  • 1. Data: 2009-03-25 11:37:16
    Temat: tranzystor wysokonapięciowy
    Od: "wkwj" <w...@g...pl>

    Witam,
    muszę zbudować nowy "łącznik" wysokonapięciowy na napięcie 1200V DC
    (prąd ciągły w zasadzie żaden - pojedyncze uA, tylko w chwili właczenia
    większy - impulsowy związany z przeładowaniem pojemności obciążenia
    rzędu 50pF). Musi zapewniać narost napięcia 1200 V w czasie 30 us
    (stosowany zasilacz HV zapewnia odpowiedni prąd).
    Przetestowałem wysokonapięciowy kontaktron - działa to dobrze ale do
    czasu - niekiedy pojawiają się niestety odbicia styków.
    Chciałbym to teraz zrobić na bazie jakiegoś tranzystora wysokonapięciowego -
    co byście polecili ? Może być też jakiś "gotowy" moduł nawet z optoizolacją
    sygnału sterującego (ale to nie jest konieczne).
    wkwj

  • 2. Data: 2009-03-25 13:20:21
    Temat: Re: tranzystor wysokonapięciowy
    Od: "m" <...@n...pr>

    Użytkownik "wkwj" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Chciałbym to teraz zrobić na bazie jakiegoś tranzystora
    > wysokonapięciowego -

    Wysokonapięciowe, wysokoprądowe mają za duży upływ - nie wyłączysz
    skutecznie.

    Sam zobacz parametry "maluchów"
    STC03DE220HV
    STC03DE170HV
    STC08IE120HV

  • 3. Data: 2009-03-26 21:04:33
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    wkwj pisze:
> [...]
    > rzędu 50pF). Musi zapewniać narost napięcia 1200 V w czasie 30 us
    > (stosowany zasilacz HV zapewnia odpowiedni prąd).

    Znajomy używa jakiś zabawek z http://behlke.de/ do przełączania
    kilowoltów w czasie 8-10ns (chyba 2-4 kV). Też steruje obciążeniem
    pojemnościowym, komórką Pockelsa we wzmacniaczu laserowym.

    --
    Filip.

  • 4. Data: 2009-03-28 20:54:52
    Od: wkwj <w...@g...pl>

    > Sam zobacz parametry "maluchów"
    > STC03DE220HV
    > STC03DE170HV
    > STC08IE120HV
    No, masz rację, te byłyby super gdyby nie ten prąd upływu w stanie
    wyłączonym. A może są jakieś wysokonapięciowe-niskoprądowe ?
    A Behlke.de znam, też nie powalają na kolana prądem upływu w stanie
    wyłączonym, poza tym generalnie poza zasięgiem finansowym :-)

    To może ugryźć to z innej strony - czy jest jakiś "elektroniczny" sposób
    przeciwdziałania/zmiejszania odbic styków w kontaktronach ? Kiedyś
    widziałem układ do sterowania kontaktronów z dwoma napięciami - wyższe
    do załączenia, niższe do podtrzymania ale tam chodziło chyba raczej o
    zminiejszenie grzania elementów (układ przełączał zestawy przewodów
    termoparowych).

    wkwj

  • 5. Data: 2009-03-28 21:16:11
    Od: "m" <...@n...pr>

    > No, masz rację, te byłyby super gdyby nie ten prąd upływu w stanie
    > wyłączonym. A może są jakieś wysokonapięciowe-niskoprądowe ?

    Ja nie znam takich na uA. Może jakaś trioda czy "en"toda ze starego
    telewizora ?

    > To może ugryźć to z innej strony - czy jest jakiś "elektroniczny" sposób
    > przeciwdziałania/zmiejszania odbic styków w kontaktronach ? Kiedyś

    Wszystkie mechaniczne drgają - pytanie jak bardzo to przeszkadza

    Popróbuj, puścić bokiem prąd upływu (opornik), gasik, zmniejszyć szybkość
    ruchu styków mechanicznych (jakiś RC na cewkę)

  • 6. Data: 2009-03-28 22:31:57
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Sat, 28 Mar 2009 22:16:11 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    m <...@n...pr> nadala:

    > Ja nie znam takich na uA. Może jakaś trioda czy "en"toda ze starego
    > telewizora ?

    Jak można sobie pozwolić na kilka W więcej to można uzyć lampy. PL81
    (dostępna za grosze) może pracowac do kilku kV, [EP]D500 pracuje do
    30kV. Prądy w stanie zatkania zależą głównie od czystości powierzchni.

    Były kiedyś jeszcze 'lampy spustowe', co w rodzaju tyratronów, ale z
    zimną katodą, choć chyba nie na takie napięcia.

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator