    From: "Wojtekk" <u...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: sfotografowanie obrazów za szybką - jak?
    Date: Mon, 1 Mar 2010 15:29:19 +0100

    Użytkownik "Michał Smoczyk" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:hmg79c$853$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Obrazy będą fotografowane przy sztucznym świetle w pomieszczeniach
    > (w domu), więc będzie konieczność użycia dodatkowego światła lampy
    > błyskowej.
    >
    > 1) płaskie powierzchnie obrazu, na które będzie padało światło
    > błyskowe bezpośrednio będą nierównomiernie oświetlone -- jak
    > rozproszyć światło? Mam do dyspozycji tylko plastikowy softbox do
    > lampy. Żadnego oświetlenia studyjnego.
    >
    > 2) przy obrazach oprawionych z szybką powstaną odblaski od szybki z
    > przodu obrazu, filtr polaryzacyjny pomoże, ale czy załatwi całkiem
    > sprawę?
    Nie pomoże. Filtr polaryzacyjny niweluje odbicia pod kątem (czym ostrzejszy kat
    tym skuteczniej). Ustawiając aparat równolegle do obrazu nie zniwelujesz
    skutecznie odbić filtrem.

    Zdjęć obrazów za szybką co prawda nie robiłem, ale zetknąłem się kiedyś z
    podobnym problemem tzn. z przedmiotami w szklanych gablotkach. Najlepszy efekt
    (najmniejsze odbicia) wychodziły w zaciemnionym pomieszczeniu i przy punktowym
    oświetleniu niezbyt mocnym reflektorkiem pod kątem tak dobranym, aby odbicia
    światła nie wpadały w obiektyw.
    Największym problemem nie będą odbicia w szybie źródła światła, a odbicia innych
    przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu.

    Pozdrawiam
    Wojtek