-
41. Data: 2009-08-16 18:14:32
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Sun, 16 Aug 2009 18:26:27 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):
> Ale są
> stabilizatory low dropout!
Co oznacza tyolko to, ze _moga_ pracowac przy minimalnym spadku. A jak
pracuja wynika z warunkow pracy. Jak na wejsciu masz 6v a wyjsciu np. 3
to liniowy musi rozproszyc moc spadku.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
42. Data: 2009-08-16 18:59:15
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: EM <e...@p...onet.pl>
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
>
>>>> Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
>>>> drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
>>>> nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...
>>>>
>>
>> Jeśli chodzi o HUB dynamo to ono potrafi generować i ponad 100V bez
>> obciążenia,
>> ale raczej nie przy prędkościach rowerowych, no może z dużej górki.
>> Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie
>> będziemy go mocno obciążać prądem.
>
> Pod warunkiem?
> Co ty bredzisz?!
Po prostu znam te dynama (HUB) jako elektronik nie rowerzysta.
Z reszta jest to w tabelce podanej wcześniej http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
Tam jest także wykres Prąd-napięcie. Zauważ, że linia 36km/h zaczyna się
w punkcie ok. 0,25A i 32V = 8W !!. Nie ma tej linii dla mniejszego
prądu, ale będzie ona dążyć do ok. 50V bez obciążenia. No ale chyba
36km/h to nie jest kres prędkości na rowerze ?
Dynamo rowerowe (HUB czy butelkowe) to swego rodzaju źródło prądowe.
Daje ok. 0,5A od stosunkowo małej prędkości obrotowej i tyle.
Natomiast robiąc przetwornicę mamy odbiornik o jakby ujemnej
rezystancji. Im większe napięcie tym mniejszy prąd zasilający.
--
Pozdr
EM
-
43. Data: 2009-08-16 20:15:10
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Sun, 16 Aug 2009 20:59:15 +0200, EM napisał(a):
> robiąc przetwornicę mamy odbiornik o jakby ujemnej rezystancji. Im
> większe napięcie tym mniejszy prąd zasilający.
Ujemnej rezystancji _dynamicznej_ :)
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
44. Data: 2009-08-16 20:28:46
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>>> Ja bym przekopał elektrodę i google, widziałem w wersji
>>> angielsko-języcznej parę takich projektów których nie powstydził by
>>> się B&M.
>>>
>>> Rozwiązanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
>>> impulsowa. Zbych to zauważył ale wszyscy go zignorowali ;-)
>>
>> Pana Zarzeckiego, dla ciebie.
>>
> Może być Pana Zarzeckiego. Mi jest wszystko jedno Panie Zarzecki :-)
Nnno!
;-)
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
45. Data: 2009-08-16 20:41:47
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>> Ale o co Ci chodzi?
>> Jeśli wspomniany przeze mnie układ będzie nonstop podłączony do
>> dynama, to nic się nie stanie i będzie git.
>>
> Nie do końca. Trzeba przeliczyć jak przy biegu jałowym stabilizatora
> wpływa na napięcie generowane przez dynamo np przy prędkości 25km/h, lub
> zrobić to bardziej profesjonalnie, spróbować badać opór zastępczy
> jałowego stabilizatora w Twojej konfiguracji, wsiaść na rower i zrobić
> pomiary. Możesz się mocno zdziwić na wejściu dostaniesz 50V i spalony
> stabilizator.
18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką,
lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co
powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.
Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.
Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
Jestem tego pewien.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
46. Data: 2009-08-16 20:47:54
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>> Ale są
>> stabilizatory low dropout!
> Co oznacza tyolko to, ze _moga_ pracowac przy minimalnym spadku. A jak
> pracuja wynika z warunkow pracy. Jak na wejsciu masz 6v a wyjsciu np. 3
> to liniowy musi rozproszyc moc spadku.
Ale my tu piszemy o dwóch napięciach!
6 i 5V!
Zwykły liniowy potrzebuje minimum 1.7V różnicy.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
47. Data: 2009-08-17 10:38:06
Temat: Re: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Andrzej" <szuwar_ek_wywal@to_wp.pl>
Użytkownik "Jaroslaw Rafa" <r...@w...krakow.pl> napisał w wiadomości
news:h64lvd$228$1@srv.cyf-kr.edu.pl...
> Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
> GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
> - kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
> jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
> godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie.
prosie uprzejme:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/p/navia/navia.h
tm
elegancko i sensownie
--
Pozdrv!
Andrzej
http://glajty.w.interia.pl
http://ump.waw.pl
-
48. Data: 2009-08-17 16:58:14
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: jacek duma <d...@s...pl>
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
> 18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką,
> lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co
> powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.
>
> Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
> elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.
>
> Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
> Jestem tego pewien.
Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ?
Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę
w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym)
:)
jd
-
49. Data: 2009-08-17 20:25:11
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>> 18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z
>> żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną
>> lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.
>>
>> Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
>> elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.
>>
>> Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
>> Jestem tego pewien.
>
> Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ?
Szarpnij się, tylko koniecznie pomiary rób oscyloskopem z Rwe > 10Mohm.
:>
> Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę
> w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym)
Kondzior za mostkiem jest w domyśle.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
50. Data: 2009-08-17 20:40:22
Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sun, 16 Aug 2009, Zygmunt M. Zarzecki wrote:
[...komuś...]
>> Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie będziemy
>> go mocno obciążać prądem.
>
> Pod warunkiem?
Pod warunkiem.
Zamiast brać znamionowe 0,5A bierzesz 0,25A i patrzysz co się
dzieje. Przy 35kmph najlepiej :|
> Co ty bredzisz?!
Teza o bredzeniu bierze się z faktu, że znaczna większość
"eksperymenatatorów z prądem" nie miała do czynienia (nigdy)
z czymś co realnie przypomina źródło prądowe :P, bo to
panie akumulatorki niemal idealnie napięciowe, ogniwa
pierwotne też, sieć energetyczna takoż (a przynajmniej
energetycy się starają aby tak wyglądało ;))...
Akurat dynamo rowerowe jest rzadkim przypadkiem urządzenia,
które w warunkach znamionowych pracuje znacznie bliżej
ch-ki źródła prądowego niż napięciowego.
Zmniejszenie poboru prądu powoduje tak znaczny wzrost
napięcia, że moc oddawana *rośnie*.
pzdr, Gotfryd