  • 21. Data: 2010-10-19 09:52:44
    Temat: Re: silnik krokowy do otwarcia kranu
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:i9jlql$aaa$1@news.onet.pl...
    > pan wojciech potrzebuje zrobić sterowanie zaworami z ciepłą wodą za pomocą
    > silników krokowych tak żeby można było z dalnie sterować ciepłą wodą
    > z różnych źródeł:

    > Nie lepiej kupić gotowy elektrozawór przeznaczony do tego celu?
    > Zawór kulowy 3/4" (taki jak typowo stosuje się w domowych instalcjach)
    > z elektrycznym siłownikiem, to coś koło 100-150 zł.

    Krokowy może otworzyć zawór częściowo a elektryczny tylko na maxa.

    A w czym problem zrobić serwomechanizm i otwierać zadanym przebiegiem
    wypełnienia? Po ustaleniu pozycji wyłączamy zasilanie i pozostaje w takim
    stanie aż do powtórnego włączenia
    Ja wydłubałem kiedyś elektronikę z malutkiego serwa modelarskiego z momentem
    1,6kg w którym padnięte były zębatki i zaaplikowałem tą elektronikę do dużej
    przekładni ślimakowej napędzanej także malutkim silniczkiem. Do tego
    najprostrzy układ o zmiennym wypełnieniu z regulacją na potencjometrze i
    uzyskałem co prawda dośc wolny ale z momentem 20kg siłownik. Są nawet
    serwomechanizmy modelarskie fabryczne które mają dość spory moment na tyle
    duzy że wystarczy do obrócenia zaworu. Można już za 20-30zł taki kupic na
    ZPA.

    Marek

  • 22. Data: 2010-10-19 09:56:04
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Jakiś przykład:
    http://allegro.pl/serwo-hx-12k-lozyska-metal-12kg-cy
    frowe-i1281968141.html

  • 23. Data: 2010-10-19 10:24:08
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-10-19 11:52, marko1a pisze:
> [...]
    >
    > A w czym problem zrobić serwomechanizm i otwierać zadanym przebiegiem
    > wypełnienia? Po ustaleniu pozycji wyłączamy zasilanie i pozostaje w

    Ok nie doczytałem, że mowa o kulowym. Typowe tanie elektrozawory są ze
    wspomaganiem ciśnieniem wody i nie bardzo da się go ustawić w pośrednim
    położeniu.

    MD

  • 24. Data: 2010-10-19 10:37:35
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-10-18 21:18, Qbab pisze:

    > i to jest jego wielką zaletą, bo jak zrobisz na krokowym to w momencie
    > awarii prądu nie zamkniesz a elektrozawór sam się zamknie i nic ci się
    > nie zaleje.

    Trzeba dać dwa. Elektrozawór do odcinania awaryjnego (jeśli konieczny) a
    krokowy do sterowania proporcjonalnego.

    MD

  • 25. Data: 2010-10-19 12:09:00
    Od: Martin Lukasik <m...@m...pl>

    On 19 Paź, 10:56, "marko1a" <m...@l...de> wrote:
    > Jakiś przykład:http://allegro.pl/serwo-hx-12k-lozyska-meta
    l-12kg-cyfrowe-i1281968141...

    Nawet takie mam, i myślę, że spokojnie da radę.

    m.

  • 26. Data: 2010-10-19 12:21:35
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Ok nie doczytałem, że mowa o kulowym.

    trochę z innej beczki, ale zawóry kulowe do tego nie służą.
    one powinny spoczywać tylko w skrajnych pozycjach
    co wiecej, ilośc cykli on/off jest znacznie ograniczona - potem pojawiaja
    sie luzy i wewnętrzne przecieki

  • 27. Data: 2010-10-19 12:29:56
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    l-12kg-cyfrowe-i1281968141...

    > Nawet takie mam, i myślę, że spokojnie da radę.

    az mnie coś zabolało, jak czytałem specyfikacje...
    moment w kg, predkość w sec...

    to, że bez przecinkow wychodzą "łożyska z metalowymi zębatkami", to już
    pikuś....
    pan pikuś

    naprawdzę chciałem się czegoś o tym dowiedzieć ze strony sprzedającego...
    widać jednak tak się nie da...

  • 28. Data: 2010-10-19 12:57:26
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > pan pikuś
    >
    > naprawdzę chciałem się czegoś o tym dowiedzieć ze strony sprzedającego...

    Poszukaj innych a przekonasz się że często podaje się przy serwomechanizmach
    moment w kg i znawcy tematów modelarskich wiedzą że dotyczy to ramienia 1cm
    w tym przypadku.
    Czepiasz sie i udajesz że niczego nie zrozumiałeś.
    Po co to? Jest tam kontakt do sprzedawcy, wykorzystaj swe umiejętności i
    poproś go aby poprawił opis wystawianego przedmiotu.

    Marek

  • 29. Data: 2010-10-19 16:12:55
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Oct 2010 14:29:56 +0200, qlphon wrote:

    > az mnie coś zabolało, jak czytałem specyfikacje...
    > moment w kg, predkość w sec...

    Ano widzisz, tak to jest, jak się nie zna ani realiów środowiska, ani
    zwyczajów. Możesz się wkurzać też, że leśnik chce Ci sprzedać metr drewna.
    Przy serwach modelarskich moment podawany jest w kG w odniesieniu do
    ramienia 1cm, jak ktoś się uprze, to pisze poprawnie kG?cm, a jak nie stoi
    nic, albo tylko kg, to wiadomo i tak o co chodzi.
    A prędkość w sekundach odnosi się do czasu potrzebnego do wychylenia 100%
    (zazwyczaj 60°, ale niekoniecznie). W ten sposób można łatwo porównać serwo
    z 100%=60° i 100%=45° pod względem, które szybsze.

    Marek

  • 30. Data: 2010-10-19 19:13:24
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Uýytkownik "Marek Lewandowski"

    > Ano widzisz, tak to jest, jak sić nie zna ani realiów úrodowiska, ani
    > zwyczajów. Moýesz sić wkurzaă teý, ýe leúnik chce Ci sprzedaă metr drewna.

    Nie trzeba daleko szukaă.
    W pierwszym lepszym sklepie kupujemy dwa kilo ziemniaków. Czy sprzedawca
    poda nam wtedy 2tys szt. ziemniaków?

    Marek