-
51. Data: 2017-02-07 13:19:07
Temat: Re: radiotelefony
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2017-02-07 o 12:38, HF5BS pisze:
>
> Użytkownik "viktorius" <v...@i...pl> napisał w wiadomości
> news:o7c5ls$ou8$1@news.chmurka.net...
>>>> A podczerwień na kolei to IMHO nie bardzo...
>>>>
>> http://www.grupazue.pl/oferta/produkcja-urzadzen/sys
tem-podczerwieni
>> w prezentacji jest info, że z zabezpieczenia to CRC i unikalny numer
>> seryjny.
>
> Tak... na sztywno pewnie zaszyte...
> Odporne na zakłócenia radiowe? Hmm... to też się da zakłócić, tylko może
> bardziej kierunkowe jest, więc z natury, a nie z cyfrowości, mniej
> wrażliwe na postronne emisje.
I dlatego pewnie w 1989 roku zdecydowali się na podczerwień jako medium.
Jak nie trafisz wiązką, albo wiązka w jakiś sposób się zdegraduje i nie
będzie prawidłowo zinterpretowana, to motorniczy zatrzymuje się, bierze
stalową lagę i ręcznie wajchę przerzuca :)
>
>> Pewnie dla entuzjasty jakim okazał się ten chłopak, uzyskanie i
>> sklonowanie tego numeru seryjnego nie stanowiło problemu.
>>
>> http://lodz.naszemiasto.pl/archiwum/jak-14-latek-spo
wodowal-katastrofe,1602388,art,t,id,tm.html
>>
>
> W jednym z odcinków programu Detektywi (odpączek W11) była sprawa,
> która, mimo zdecydowanych różnic, miasto, szczegóły, itd, została od
> razu przeze mnie rozpoznana.
> Jest, znalazłem... http://detektywi.tvn.onet.pl/1506202,archiwum.html
> odcinek 429 "Tramwajarz".
>
Najlepsze pomysły, nawet te absurdalne serwuje życie, scenarzysta tylko
ubiera to w tekst i daje reżyserowi.
>>> Chodziło mi o możliwość wysłania radio-stop przez osobę nieautoryzowaną
>>> Przecież to idealna możliwość do sparaliżowania ruchu kolejowego
>>> Prawie jak bluebox Woźniaka
>>
>>
>> To jeden z podstawowych sygnałów związanych z bezpieczeństwem ruchu.
>> Może go nadać zarówno dyżurny jak i maszynista (jego maszyna też sie
>> zatrzymuje) Unieruchamia natychmiast wszystkie pociągi w zasięgu,
>> dopiero później są pytania po co, kto, dlaczego, czy zasadne.
>
> Ano właśnie. Zastosowanie tutaj podczerwieni IMO to jak skórka za
> wyprawkę, mnostwo kosztów i kłopotów, a efekt wątpliwy. Już lepiej chyba
> narazić sie na fałszywe zatrzymanie radiem, niż nie zatrzymać się, bo
> emiter podczerwieni nie trafił w czujnik, bo albo zboczył, albo np.,
> wielka ulewa, czy śnieżyca i wiazka się rozeszła po opadach, do celu
> juz. nie docierając.
>
Coś Ci sie pokiełbasiło, radio-stop to PKP i fale radiowe, a sterowanie
zwrotnicą tramwajową jest za pomocą podczerwieni. Nikt raczej nie myślał
nawet o podczerwieni na PKP.
>> Jak tylko masz nadajnik, to wysyłaj, pamiętając o konsekwencjach:
>> http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/radio-stop-
dla-pociagow-byla-zabawa-bedzie-proces,168747.html
>>
>
> Może lepiej niech niegrzeczne dzieci nie bawią się złymi zabawkami?
>
W sumie to dobrze, że ten gość nie pracuje już jako maszynista. Rozumiem
pozostałych dwóch, mogli nie wiedzieć jakie to zagrożenie, ale
maszynista, nawet metra, to powinien być tego świadomy jak nikt inny.
--
viktorius
-
52. Data: 2017-02-07 14:28:01
Temat: Re: radiotelefony
Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>
W dniu 07.02.2017 o 11:48 viktorius <v...@i...pl> pisze:
> Jak sobie sami tego secama podadzą do nadawania... Bo skąd taki sygnał
> teraz wziąć? Wszystkie nadajniki już chyba zmielone.
Z magnetowidu? Nie wszystkie są dwusystemowe ale pewnie sporo.
--
SW3
----
Państwo to wielka fikcja, dzięki której każdy usiłuje żyć kosztem innych.
/Bastiat
-
53. Data: 2017-02-07 14:42:15
Temat: Re: radiotelefony
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2017-02-07 o 14:28, SW3 pisze:
> W dniu 07.02.2017 o 11:48 viktorius <v...@i...pl> pisze:
>
>> Jak sobie sami tego secama podadzą do nadawania... Bo skąd taki sygnał
>> teraz wziąć? Wszystkie nadajniki już chyba zmielone.
