  • 91. Data: 2009-12-21 18:16:19
    Temat: Re: skrócona superheterodyna AM na lampach
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    wiadomości news:hgo79c$s5f$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Czyli detektorowiec z anteną ferrytową :-)
    > Ale to chyba mieszkał Kolega pod nadajnikiem ;-)

    Nie, w Tychach... :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 92. Data: 2009-12-21 18:23:41
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    [...]
    > Wiem, że to nie do końca to, a układ jest mało "rozwojowy" ale:
    > http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT2395.pdf
    [...]

    Dziękuję! Może kiedyś skorzystam z tego czegoś.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 93. Data: 2009-12-21 20:36:14
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    > A nie 227 kHz przypadkiem?
    [...]

    Tak. 227 kHz. Emisja PR1 na nośnej 225 kHz jest od roku 1988 - link:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Maszt_radiowy_w_Konstan
    tynowie
    Z punktu widzenia amatora - bez znaczenia. 3 kHz różnicy w przypadku
    prostego, jednoobwodowego OR jest pomijalne. Pamietam, że dostrojenia na max
    sygnału zrealizowałem przy użyciu zewnętrznego trymera. Potem, po
    dostrojeniu zmierzyłem wartość pojemności trymera mostkiem RLC i wstawiłem
    dobrany kondenstor stały.

    [...]
    > Ależ proszę bardzo:
    >
    > http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-10-Mini_od
    biornik.pdf
    [...]

    Jarku, dziekuję! Już wiem, czym będę się zajmował w wolnych chwilach ;-)
    Pamiętam, że jako źródło zasilania zastosowałem ogniwa pastylkowe,
    "zanabyte" razem z jakimś rosyjskim kalkulatorem. Sam kalkulator poszedł do
    kosza, ale jego zasilanie (3 X 1,5V) służyło mi przez dłuższy czas.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 94. Data: 2009-12-21 21:34:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    biornik.pdf
    > [...]
    >
    > Jarku, dziekuję! Już wiem, czym będę się zajmował w wolnych chwilach ;-)

    Przy odpowiednim podejściu do kryterium oldskulowości, podobne układy
    można realizować w oparciu o współczesne tranzystory SMD i takież
    elementy RC. Będzie to jeszcze mniejsze od UL1111. Zwłaszcza że
    możliwości wykonania obwodów drukowanych też teraz mamy większe.

    > Pamiętam, że jako źródło zasilania zastosowałem ogniwa pastylkowe,
    > "zanabyte" razem z jakimś rosyjskim kalkulatorem. Sam kalkulator poszedł
    > do kosza, ale jego zasilanie (3 X 1,5V) służyło mi przez dłuższy czas.

    Teraz są ogniwa litowe o napięciu 3V. To też ułatwia konstrukcję układów.

    --
    Jarek

  • 95. Data: 2009-12-22 10:33:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Krzysztof Kucharski pisze:

    > max sygnału zrealizowałem przy użyciu zewnętrznego trymera. Potem, po
    > dostrojeniu zmierzyłem wartość pojemności trymera mostkiem RLC i
    > wstawiłem dobrany kondenstor stały.

    O ile dzisiaj łatwiej, gdy ma się pod ręką miernik pojemności. :)

    biornik.pdf
    > [...]
    >
    > Jarku, dziekuję! Już wiem, czym będę się zajmował w wolnych chwilach ;-)

    Złożenie tego to zapewne ledwie chwila, nawet w tej drugiej wersji.
    Płytkę drukowaną można wykonać kilkoma pociągnięciami markera.
    Byłem przekonany, że gdzieś wśród starych elementów będzie jakiś UL1111.
    Faktycznie w starej skrzynce wypełnionej szczelnie pudełkami po
    zapałkach znalazło się jedno z takim opisem. Puste... Może układ się
    gdzieś zapodział, ale byłoby o wiele więcej szukania.
    Nie wiem też czy w tej chwili znalazłbym odpowiednią ilość drutu 0,15mm
    na cewkę.

  • 96. Data: 2009-12-22 10:38:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Ciężko mi teraz powiedzieć z jakiego to nadajnika leciało, ale garść
    > germaniaków mam do tej pory w szufladzie więc kwestia epoki
    > germanu/krzemu nie ma tutaj zastosowania :-)

    U mnie nawet nie garść się znajdzie, a kilka hermetycznie zamykanych
    woreczków oraz pudełek od zapałek. Najrozmaitsze typy: polskie TG,
    rosyjskie P, trochę AF. Pamiętam, że jeszcze w latach
    dziewięćdziesiątych, jako dzieciak nieudolnie składałem na nich jakieś
    konstrukcje w oparciu o stare książki dla początkujących amatorów. ;)
    Tak więc naprawdę epoka nie ma tutaj zastosowania. Gdybym się uparł
    przecież jeszcze dziś mógłbym do czegoś zużyć te zapasy.

  • 97. Data: 2009-12-22 10:53:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Konkretnie myślałem o tym:
    http://images42.fotosik.pl/152/6ba2474119a4edfc.jpg
    http://images42.fotosik.pl/152/4221430649eb1340.jpg
    http://images43.fotosik.pl/240/a82f5b83d6682339.jpg

    Radioamator z 1970. Niestety serwer zmniejsza rozdzielczość.

  • 98. Data: 2009-12-22 11:37:30
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    > Tak więc naprawdę epoka nie ma tutaj zastosowania. Gdybym się uparł
    > przecież jeszcze dziś mógłbym do czegoś zużyć te zapasy.

    No w końcu składamy w tej chwili radyjka na lampach, wiec german to
    szczyt nowoczesności ;-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 99. Data: 2009-12-22 11:40:51
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

> [...]
    > http://images43.fotosik.pl/240/a82f5b83d6682339.jpg
    >
    > Radioamator z 1970. Niestety serwer zmniejsza rozdzielczość.

    To jest że tak powiem "refleksodyna" :-) czyli też odmiana skróconej
    superheterodyny. Stopień przemiany jak w typowej tranzystorowej
    superheterodynie, a wzmacniacz p.cz. robi przy okazji jako wzmacniacz
    napięciowy m.cz.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 100. Data: 2009-12-22 11:51:03
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    [...]
    > Nie wiem też czy w tej chwili znalazłbym odpowiednią ilość drutu 0,15mm na
    > cewkę.
    [...]

    Nie zbierasz przekaźników?

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski