  • 11. Data: 2009-03-26 08:57:20
    Temat: Re: radiowa transmisja danych 1b/s - macie pomysl
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl>

    Uzytkownik <a...@p...pl> napisal w wiadomosci
    news:fdcls45bb2bu6c9l480a3d4rhfjfm9p15q@4ax.com...

    > Najbardziej podoba mi sie jednak pomysl pierwszy, bo tylko sie lekko
    > ostroje od 77kHz.

    Jak rozwiazales problem odstrojenia kwarców ?
    P.G.

  • 12. Data: 2009-03-26 12:26:13
    Od: a...@p...pl

    On Thu, 26 Mar 2009 09:57:20 +0100, "Piotr Galka"

    >Uzytkownik <a...@p...pl> napisal w wiadomosci

    >Jak rozwiazales problem odstrojenia kwarców ?

    myslalem, ze cos w szereg/rownolegle, ale z tego co sie od kumpla
    dowiedzialem, to moze byc zbyt mala zmiana. I pewnie tylko zmiana
    kwarcu na inny odsuniety niezbyt daleko od oryginalu.

    --
    ThinkXtra

  • 13. Data: 2009-03-26 14:48:09
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik <a...@p...pl> napisał w wiadomości

    > myslalem, ze cos w szereg/rownolegle, ale z tego co sie od kumpla
    > dowiedzialem, to moze byc zbyt mala zmiana. I pewnie tylko zmiana
    > kwarcu na inny odsuniety niezbyt daleko od oryginalu.

    Teraz pewnie da się kupić kwarce 77,5 (dawniej było ciężko), ale czy coś
    blisko obok to miałbym wątpliwości.
    Kiedyś do scalaka zegarkowego wymagającego kwarca 6pF dałem dostępny
    wszędzie 12,5pF.
    Odchyłka była rzędu 1.5minuty/dobę. Próbowałem to przesunąć dokładając
    pojemności tak aby kwarc "widział" 12,5pF (jako wzorzec stosowałem nośną
    DCF).
    Dało się, ale dla scalaka było za dużo, i miał kłopoty ze wzbudzeniem drgań.
    Z tego przypuszczam, że góra co się uda przesunąć kwarc (zegarkowy i ten to
    mniej więcej ta sama bajka) to rzędu 0.1%.
    Gdy miałem problem z ustawianiem zegarka DCF rozważałem zrobienie generatora
    77.5 sterowanego z PC wg czasu z interentu, ale problem zniknął zanim doszło
    do realizacji.
    W ogóle nie rozumiem po co chcesz przesuwać.
    P.G.

  • 14. Data: 2009-03-26 20:46:31
    Od: a...@p...pl

    On Thu, 26 Mar 2009 15:48:09 +0100, Piotr Gałka

    >Gdy miałem problem z ustawianiem zegarka DCF rozważałem zrobienie generatora
    >77.5 sterowanego z PC wg czasu z interentu, ale problem zniknął zanim doszło
    >do realizacji.

    no wlasnie takie cos, ale z odstrojona czestotliwoscia, aby nie
    zaklocac pracy pozostalych zegarow, ktore mam w domu. A ten odstrojony
    (wskazowkowy) to chce aby chodzil w czasie UTC, a kupic takiego nie
    moge. Sa z wyswietlaczem Casia/Seiko - takie dla ludzi co sie szwedaja
    po swiecie, odbieraja wszystkie zegary: niemcy, uk, usa, japonia i te
    wlasnie maja mozliwosc przesuwania strefy czasowej i wylaczenia zmiany
    czasu letni/zimowy (tzw. DST). A wskazowkowych na sciane nie ma. Jakby
    ktos widzial, to prosze o informacje. Bede wdzieczny.

  • 15. Data: 2009-03-26 21:36:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    a...@p...pl napisał:

    > no wlasnie takie cos, ale z odstrojona czestotliwoscia, aby nie
    > zaklocac pracy pozostalych zegarow, ktore mam w domu. A ten odstrojony
    > (wskazowkowy) to chce aby chodzil w czasie UTC, a kupic takiego nie moge.

