  • 61. Data: 2019-06-03 15:58:43
    Temat: Re: ściemniacz SLB0587 a PIC12C508A, soft start do żarówek wolframowych
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-03 o 14:53, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Michał Jankowski"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > A jakie zarowki ?
    >
    > Halogenki G9 230V mocy 25-40W hebelka B nie ruszaja.
    Bo mają znacznie dłuższe włókno i elektrody daleko, w zwykłej
    żarówce łuk potrafi podtrzymać się na drucikach podtrzymujących
    a i elektrody są stosunkowo blisko.

    --
    Janusz

  • 62. Data: 2019-06-03 21:59:59
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-06-03 00:18, Zenek Kapelinder wrote:
    > Jak nie wypierdalaly jak wypierdalaly. Problem istnieje od czasu zrobienia zarowki
    z wloknem.

    W latach 90-dziesiatych, czy wcześniej, z żarówkami produkcji Polam, nie
    było takich efektów zapalania łuku w bańce.

  • 63. Data: 2019-06-03 22:12:47
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-06-03 12:56, Michał Jankowski wrote:

    > "Korki" wywalało tylko czasem. Hebelki "B" wywala zawsze i bez pudła,
    > typ "C" - niekoniecznie.

    "Korki", także mają swoje charakterystyki i dodatkowo, większą pewność
    dzialania.

    Problem z nowymi żarówkami polega na tym, że w chwili przepalania, robią
    niemalże czyste, metaliczne zwarcia i selektywność zabezpieczeń na
    niewiele się przydaje.

    Drugi problem, to znaczna moc, wydzielana wewnątrz bańki.

  • 64. Data: 2019-06-03 22:20:48
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-05-31 09:40, Dawid Rutkowski wrote:
    > Dlaczego w takim razie jak mi się żarówka przepala, to w 99% przypadków jest to
    przy włączeniu? Nie pamiętam sytuacji, by świeciła i nagle zgasła.

    Właśnie przez ten wielokrotnie większy prąd zimnego włókna, oraz to, że
    coś zostało skopane w procesie produkcji.

    Te z czasów pierwszej komuny, przepalały sie elegancko, bez hałasu,
    podczas normalnej pracy.

  • 65. Data: 2019-06-03 22:29:37
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-06-03 15:55, Janusz wrote:

    > łuk to wysoka temp, topi wszystko z wolframem łącznie, dlatego się
    > rozszerza,
    > topił by dalej gdyby nie bezpiecznik, a widziałem spalone żarówki w środku,
    > stopione znaczy się, przy bezpieczniku gwozdziowym.

    > Oczywiście że są, tylko kto na to patrzy :)

    Coś jest celowo skopane w tych nowych żarówkach, że w ogóle dochodzi do
    zapalania się łuku w bańce. Może zabrokło jakiegoś składnika gazu, coś
    typu: heksafluorek siarki, który silnie przeciedziała jonizacji.

    Kiedyś stosowało się kilka, czy kilkanaście żarówek do oświetalania
    jednego pomieszczenia i nigdy nie było z tym problemu, że nagle zrobiło
    sie całkiem ciemno.

  • 66. Data: 2019-06-04 12:11:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ilona" napisał w wiadomości grup
    >Coś jest celowo skopane w tych nowych żarówkach, że w ogóle dochodzi
    >do zapalania się łuku w bańce. Może zabrokło jakiegoś składnika gazu,
    >coś typu: heksafluorek siarki, który silnie przeciedziała jonizacji.

    Ze cos skopane, to chyba przyznam racje - ostatnie partie zarowek
    mialy bardzo krotki zywot.
    Tzn ostatnie, ktore uzywalem pare lat temu :-)

    Ale czy to o jakosc wlokna chodzi, czy jakosc ogolna ... lub
    optymalizacje kosztow ... bez pojecia o calosci ?

    Bo ja raczej narzekalem na szybkie przepalanie, nie na wywalanie
    bezpiecznikow.

    >Kiedyś stosowało się kilka, czy kilkanaście żarówek do oświetalania
    >jednego pomieszczenia i nigdy nie było z tym problemu, że nagle
    >zrobiło sie całkiem ciemno.

    A teraz wywala bezpieczniki ?

    J.

  • 67. Data: 2019-06-05 03:16:54
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-06-04 12:11, J.F. wrote:
> [...]
    > optymalizacje kosztow ... bez pojecia o calosci ?
    >
    > Bo ja raczej narzekalem na szybkie przepalanie, nie na wywalanie

    Robi się w bańce plazma i praktycznie, 'czyste' zwarcie.

    //na opakowaniu jest napisane: 'żarówka sygnalizacyjna'

  • 68. Data: 2019-06-06 21:02:34
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Marek"
    > Kod do tego pica mogę Ci zmodyfikować

    Koszt modyfikacji?

  • 69. Data: 2019-06-06 21:07:17
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Adam"
    > Z powodzeniem używam termistorów do łagodnego startu od blisko 40 lat.

    Z termistorami telewizyjnymi od układów rozmagnesowywania kineskopów (takie
    wielkie, większe od rezystora MŁT 2W z lat 90) przerabiałem już praktycznie
    temat i mi nie pasuje. W dodatku jak oprawa z delikatnego plastiku (mało
    termicznie odpornego) to może zrobić się galareta od grzejnika termistora.
    Interesuje mnie rozwiązanie z jak najmniejszym generowaniem ciepła, stąd
    celuję w triaka.
    I założenie jest, że nie czekamy na stygniecię, tylko po praktycznie kilku
    sekundach układ znów jest gotowy do wygenerowania miękkiego startu.

  • 70. Data: 2019-06-06 21:20:27
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Queequeg"
    > Czemu nie U2008?

    Dlatego, że znany typowy układ przewidziany do silników na żarówce generuje
    na rozruchu dziwne duże uderzenie prądowe, które mi się nie podoba, co
    omawia tutaj człowiek
    https://youtu.be/1ou-mj6_G0w?t=144
    Nie wiem z czego ono wynika? Ze specyfikacji sterowania silników, które aby
    ruszyć wymagają takiego impulsu prądowego? Kopa na zakręcenie wirnikiem?
    Chyba, że jest jakaś modyfikacja aplikacji U2008, która przewiduje, że
    będzie po takiej modyfikacji typowym ściemniaczem do żarówek a nie rozruchem
    do elektronarzędzi?
    Tak było w epoce teslowskiego MAA436 w latach 80/90, który i był do silników
    jak i bez problemu radził sobie jak ściemniacz do żarówek.