  • Data: 2009-12-22 22:08:26
    Temat: Re: skrócona superheterodyna AM na lampach
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Grzegorz Kurczyk pisze:

    > To jest że tak powiem "refleksodyna" :-) czyli też odmiana skróconej
    > superheterodyny. Stopień przemiany jak w typowej tranzystorowej
    > superheterodynie, a wzmacniacz p.cz. robi przy okazji jako wzmacniacz
    > napięciowy m.cz.

    Nie zwróciłem uwagi na ten drobny niuans z przemianą częstotliwości.
    Powyższą konstrukcję zwyczajnie zapamiętałem. Ten rocznik RA akurat mam
    w mojej domowej biblioteczce i przejrzałem go kilka razy. Zapadła mi w
    pamięci informacja o dość dobrej czułości (i selektywności) pomimo braku
    anteny zewnętrznej i stosunkowo niewielkich rozmiarach pręta
    ferrytowego. Wszystko to ledwie na trzech tranzystorach germanowych.
    Czyli jednak się dało. ;)

    Z drugiej strony na przykład wspomniany rosyjski turystyczny "Artek":
    http://images37.fotosik.pl/236/b13dc16fac7ed5ca.jpg
    Tranzystorów nieco więcej (w tym większość to charakterystyczne
    radzieckie "witaminki" ;P), bezpośrednie wzmocnienie i widoczna na
    pierwszy rzut oka oszczędność na elementach indukcyjnych. Wieczorami
    nawet łapie trochę zagranicznych stacji na średnich. Przez całą dobę da
    się słuchać Warszawy I na długich. Jednak jakość już taka sobie.

    To tak odnośnie porównywania konstrukcji amatorskich i fabrycznych. Te
    pierwsze również mogły być "niczego sobie". ;)