnie zapamiętałem. Ten rocznik RA akurat mam
    w mojej domowej biblioteczce i przejrzałem go kilka razy. Zapadła mi w
    pamięci informacja o dość dobrej czułości (i selektywności) pomimo braku
    anteny zewnętrznej i stosunkowo niewielkich rozmiarach pręta
    ferrytowego. Wszystko to ledwie na trzech tranzystorach germanowych.
    Czyli jednak się dało. ;)

    Z drugiej strony na przykład wspomniany rosyjski turystyczny "Artek":
    http://images37.fotosik.pl/236/b13dc16fac7ed5ca.jpg
    Tranzystorów nieco więcej (w tym większość to charakterystyczne
    radzieckie "witaminki" ;P), bezpośrednie wzmocnienie i widoczna na
    pierwszy rzut oka oszczędność na elementach indukcyjnych. Wieczorami
    nawet łapie trochę zagranicznych stacji na średnich. Przez całą dobę da
    się słuchać Warszawy I na długich. Jednak jakość już taka sobie.

    To tak odnośnie porównywania konstrukcji amatorskich i fabrycznych. Te
    pierwsze również mogły być "niczego sobie". ;)

  • 117. Data: 2009-12-23 17:40:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Płytka drukowana wytrawiona. Dość nieudolnie i prowizorycznie, gdyż na
    szybko nakreśliłem ścieżki markerem. Trochę nadtrawiło tam, gdzie
    warstwa tuszu była za cienka, ale generalnie myślę, że powinna być ok.
    Teraz tylko nawiercić otwory i zlutować. Chyba najwięcej wysiłku
    pochłonie nawinięcie cewki. Nie wiem tylko czy pod ręką znajdzie się
    rezystor 2M.

    Ktoś wspominał, że dawno temu złożył ten odbiorniczek. Uruchomienie go
    zajęło dużo czasu?

  • 118. Data: 2009-12-23 20:48:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Dec 2009 20:09:52 +0000 (UTC), Tomasz Szczesniak wrote:
    > Atlantis <m...@w...pl> nadala:
    >
    >Były fabrycznie produkowane woltomierze cyfrowe z podwójnym całkowaniem
    >(lampowe), bodajże 5-cio cyfrowe, to i syntezę da się zrobić.

    A nie byly na jakis ciekawych lampach, np dekatronach ?

    Kiedys mi wpadl w rece stary schemat, hm, co to bylo, chyba generator
    wzorcowy z lat 50.
    Kwarc w termostacie .. a dalej cala masa powielaczy czestotliwosci ..
    Dzis by sie dalo PLL.

    J.

  • 119. Data: 2009-12-23 20:53:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Dec 2009 17:51:33 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >A z ciekawostek, to można jeszcze zobaczyć odbiornik długofalowy bez
    >elementów indukcyjnych:
    >http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/86-Nw-05-Odbior
    nik_radiowy.pdf

    To kiedys bylo w RiK .. jesli mnie skleroza nie myli, to zlutowalem,
    ale nie dzialalo.

    J.

  • 120. Data: 2009-12-23 21:10:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    ik_radiowy.pdf

    > To kiedys bylo w RiK .. jesli mnie skleroza nie myli, to zlutowalem,
    > ale nie dzialalo.

    To może trzeba było jeszcze zestroić? (Ja tam nie wiem, tak tylko pytam.)

    --
    Jarek