    Date: Sun, 20 Jun 2010 21:08:18 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: rower vs samochód teoretycznie

    Michał pisze:
    > Witam,
    >
    > Jak to jest z rowerem i przejazdem rowerowym ?
    >
    > Najpierw wersja gdzie mamy ścieżkę na niej zielone światło
    > a auta mają zieloną strzałkę razem z czerwonym (rondo grunwaldzkie/Kraków).
    >
    > -jak ja sobie jadę (rowerem) i we mnie wjedzie wtedy auto to wina... auta ?
    > tak ?
    >
    > -a jak ja sobie jadę auto mi wyjdzie i mu wjadę w drzwi (bo szybko jechałem)
    > to jak jest ? ja mu nowe drzwi kupuje czy on mi rower ?

    Skręcanie na zielonej strzałce: "jest dozwolone pod warunkiem, że
    kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia
    ruchu innym jego uczestnikom"

    Więc to skręcający musi się upewnić że nic nie jedzie.

    > A drugie pytanie jak to wygląda jak nie ma świateł ? tylko samo przejście
    > sytuacje te same ? kto komu co kupuje ?

    Literalnie sprawa jest trochę do bani zapisana w kodeksie, bo
    rowerzyście nie wolno wyjechać bezpośrednio _przed_ nadjeżdżający pojazd
    (i tu właśnie pojawia się zagadka co będzie jak rowerzysta wjedzie w
    drzwi samochodu, a nie przed samochód), a kierowca musi ustąpić
    pierwszeństwa rowerzyście _znajdującemu_ się na przejeździe (a więc
    jeszcze nie takiemu który z prędkością 30km/h zbliża się do przejazdu i
    ma jeszcze do niego 3m).

    Cała sprawa z przejazdem dla rowerów ma jeszcze jeden "śmieszny" przypadek:
    Kierowca wjeżdża na skrzyżowanie na zielonym świetle i skręca w prawo
    przecinając przejazd dla rowerów na którym również jest zielone (bo to
    równoległe kierunki).
    Pomimo że przecinają im sie kierunki ruchu, ani jeden ani drugi nie musi
    nikogo przepuszczać i mogą się "w prawie" zderzyć.
    Ponoć ta dziura ma (miała?) być poprawiona przy okazji jakiejś
    nadchodzącej nowej wersji PoRD.