  • 21. Data: 2011-12-26 23:13:18
    Temat: Re: przetwwornica 3 fazowa
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Irek,

    > Yyy.... cena Romanie, cena.

    Chwila - ale to chyba normalne, że falownik 3x400V ma byc droższy od
    3x230V. Poza tym - nawet w takim 3x230V aktywne PFC nie musi byc
    jakimś wymysłem i ma swoje zalety.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 22. Data: 2011-12-27 00:10:58
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Chwila - ale to chyba normalne, że falownik 3x400V ma byc droższy od
    > 3x230V. Poza tym - nawet w takim 3x230V aktywne PFC nie musi byc
    > jakimś wymysłem i ma swoje zalety.

    Musimy oddzielić teorię od praktyki.

    Wiem, że można zbudować układ zasilany 1f dający na wyjściu pełnokrwiste
    3f. Tyle teoria.
    W praktyce nigdy, ale to naprawdę nigdy nie spotkałem falownika, który z
    zasilania 1f dał by prawdziwe 3f (0.4kV m-f).

    Zobaczmy, co możemy zrobić.
    Falownik 1f->3f kosztuje dla mocy 1kW jakieś 500-550pln. Jak oceniasz
    koszt wbudowania a.PFC dla tego układu? Realnie.

    __
    Pzd,
    Irek.N.

  • 23. Data: 2011-12-27 00:34:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Irek,

    Tuesday, December 27, 2011, 1:10:58 AM, you wrote:

    > Musimy oddzielić teorię od praktyki.

    PFC to praktyka a nie teoria.

> [...]
    > W praktyce nigdy, ale to naprawdę nigdy nie spotkałem falownika, który z
    > zasilania 1f dał by prawdziwe 3f (0.4kV m-f).

    Ale to nie oznacza, że zbudowanie takiego nie jest możliwe i że się
    takich nie buduje.

    > Zobaczmy, co możemy zrobić.
    > Falownik 1f->3f kosztuje dla mocy 1kW jakieś 500-550pln.

    Falownik 3x230V oczywiście.

    > Jak oceniasz koszt wbudowania a.PFC dla tego układu? Realnie.

    Kilkadziesiąt-niewiele ponad 100 PLN w dużej serii. Szacunkowo ale
    realnie. Kilkaset PLN w prototypie przy nieliczeniu nakładu pracy
    własnej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 24. Data: 2011-12-27 12:05:55
    Od: "zenek" <g...@g...com>

    Użytkownik "Irek N."
    > Potwierdzam, bardzo przyzwoity i tani falownik. Stosuję b.chętnie
    > i nie zdarzyło mi się uszkodzić.

    dzięki, zdaje się o dokładnie coś takiego mi chodziło, żeby od czasu do
    czasu podłaczyć jakąś wiertarkę stołową czy podobną maszynę trójfazową do
    sieci jednofazowej, zawsze to sporo tańsze niż przyłącze z energergetyki i
    jego utrzymanie,
    myślałem tylko że problem jest prostrzy do rozwiązania niż robienie
    prostownika i trzech falowników.

  • 25. Data: 2011-12-27 12:22:52
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-27 13:05, zenek pisze:
    > Użytkownik "Irek N."
    >
    > dzięki, zdaje się o dokładnie coś takiego mi chodziło, żeby od czasu do
    > czasu podłaczyć jakąś wiertarkę stołową czy podobną maszynę trójfazową
    > do sieci jednofazowej,

    Ale to nie bardzo się nadaje, żeby podłączać różne, przypadkowe
    urządzenia. To nie zastępuje gniazdka trójfazowego. Parametry silnika
    trzeba wpisać do ustawień albo włączyć jakąś procedurę automatycznego
    ich znajdowania.

    > zawsze to sporo tańsze niż przyłącze z
    > energergetyki i jego utrzymanie,
    > myślałem tylko że problem jest prostrzy

    Oczy mnie zabolały. prostszy

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 26. Data: 2011-12-27 12:40:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

> [...]
    > urządzenia. To nie zastępuje gniazdka trójfazowego. Parametry silnika
    > trzeba wpisać do ustawień albo włączyć jakąś procedurę automatycznego

    Bez przesady, procedurę uruchamia się błyskawicznie. A bez dostrojenia
    też nieźle kręci. Strojenie ma znaczenie przede wszyskim dla zwolnionych
    obrotów.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2011-12-27 13:49:14
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:

    > No masz, się upierał jednak Jarku będę. :)

    > W to nie wątpie, problem jednak w tym, że masz do dyspozycji szynę DC w
    > środku na poziomie 320VDC i ni jak z tego nie zrobisz prawdziwego 3 x
    > 400V (międzyfazowe).
    > Jak więc trafisz na silnik przystosowany do tradycyjnej sieci i będzie
    > na stałe połączony (uzwojenia), to go po prostu nie zasilisz.

