    From: zibis <z...@W...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: rozważania nt obiektywów w kompaktach Panasonic
    Date: Wed, 22 Apr 2009 21:05:24 +0200

> [...]
    > lepszego, bo mimo że ekwiwalent jest ten sam, to ten obiektyw jest
    > fizycznie mniejszy, więc z bardzo dużym prawdopodobieństwem można
    > powiedzieć, że da gorszy obraz.

    > Bierzesz obiektyw, skalujesz go np. 3x w dół i zapinasz do kompaktu
    > który ma też 3x mniejszą matrycę. Dostaniesz teoretycznie to samo, ale:
    >
    > - GO będzie przy tych samych ujęciach i parametrach znacząco większa
    > - obiektyw będzie malutki, więc zapewne nie uda się uzyskać
    > konstruktorom takiej jakości jak w większym obiektywie, gdzie można
    > precyzyjniej ukształtować elementy optyczne.

    no dobrze, podejrzewam, że obiektyw w GH1 będzie lepszy od tego w TZ7.
    bo większy, więc pewnie tak jak piszesz konstruktorzy nie musieli się
    tak "sprężać" :)
    choć na 100% pewien nie jestem ;)

    ale mnie chodziło tylko o to, czemu on jest dużo ciemniejszy na szerokim
    końcu (3.3 vs 4.0)??
    przecież tak na chłopski rozum powinno być odwrotnie..

    > No to zdecydowanie wybierz LX3. Nie ma na rynku niczego lepszego do
    > gorszego światła. G10 ma ciemniejszy obiektyw przez co trzeba wchodzić
    > na wyższe ISO a to bardzo boli w kompaktach. No, może jeszcze ten nowy
    > Fuji z EXR, ale nie ma rawów i ciężko go jakoś porównać z innymi.

    dzięki za poradę, ale jak to już napisałem w tym wątku, ciągle waham się
    czy aby na pewno te 60mm na długim końcu będzie wystarczające..