  • 11. Data: 2010-03-27 00:42:56
    Temat: Re: pytanie o potencjometr
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    michu wrote:

    > Moglbys to rozszezyc ? Nie moge sobie tego wyobrazic', rezystancja
    > suwak-sciezka jest kluczowa "czescia" potencjometru,

    nie jest. Prąd płynie przez ścieżkę, nie przez suwak, więc rezystancja
    suwak-ścieżka się nie liczy, liczy się tylko, w którym miejscu ten suwak
    ścieżki dotyka.
    --
    Marek Lewandowski

  • 12. Data: 2010-03-27 07:07:28
    Od: "Madrzejszy od radia." <m...@m...pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    > Świetny wstęp - przypomina czasy Experta. :-D

    Moim skromnym zdaniem to wina zatyczki przetyczki glowki karbowanej
    cwancyfikatora, WD40 powinno pomoc.

  • 13. Data: 2010-03-27 07:36:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 Mar 2010 23:52:08 +0000, michu wrote:
    >Nie moge znalesc na necie jak to dziala. Czy dobrze mysle, ze do jednego
    >konca sciezki jest podlaczona masa, do drugiego + , a tester

    Owszem.

    >ekstraktorow mierzy napiecie pomiedzy suwak-masa i suwak-+ wyswietla ich
    >stosunek?

    Mierzy tylko miedzy masa a suwakiem. A ono juz jest proporcjonalne do
    miejsca przylozenia suwaka do sciezki.
    A nie zalezy od rezystancji suwak-sciezka. O ile woltomierz ma duuza
    rezystancje.

    J.

  • 14. Data: 2010-03-27 16:51:27
    Od: michu <m...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:

> [...]
    > miejsca przylozenia suwaka do sciezki.
    > A nie zalezy od rezystancji suwak-sciezka. O ile woltomierz ma duuza

    No to znow nie rozumiem :( Dlaczego opor sciezka-suwak nie wplywa na
    mierzone napiecie, a opor sciezki wplywa? Przeciez to ten sam obwod.
    Myslalem, ze to wlasnie 2 pomiary pomiedzy suwakiem i oboma koncami
    sciezki pozwalaja wyliczyc i pozbyc sie oporu suwak-sciezka z koncowego
    wyniku (na zasadzie, ze drgania zmieniajace opor suwak-sciezka zmieniaja
    oba pomiary o ta sama wartosc, a faktyczna zmiana polozenia suwaka z
    jednej strony dodaje a z drugiej ujmuje).
    pozdrawiam
    michu

  • 15. Data: 2010-03-27 16:51:30
    Od: michu <m...@p...onet.pl>

    Madrzejszy od radia. pisze:

    > Moim skromnym zdaniem to wina zatyczki przetyczki glowki karbowanej
    > cwancyfikatora, WD40 powinno pomoc.

    Albo jestem za mlody albo to z powodu tego ze nie siedze w elektronice,
    ale nie rozumiem dowcipu, co to takiego ten "Expert" ?
    pozdrawiam
    michu

  • 16. Data: 2010-03-27 18:15:41
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-03-27 00:48, Adam Dybkowski pisze:

    > Świetny wstęp - przypomina czasy Experta. :-D

    Się nie śmiej. Ja robiłem na PWr dyplom z GaAs domieszkowanego
    implantacją jonów. W piwnicy był mały akcelerator jonowy zwany
    implantatorem. Nie pamiętam czy był tam też ekstraktor plazmy ale jakieś
    źródło jonowe było.

    Pozdrawiam
    MD

  • 17. Data: 2010-03-27 18:46:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 26 Mar 2010 21:25:36 +0100, J.F. napisał(a):

    > Mierzy napiecie na suwaku a nie opor,

    A niby to oporu nie mierzy się przez pomiar napięcia na nim? :)
    --
    Jacek

  • 18. Data: 2010-03-27 19:16:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Mar 2010 19:46:38 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

    >A niby to oporu nie mierzy się przez pomiar napięcia na nim? :)

    ale pomiar 4-ro przewodowy jest dokladniejszy niz 2-przewodowy :-)

    J.

  • 19. Data: 2010-03-27 19:21:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Mar 2010 16:51:30 +0000, michu wrote:

    >Albo jestem za mlody albo to z powodu tego ze nie siedze w elektronice,
    >ale nie rozumiem dowcipu, co to takiego ten "Expert" ?

    Za mlody jestes, nie czytales postow Experta :-)

    http://xox.pl/~zamsz/

    Chociaz tak szczerze mowiac nieglupio pisal.

    J.

  • 20. Data: 2010-03-27 19:31:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Mar 2010 16:51:27 +0000, michu wrote:
> [...]
    >Myslalem, ze to wlasnie 2 pomiary pomiedzy suwakiem i oboma koncami
    >sciezki pozwalaja wyliczyc i pozbyc sie oporu suwak-sciezka z koncowego

    Mylisz sie, to sa dwa obwody.

    Jak podlaczysz omomierz, to prad plynie przez suwak, rezystancje
    przejscia suwak-sciezka, oraz czesc siezki oporowej.
    A kontakt suwak-sciezka jak widac potrafi sie wrednie zmieniac.

    Jesli napiecie przylozysz do calej sciezki, to spadek napiecia miedzy
    masa a miejscem dotyku suwaka od kontaktu nie zalezy.
    Rezystancja kontaktu powoduje tylko spadek napiecia w obwodzie
    woltomierza - a tam moze prad znikomo maly plynac.

    W koncu dlatego potencjometr nazywa sie jak nazywa, a nie
    rezystor/opornik zmienny :-)

    J.