    Zasilić zasili, silnik ruszy i na jałowo obroty będzie maił - tyle że
    moc znacznie niższą i charakterystykę momentu miękką - łatwo będzie się
    go zatrzymywało. Patentowany sposób na sfajczenie uzwojeń!

    > Poza tym falownik zasilany 3f można zazwyczaj (czasami się bronią)
    > zasilić 1f, tylko trzeba to z głową zrobić i mnóstwo parametrów
    > przestawić. Liczyć się też trzeba z parametrami do d., ale jak mus - to
    > mus :)

    No chyba że mamy do czynienia z falownikiem zawierającym przetwornicę
    podwyższającą - technicznie możliwe ale cenowo trudno akceptowalne, nie
    wiem czy jest popyt i czy ktoś takie cuda produkuje...

    --
    Darek

  • 28. Data: 2011-12-27 14:03:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    Tuesday, December 27, 2011, 2:49:14 PM, you wrote:

    [...]

    > No chyba że mamy do czynienia z falownikiem zawierającym przetwornicę
    > podwyższającą - technicznie możliwe ale cenowo trudno akceptowalne,

    To znaczy? Nie ma problemu z budową aktywnego PFC o mocy rzedu 1kW (bo
    takie pytanie tu padło) w zupełnie przyzwoitych kosztach. Nie mam
    pojęcia, skąd mit o zastraszającej cenie.

    Bardziej kłopotliwe byłoby przy mocy rzędu 3.5kW ale nadal technicznie
    wykonywalne - są dwukanałowe kontrolery PFC (np. UCC28061), które
    znacząco zmiejszają tętnienia i obciązenie z obu stron.

    > nie wiem czy jest popyt i czy ktoś takie cuda produkuje...

    Popyt na pewno by się znalazł. Dziwne, że podaży nie ma...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 29. Data: 2011-12-27 18:53:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Zasilić zasili, silnik ruszy i na jałowo obroty będzie maił - tyle że
    > moc znacznie niższą i charakterystykę momentu miękką - łatwo będzie się
    > go zatrzymywało. Patentowany sposób na sfajczenie uzwojeń!

    Z tym sfajczeniem, to chyba przesada. Falowniki na ogół mają dobre
    zabezpieczenia przed przegrzaniem silnika -- same domagają się by im
    nadusić jakiś guzik przy zimnym uzwojeniu, a później w czasie pracy
    mierzą rezystancję rozgrzanej miedzi (czy to jest opatentowane, tego
    nie wiem, ale chyba większość falowników tak ma). Jakby było mało,
    to można jeszcze dołożyć osobny termistor -- to też jest przewidziane.

    Podłączyłem niedawno falownik do silnika 5,5kW. Kazałem mu się dostroić
    do uzwojeń wdług procedury "stały moment obrotwy". Po ustawieniu
    częstotliwości na 0,6Hz kręci wałem aż miło, zatrzymać się tego nie da.
    Przy starcie silnik zabawnie mruczy na dość wysokich częstotliwościach.
    Zakładam, że falownik nie puszcza w uzwojenia prawie stałego (0,6Hz)
    prądu o napięciu 400V, wszystko robi jakoś sprytniej. Tak więc z tą
    "miękką charakterystyką momentu", to też muszą być jakieś banialuki.

    > No chyba że mamy do czynienia z falownikiem zawierającym przetwornicę
    > podwyższającą - technicznie możliwe ale cenowo trudno akceptowalne,
    > nie wiem czy jest popyt i czy ktoś takie cuda produkuje...

    Już było wspomniane, że wzmiankowany falownik ATV12 ma w katalogach
    wykonanie dedykowane do amerykańskiej sieci zasilającej i europejskich
    silników. Czy jest droższy od wersji europejskiej, tego nie wiem, ale
    nie sądzę.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2011-12-27 21:07:00
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > PFC to praktyka a nie teoria.

    Praktycznie niespotykane w przemyśle :)

    > Ale to nie oznacza, że zbudowanie takiego nie jest możliwe i że się
    > takich nie buduje.

    Oczywiście, żę nie, przecież tak właśnie napisałem.

    > Kilkadziesiąt-niewiele ponad 100 PLN w dużej serii. Szacunkowo ale
    > realnie. Kilkaset PLN w prototypie przy nieliczeniu nakładu pracy
    > własnej.

    Czyli jakieś 30-40% ceny? Myślisz, że ktoś to kupi, jak nie musi?

    __
    Pzd, Irek.N.