>
> Z magnetowidu? Nie wszystkie są dwusystemowe ale pewnie sporo.
>
Taa, puszczą Wejście Smoka z VHS, albo cos bardziej branżowego, Rambo
III albo Commando :)
Tylko że magnetowid to jeszcze mało, trzeba będzie zmodulowac i wysłać
to w eter. TV Belweder wejścia RCA albo EuroSCART nie miał i tylko z
anteny może to odebrać ;)
--
viktorius
-
54. Data: 2017-02-07 14:44:37
Temat: Re: radiotelefony
Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>
W dniu 2017-02-07 o 11:54, viktorius pisze:
> W dniu 2017-02-07 o 11:41, yabba pisze:
>
>>>
>>
>> Jak zielone ludziki będą zbyt dokuczliwe, to kolej zadecyduje o czasowej
>> dezaktywacji systemu na lokomotywach. Jeden pstryczek czy kabelek i już
>> system jest wyłączony.
>>
> To nie takie proste, bo nawet jak radio-stop nie jest połaczony
> kabelkiem z SHP, to stosuje się interfejs białkowy w postaci maszynisty,
> który jest zobowiązany grzybek hamowania nacisnąć po usłyszeniu sygnału
> w głośniku radia.
>
> A wyłączyć się nie da ot tak, bo trzebaby zapewnić inny system do
> awaryjnego zatrzymywania składów.
> A na razie takiego nie ma OIDP, a to co jest nie pozwala na więcej niż
> 160km/h pomimo, że pendolino i same tory mogą i 200km/h z podróżnymi
> śmigać.
>
Mnie już nawet nie chodzi o rozwiązania zastępcze awaryjne itd. ale o to
ze tak krytyczna sprawa jak możliwość zatrzymania hurtowej ilości
pociągów jest słabo zabezpieczona.
Skoro można w routerku czy printserwerze za 50 zł zaimplementować SSH
https czy uwierzytelnianie certyfikatem, to czemu w instytucji
dysponującej milionami złotych w kwestii zatrzymywania rozpędzonych
pudeł z żywymi ludźmi w środku używa się rozwiązań kompletnie nie
zabezpieczonych.
Profilaktycznie taki sygnał radiostop z informację test-only powinien
być nadawany cyklicznie. jeżeli lokomotywa w przeciągu dajmy na to
godziny nie odbierze żadnego sygnału testowego to powinna dać
maszyniście znać że coś z tym odbiornikiem jest nie tak i ma zachować
wzmożoną czujność a po skończonej trasie, odbiornik obowiązkowo do
przeglądu.
-
55. Data: 2017-02-07 14:51:28
Temat: Re: radiotelefony
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Roman Rogóż" napisał w wiadomości
>Mnie już nawet nie chodzi o rozwiązania zastępcze awaryjne itd. ale o
>to ze tak krytyczna sprawa jak możliwość zatrzymania hurtowej ilości
>pociągów jest słabo zabezpieczona.
>Skoro można w routerku czy printserwerze za 50 zł zaimplementować SSH
>https czy uwierzytelnianie certyfikatem, to czemu w instytucji
>dysponującej milionami złotych w kwestii zatrzymywania rozpędzonych
>pudeł z żywymi ludźmi w środku używa się rozwiązań kompletnie nie
>zabezpieczonych.
Wez pod uwage druga strone - co bedzie, jesli sygnal nie dotrze, bo np
ktos nie zrobil upgrade i nowego certyfikatu nie wprowadzil ?
Zapewnienie dzialania systemu w skali calego kraju byloby uciazliwe.
Albo byly zaklocenia, glos jeszcze jakos przeszedl, ale transmisja
cyfrowa nie...
>Profilaktycznie taki sygnał radiostop z informację test-only powinien
>być nadawany cyklicznie. jeżeli lokomotywa w przeciągu dajmy na to
>godziny nie odbierze żadnego sygnału testowego to powinna dać
>maszyniście znać że coś z tym odbiornikiem jest nie tak i ma zachować
>wzmożoną czujność a po skończonej trasie, odbiornik obowiązkowo do
>przeglądu.
maszynista i tak ma swoje semafory, wiec powinien uwazac ... no fakt -
to wszystko coraz bardziej sie automatyzuje, i coraz czesciej bedzie
zawodzic, i juz nie obudzisz pijanego droznika dzwonkiem :-)
J.