    Ja się tak głupio zapytam, czy może by nie było prościej przesunąć
    wskazówkę godzinową na osi?

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2009-03-26 21:48:19
    Od: a...@p...pl

    On Thu, 26 Mar 2009 21:36:03 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >Ja się tak głupio zapytam, czy może by nie było prościej przesunąć
    >wskazówkę godzinową na osi?

    UTC to jest teraz w UK (brytyjski czas zimowy - UTC+0), ale w
    najblizsza niedziele, to zrobi sie brytyjski czas letni - UTC+1 - bo
    zegary maja zaimplementowany auto DST - czyli zmiane czasu
    zimowy/letni - ale jakos nie widzialem, aby mialy mozliwosc
    wylaczenia. I gdyby byl taki zegar, w ktorym mozna byloby to wylaczyc,
    to bylaby sprawa zalatwiona. Kupujemy zegar radiowy (DCF/MSF) na rynek
    brytyjski - ale wylaczamy DST - i wtedy on sobie chodzi wg czasu UTC.
    Ale takiego nie ma. Spotkac mozna takie z wyswietlaczami ale na
    wskazowki to juz nie.

    A przesuniecie na wskazowce nic nie da, bo i tak sie zegar przestawi 2
    x do roku i co znowu bede przestawial wskazowki?

    --
    ThinkXtra

  • 17. Data: 2009-03-26 22:04:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    a...@p...pl napisał:

> [...]
    >
    > A przesuniecie na wskazowce nic nie da, bo i tak sie zegar przestawi 2
    > x do roku i co znowu bede przestawial wskazowki?

    Ludzie przestawiają zegarki dwa razy w roku i jakoś żyją. Może to miejszy
    kłopot poświęcić minutę rocznie na kręcenie wskazówkami niż kombinować
    z tymi wszystkimi nadajnikami. Można nawet kupić dwa zegary i jeden
    przestawić, a drugi nie. To też można uznać za tańsze rozwiązanie.
    Ale ruzumiem, że takie hobby. Z tym że ja bym jednak szukał możliwości
    zablokowania zmiany czasu na letni.

    Jarek

    --
    Ten zegar stary gdyby świat, | Lecz jeśli niespodzianie
    Kuranty ciął jak z nut. | Ktoś obcy tutaj stanie,

  • 18. Data: 2009-03-26 23:02:12
    Od: a...@p...pl

    On Thu, 26 Mar 2009 22:04:23 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >. Z tym że ja bym jednak szukał możliwości
    >zablokowania zmiany czasu na letni.

    no widzisz. Jakby byl zegar z mozliwoscia ustawienia dowolnej strefy
    czasowej i wylaczenia DST (zmiany czasu letni/zimowy) to temat bylby
    zalatwiony, a taaaaaaaaaaaaaaak trzeba kombinowac!

    Zegary z wyswietlaczem da sie kupic, ze wskazowkami nie (lub nie
    znalazlem).

    --
    ThinkXtra

  • 19. Data: 2009-03-26 23:24:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    a...@p...pl napisał:

> [...]
    > zalatwiony, a taaaaaaaaaaaaaaak trzeba kombinowac!
    >
    > Zegary z wyswietlaczem da sie kupic, ze wskazowkami nie (lub nie

    No widzę. Skoro nie można wyłączyć zmiany czasu zegara wskazówkowego
    (chociaż może warto przyjrzeć się datasheetom użytych tam układów),
    to można popędzić wskazówkowy werk impulsami sekundowymi odbiornika
    zegara cyfrowego (albo samodzielnego odbiornika). Mnie sie zdaje to
    mnieeeeeeeejszym kombinowaniem niż budowa własnej sieci radiowej
    z nadajnikiem, ale to pewnie rzecz gustu.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2009-03-28 11:58:43
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > A przesuniecie na wskazowce nic nie da, bo i tak sie zegar przestawi 2
    > x do roku i co znowu bede przestawial wskazowki?

    Jeżeli nie wskazówki, to łatwiej chyba przesunąć na poziomie rozkodowywania
    transmisji. Protokół jest w miarę prosty, wzorzec czasu pozostaje.

    --
    Desoft