-
56. Data: 2017-02-07 15:10:15
Temat: Re: radiotelefony
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2017-02-07 o 14:44, Roman Rogóż pisze:
>> To nie takie proste, bo nawet jak radio-stop nie jest połaczony
>> kabelkiem z SHP, to stosuje się interfejs białkowy w postaci maszynisty,
>> który jest zobowiązany grzybek hamowania nacisnąć po usłyszeniu sygnału
>> w głośniku radia.
>>
>> A wyłączyć się nie da ot tak, bo trzebaby zapewnić inny system do
>> awaryjnego zatrzymywania składów.
>> A na razie takiego nie ma OIDP, a to co jest nie pozwala na więcej niż
>> 160km/h pomimo, że pendolino i same tory mogą i 200km/h z podróżnymi
>> śmigać.
>>
> Mnie już nawet nie chodzi o rozwiązania zastępcze awaryjne itd. ale o to
> ze tak krytyczna sprawa jak możliwość zatrzymania hurtowej ilości
> pociągów jest słabo zabezpieczona.
> Skoro można w routerku czy printserwerze za 50 zł zaimplementować SSH
> https czy uwierzytelnianie certyfikatem, to czemu w instytucji
> dysponującej milionami złotych w kwestii zatrzymywania rozpędzonych
> pudeł z żywymi ludźmi w środku używa się rozwiązań kompletnie nie
> zabezpieczonych.
> Profilaktycznie taki sygnał radiostop z informację test-only powinien
> być nadawany cyklicznie. jeżeli lokomotywa w przeciągu dajmy na to
> godziny nie odbierze żadnego sygnału testowego to powinna dać
> maszyniście znać że coś z tym odbiornikiem jest nie tak i ma zachować
> wzmożoną czujność a po skończonej trasie, odbiornik obowiązkowo do
> przeglądu.
>
SHP i radiokomunikacja w PKP to lata 60-te.
Do tej pory to działa, oczywiście po analogu. Wtedy nikt nie wiedział,
że będzie powszechna transmisja cyfrowa, a w kieszeni zmieścisz radyjko,
które może tak namieszać. Wtedy takie radio to pewnie w plecaku było
trudno, no może gdyby baterie niósł kolega w swoim ;)
Kiedyś, w już nie tak odległej przyszłości ma być wprowadzony ETCS na
wszystkich szlakach kolejowych:
http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasow
e/miliardowy-przetarg-polskich-linii-kolejowych-2885
/
--
viktorius
-
57. Data: 2017-02-07 17:27:08
Temat: Re: radiotelefony
Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>
W dniu 07.02.2017 o 14:42 viktorius <v...@i...pl> pisze:
> Tylko że magnetowid to jeszcze mało, trzeba będzie zmodulowac i wysłać
> to w eter. TV Belweder wejścia RCA albo EuroSCART nie miał i tylko z
> anteny może to odebrać ;)
Przecież magnetowidy mają (miały) modulatory. Właśnie po to żeby można je
było podłączyć do tv bez wejść innych niż antenowe.
--
SW3
----
Państwo to wielka fikcja, dzięki której każdy usiłuje żyć kosztem innych.
/Bastiat
-
58. Data: 2017-02-07 17:31:33
Temat: Re: radiotelefony
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
SW3 napisało:
>> Tylko że magnetowid to jeszcze mało, trzeba będzie zmodulowac i wysłać
>> to w eter. TV Belweder wejścia RCA albo EuroSCART nie miał i tylko z
>> anteny może to odebrać ;)
>
> Przecież magnetowidy mają (miały) modulatory. Właśnie po to żeby można
> je było podłączyć do tv bez wejść innych niż antenowe.
Z tym że Belweder akurat tych częstotliwości nie jest w stanie odebrać.
--
Jarek
-
59. Data: 2017-02-07 18:33:02
Temat: Re: radiotelefony
Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>
W dniu 07.02.2017 o 17:31 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:
> Z tym że Belweder akurat tych częstotliwości nie jest w stanie odebrać.
No tak, trzeba by jeszcze przystawkę na UHF :)
--
SW3
----
Państwo to wielka fikcja, dzięki której każdy usiłuje żyć kosztem innych.
/Bastiat
-
60. Data: 2017-02-07 20:55:48
Temat: Re: radiotelefony
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
SW3 napisało:
>> Z tym że Belweder akurat tych częstotliwości nie jest w stanie odebrać.
>
> No tak, trzeba by jeszcze przystawkę na UHF :)
Litościwie podałem Belweder za przykład. Bo taki telewizor Wisła, trochę
od niego starszy, fabrycznie przystosowany był do odbioru tylko jednego
kanału. Wybór był niewielki, to robiono tylko trzy wersje tego odbiornika.
Przeznaczone do sprzedaży w Warszawie przystosowane były do odbioru kanału
drugiego, a wersja łódzka odbierała pierwszy. Gdzie nadawano trzeci, tego
nie wiem, chyba w Krakowie.
--
Jarek